Haetaanko, jos muuttaa ennen sotaa
Otsikko naurettava, meillä miehen kanssa väittely aiheesta, että tullaanko suomalaisia hakemaan/lähetetäänkö kotimaahan, jos oletettavasti Venäjä hyökkäisi Suomeen ja syttyisi sota. Itse olen sitä mieltä, ettei tietenkään mies väittää toista. Onko kenelläkään muuta tietoa, että saataisiin varmuus?
Tällä hetkellä ei ole kuin kämäinen älypuhelin joten ei viitsi alkaa selaamaan nettiä
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:01"]
me paetaan piakkoin Saksaan. Onhan siellä turvassa?
[/quote]
Putin tulee hyvin juttuun Angela Merkelin kanssa. Kovin moni ei uskalla puhua yhtä suoraan. Turvallisempaa siellä on asua kuin täällä. Vielä nato maa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:13"]Tuomiot tulevat kun tulette takaisin. Luultavasti vankilaa. Voidaan armahtaa esim. 10v sodan jälkeen.
[/quote]
Ennemmin minä vankilaan menen kuin makaan haudassa. Te muut voitte minun puolestani mennä kuolemaan rintamalle, minä pysyn mieluummin hengissä linnassa. Eikä siitä sentään niin kovaa tuomiota tule kuin kuvittelet, se on viitisen vuotta, josta istutaan puolet niin kuin muistakin rikokisista, ei siitä sentään mitään elinkautista tule.
Huomaathan myös, että oletat Suomen voittavan sodan, mikä on hyvin epätodennäköistä. Venäjän valtio ei rankaise suomalaisia sotilaskarkuruudesta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:19"]
Mieluummin osana Venäjää kuin mies vainaana.
[/quote]
Ja sitten lapsi Venäjän armeijassa valtaamassa seuraavaa kohdemaata.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:55"]
Otsikko naurettava, meillä miehen kanssa väittely aiheesta, että tullaanko suomalaisia hakemaan/lähetetäänkö kotimaahan, jos oletettavasti Venäjä hyökkäisi Suomeen ja syttyisi sota. Itse olen sitä mieltä, ettei tietenkään mies väittää toista. Onko kenelläkään muuta tietoa, että saataisiin varmuus?
Tällä hetkellä ei ole kuin kämäinen älypuhelin joten ei viitsi alkaa selaamaan nettiä
[/quote]
Eu haeta, mutta kuva laitetaan julkiseen levitykseen ja nettiin.
En tiedä haetaanko,mutta toivottavasti tuollaiset isänmaan petturit ammutaan.missä oltais jos esi-isämme eivät olisi puolustaneet maatamme vaan paenneet..
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 08:52"]En tiedä haetaanko,mutta toivottavasti tuollaiset isänmaan petturit ammutaan.missä oltais jos esi-isämme eivät olisi puolustaneet maatamme vaan paenneet..
[/quote]
Ei ammuta. Sen sijaan kaltaisesi väkivaltaiset persoonallisuushäiriöiset voisi sulkea mielisairaalaan.
Eipä noita esim. ex. jugoslaaveja tai vaikka somaleita tullut aikanaan kukaan suomesta hakemaan sotimaan kun se oli noissa maissa ajankohtaista. Tuskin suomalaisiakaan kukaan hakee muualta väkisin suomeen.
mikä on sivareiden tehtävä sodan tullen?
Tuskinpa noin yleisesti.
Tosin jos järjestettäisiin yleinen liikekannallepano, ulkomaille paennutta miestä saatettaisiin syyttää karkuruudesta ja etsintäkuuluttaa (jos on vannonut sotilasvalan). Riippuu sitten maasta, missä on, notta luovuttavatko. EU-maat nyt ainakin luovuttaisivat eli kannattaa katsella sitä pakopaikkaa tuoltakin kantilta.
Eli siivilimies, joka asuu EU:n ulkopuolla niin saa olla rauhassa? Sitähän minäkin!!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:01"]
Tuskinpa noin yleisesti.
Tosin jos järjestettäisiin yleinen liikekannallepano, ulkomaille paennutta miestä saatettaisiin syyttää karkuruudesta ja etsintäkuuluttaa (jos on vannonut sotilasvalan). Riippuu sitten maasta, missä on, notta luovuttavatko. EU-maat nyt ainakin luovuttaisivat eli kannattaa katsella sitä pakopaikkaa tuoltakin kantilta.
[/quote]
Niin ja siis vaikkei olisi paennutkaan, asevelvollisuus koskee kaikkia Suomen kansalaisuuden omaavia. Tullaanhan tänne intiinkin ulkomailta. Ja mobilisaation sattuessa voidaan kutsua palvelukseen myös ne ulkomailla oleilevat.
Mulla ei mitään faktatietoa ole, mutta kuvittelisin, että jos nyt muuttaisi muualle, tuskin kukaan tulisi hakemaan. Tietysti ulkomailla asuville lähetettäisiin vaatimus osallistua, mut milläköhän resursseilla ne ketään lähtis mistään hakemaan, kun on vielä tärkeempääkin tekemistä.
Jos yrittäisi lähteä maasta ihan vasta sodan virallisesti alettua, saatettais rajalla pysäyttää. On vähän erilaiset säännöt silloin käytössä.
Kai löitte jotain vetoa mitä väittelyn luuseri joutuu duunaamaan?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:12"]
Mulla ei mitään faktatietoa ole, mutta kuvittelisin, että jos nyt muuttaisi muualle, tuskin kukaan tulisi hakemaan. Tietysti ulkomailla asuville lähetettäisiin vaatimus osallistua, mut milläköhän resursseilla ne ketään lähtis mistään hakemaan, kun on vielä tärkeempääkin tekemistä.
Jos yrittäisi lähteä maasta ihan vasta sodan virallisesti alettua, saatettais rajalla pysäyttää. On vähän erilaiset säännöt silloin käytössä.
[/quote]
Ei se mitään resursseja sen kummemmin vaadi.
Kuten jo aiemmin mainittu, viranomaisyhteistyö etenkin EU-maiden kesken on hyvin tiivistä. Tarvitaan vain tiedot järjestelmään, niin kohdemaan viranomaiset hoitavat kiinnioton ja tarvittaessa lähetyksen kotimaahan. Se on sitten eri asia jos sä olet jossain Ambomaassa ihan kaikkien tietämättömissä. Normaali ihmisen summittainen sijainti nyt kuitenkin aika hyvin tiedetään.
Ei haeta mut ammutaan tavattaessa.
Ei varppina lähetetä takaisin jos sotaa pakenee. Kuvittele että Suomikin lähettäisi pakolaisia takaisin kotimaihinsa ha hah.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:06"]
Sinänsä mielenkiintoinen aloitus. Mun teki joskus aiemmin mieli kysyä arvon raadilta seuraavaa: Kumman hypoteettisesti valitsette: antautuminen vai oma mies rintamalle? (siis täysin mielikuvituksellinen tilanne, mutta kumman valitset) Kumpi olisi teille pienempi paha: oma mies arkussa vai Suomi osa itäistä naapuria?
Sit mä en silloin kysynyt tätä, kun ajattelin että joku suomen taitoinen Venäjän agentti seuraa av-palstaa ja tällainen galluppi voi antaa pontta vaikka.... mihin. Mikä nyt tietenkin on paranoidi ajatus, joten kysyn nyt kuitenkin.
[/quote]
Mieluummin osana Venäjää kuin mies vainaana.
[/quote]venäjän osana suomalaisten henki ois halpa. Siperian vankileirit kutsuis monia. Virolaisilla on karvaat kokemukset vuosista 1940-1990.