Mitä kissoille pitää hankkia?
Kissantoiletti, hiekkaa (mikä on hyvä?), ruoka kupit, vesi kupit, raapimispuu? millainen raapimispuu ja käyttääkö ne sellaista?
Kommentit (14)
Suosittelen kannellista kissanvessaa mikäli vain mahtuu, hiekka ei leviä niin helposti ympäriinsä ja kissat yleensä ymmärtävät sitä käyttää. Itse olen suosinut hiekkaa, mistä ei tarvitse kerätä erikseen pissoja pois, kuten pellettiä, silicaa jne. Riippuu vähän omistajasta mitä suosii, kannattaa ehkä aloittaa hiekalla, mihin kissa on tottunut. Varsinkin jos on pieni vielä.
Raapimispuu voi olla ihan pienikin mikäli ei halua siihen heti rahaa satsata, mutta mielestäni sellainen on oltava. Kissoilla on luontainen tarve raapia ja ne raapivat sitten huonekaluja mikäli ei mitään sallittuakaan löydy.
Mikäli kissa on pitkäkarvainen niin harja turkinhoitoon. Kynsisakset joka tapauksessa, näin säästyy tosiaan huonekalut ja muut pinnat. Valjaat on hyvä olla, mikäli haluat kissan opettaa ulkoiluun. Kantokoppa luonnollisesti ehdoton, että saat kissan tuotua ja myöhemmin eläinlääkäriin. Leluja voit ostaa, mutta niitä on helppo tehdä myös itse (esimerkiksi meillä kaikki rapiseva on suosiossa). Yksinkertaisin lelu on luultavasti jokin narunpätkä tms. jota voi jahdata, mutta näiden kanssa pitää olla tarkkana eikä niitä saa ikinä jättää kissan ulottuville ilman valvontaa, muuten saattavat syödä sitä narua ja sitten käy huonosti. Saattaa myös houkutella kissaa myöhemmin syömään roikkuvia johtoja, joten kannattaa ehkä ostaa eläinkaupasta sellainen pörröinen keppi jota jahdata. Toiset kissat tykkäävät pienistä pehmoleluista, toiset taas ovat hulluina palloihin.
Onnea kuitenkin tulevaan hankintaan. :)
Oma kissani ei välitä ostetuista leluista ollenkaan, vaan on ihan täpinöissä vanhasta lahjanarusta ja rapisevasta muovipussista. Siis silloin kuin ei jahtaa pölypalloja tai omaa häntäänsä :D Lisäksi tykkää varjoista, esim. alkaa metsästää roikkuvien nappikuulokkeiden lattialle osuvaa varjoa tai kellotaulun valonheijastusta... Hyvän kissalelun ei siis tarvitse olla kallis :)
Kissoja pitää myös aktivoida :)
Jos ulkoilutat kissaasi, niin hanki valjaat ja talutushihna. Suosittelen hankkimaan heti vähän pidemmän hihnan, niin sinun ei tarvitse olla liimattuna kissaasi, kun ulkoilette.
Iso raapimapuu on hyvä, vinkkinä että kannattaa tilata Saksasta. Tulee postimaksujenkin kanssa halvemmaksi kuin suomesta ostettuna. En muista sivustoa, mutta tilasin itse saksalaisesta nettikaupasta 170-senttiä korkean raapimapuun jossa 3tasoa ja 2 "piilopaikkaa" sekä ylhäällä 3 makoilupaikkaa, hinta 60e+ kotiovelle toimitus 12e.
Muut ovatkin jo maininneet kaiken oleellisen :) katollinen hiekkalaatikko on hyvä, mutta kannattaa sen lisäksi laittaa aluksi vaikka joku pesuvati myös hiekkalaatikoksi jos kisu ei kelpuutakaan suljettua, mun toinen kissa esim ei suostu katolliseen menemään ja kaverin kissa ei suostu tekemään kakkaa samaan laatikkoon kuin pissaa, kakkasi aina vessan matolle ennen kuin kaveri laittoin toisenkin laatikon
Niin ja harja täytyy kyllä hankkia vaikka olisikin lyhyt karva, ettei kissa oksentele karvapalloja. Helpottaa myös omaa siivoamista kun ei karvaa ole niin paljon.
ISO raapimispuu- kiipeilyteline, kuljetuslaukku. Samaa hiekkaa mita aiemmin kayttanyt.
Kissat on erilaisia kaikki. Kaverini osti kissalleen ison kiipeily/raapimapuun, jota kissa ei ole kertaakaan käyttänyt. meillä se on taas tosi suosittu, samoin kuin sisalnarusta tehty seinälle kiinnitetty raapimis`juttu`.
Kuljetuskoppa on ehdoton että saat kissasi ees kotiin hengissä:)
Mahdollisimman korkea ja monitasoinen puu on oarhain. Europet Bernina tekee laadukkaita ja hyviä puita, suosittelen niitä lämpimästi!
Samoin tuo hiekka, alkuun voit käyttää samaa mitä edellisessäkin paikassa käytetty. Ite meillä käytetään Microhiekkaa, se toimii parhaiten ja se on imukykyisintä. Meillä toimivinta.
Lelujakin kannattaa miettiä, sekä muutama pv ennen kissan saapumista kotiin laittaa seinään Feliway haihdutin, joka vapauttaa kissan naama feromoneja ja näin helpottaa uuden tulokkaan sopeutumista uuteen kotiin.
Ei muuta kuin onnea uudesta perheenjäsenestä! :)
AP vaikuttaa olevan pelkästään tuon kysymyksensä perusteella niin pihalla kissoista, että nyt äkkiä lukemaan aiheesta enemmän ennenkuin kissa tulee kotiin!
Valjaat, mikäli aiot käyttää kissaa myös ulkona. Toinen vaihtoehto on rakentaa pihaan suuri aitaus, jossa on myös katto, ja laittaa sinne kiipeilyteline ja juomakuppi ym., ja siellä kissa saa sitten ulkoilla vapaana.
Iso raapispuu on hyvä.Kissat kyllä tarvitsevat raapispuuta ,tykkäävät kiipeillä siinä myös.hiekkalapio kannattaa hankkia myös mikäli et käsin noukkia kakkakikkareita.Muutama kissanlelu on myös hyvä hankkia.Kissat tykkäävät leikkiä ja niiden kanssa kannaattaakin leikkiä.Meidän kissalla on pari ns.älylelua ,josta se osaa kaivaa herkkupalat ulos.Älyleluista on myös puuhaa ,jos se jää yksin päivällä.Niitä voi tehdä myös itsekkin esim.vessapaperirullasta,johon voi jemmata muutaman herkkunapin.Itse jo mainitsitkin muut tavarat.
Yksi tärkeä juttu on minun mielestäni kissaverkko ikkunoihin ja parvekkeelle.Kissat ovat uteliaita ja kiipeilevät mielellään joka paikkaan.Aika usein olen työni pulestani joutunut hoitelemaan näitä parvekkeelta ja ikkunoista pudonneita kissoja.Myös vakuutus kissalle ei ole turha hankintasillä eläinlääkärireissut ovat kalliita.
Hyvä :)