Hyvä ja terveellinen iltapala?
Auttakaa, en tiedä mikä olisi hyvä iltapala! Puuroa ei kiitos, sillä syön sitä joka aamu. Tämä on ollut jo pitkään ongelmani en keksi mitää hyvää ja terveellistä. Ei saisi olla hirveästi hiilareita, kertokaas omia iltapalojanne?:)
Kommentit (20)
Mä syön melkein joka ilta vihersalaatin, johon laitan jotain pientä kivaa ruokaisaa: sardiinia, simpukoita, mozzarellaa, tofua tai herkkusieniä esim.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:43"]
Rahka ja jugurtti olisi muuten erittäin hyviä, mutta pitäisi olla laktoosittomia. Ja laktoosittomana ne ovat liian kalliita minun kukkarolle. Jotakin vastavaa täytyisi keksiä, en jaksa joka päiväistä pohdintaa iltapalan suhteen. Ja hiilareita en mielellään iltasin, joten onko kanamuna ainoa mitä voisin syödä...
[/quote]Varmasti niissä laktoosittomissa on halvempi kilohinta kuin millä tahansa lihatuotteella, vaikka ne olisivatkin kalliimpia kuin tavalliset maitotuotteet.
Kypsytetyt juustot on lähes poikkeuksetta laktoosittomia - ota pari siivua juustoa? Ja hei, älä tee tästä niin vaikeaa. Jos et muuta keksi, syö aiemmin enemmän ruokaa, niin iltapalaa ei tarvita.
Mihin tarviit iltapalaa?? Syö kunnon ruokaa niin ei tartte noita paloja miettiä.
Mihin ihmeeseen nykyihmiset tarvii jotain paloja syödä. On aamupalaa, välipalaa, iltapalaa sunmuuta palaa joka välissä. Eikö enää osata syödä ruokaa??
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:08"]
Mihin tarviit iltapalaa?? Syö kunnon ruokaa niin ei tartte noita paloja miettiä.
Mihin ihmeeseen nykyihmiset tarvii jotain paloja syödä. On aamupalaa, välipalaa, iltapalaa sunmuuta palaa joka välissä. Eikö enää osata syödä ruokaa??
[/quote]Kaikki eivät voi syödä suuria annoksia kerralla, esim. refluksitaudissa. Osa ihmisistä ei myöskään tykkää venytellä vatsalaukkua älyttömästi, joten välipalat auttaa siinä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:08"]
[/quote]
Siis miten niin nykyihmiset? Mä olen syönyt välipalan jo 80-luvulla koulusta tullessa :D Ja itselleni ei tulisi mieleenkään jättää iltapalaa syömättä. Käyn lähes joka ilta jumpassa, salilla tai lenkillä joten kyllä sen jälkeen on nälkä ja elimistö tarvitsee jo pelkästään palautumiseen ravintoa. Voi sitä illalliseksikin kutsua jos se tuntuu paremmalta. Ymmärrän toki että sohvaperunat ei ymmärrä liikunnan jälkeistä syömisentarvetta.
Maustamaton jogurtti + marjat on ainakin hyvä iltapala. Tai smoothie kuten joku yllä jo ehdotti. Itse syön kyllä lisäksi hiilareita esim leipää.
Tuoretta ruisleipää jossa voita, juustoa, kinkkua ja tomaattia ja kurkkua. :) sen kanssa juon mukillisen kuumaa kaakaota ja aiai kun nukuttaa mukavasti.
Itse mätän kirsikkatomaatteja, porkkanaa, maustamatonta jugurttia ja marjoja, näkkäriä kurkulla jne.. ei siis kaikkia yhtäaikaa! ;)
Purkillinen rahkajogurttia vaihtelevilla marjoilla/hedelmillä sekä pähkinävoi-silmällä, yleensä ripottelen päälle vielä vähän mysliä tuomaan rapeutta.
Kasvislautanen fetajuustolla ja kananmunalla.
Teetä ja näkkileipää. En tiedä, onko erityisen terveellistä, mutta ainakin on hyvää.
Venytät päivällisen syömistä muutamalla tunnilla vaikka banaanin voimalla, niin ei tarvitse iltapaloja.
Tarvitseeko illalla täyttää hiilarivarastoja turhaan leivällä, puurolla tai hedelmillä, jos meinasi yöllä ihan vain nukkua? Eri asia, jos menee lenkille. Jättäisin nuo aamulle, jolloin niille on tarvetta.
Enkä kyllä suosittele kaakaotakaan ennen nukkumaanmenoa. Mitä todennäköisemmin te laiskiaiset ette tee sitä itse, joten sekin on hurjan sokerista. Lisäksi kaakao toimii kahvinkaltaisena piristeenä, joten senkin vuoksi joisin kaakaoni aiemmin päivällä.
Liian rasvainen ruoka yöksi voi viedä unenlaatua. Ja eihän se kovin nopeasti sula.
Hyvä ja terveellinen iltapala voisi olla mahdollisimman vähähiilihydraattista maustamatonta rahkaa tai jogurttia marjoilla höystettynä tai keitetty kananmuna-pari. Pieni kananfileepala/pari vähärasvaista leikkelettä kurkun ja tomaatin kera. Raejuustoa ja pari kirsikkatomaattia.
Rahka ja jugurtti olisi muuten erittäin hyviä, mutta pitäisi olla laktoosittomia. Ja laktoosittomana ne ovat liian kalliita minun kukkarolle. Jotakin vastavaa täytyisi keksiä, en jaksa joka päiväistä pohdintaa iltapalan suhteen. Ja hiilareita en mielellään iltasin, joten onko kanamuna ainoa mitä voisin syödä...
Tykkään yleensä tehdä smoothien, ilman maitoa, jogurttia, maitorahkaa... Ja siihen mukaa jotain kokojyvä mysliä tai muroja.
Tee itse jogurttia, jos on valmiina liian kallista kukkarollesi. Googlettamalla löydät ohjeen!
Itse en ole koskaan syönyt iltapalaa. Eikä lapsuudenkodissanikaan syöty. Päivällinen syödään siinä seitsemän maissa, kun kaikki ovat tulleet kotiin harrastuksistaan.
Kenellekään ei tule edes mieleen, että vielä joskus kymmeneltä pitäisi syödä. Kyllä päivällisen voimin jaksaa hyvin aamiaiseen saakka.
Kasvistortilla: kasaa tortillalätyn päälle kurkkua, tomaattia, salaattia, ja jos haluat, niin sipulia, valkosipulia tai purjoa, ja kruunaa kevyellä salaatinkastikkeella. Vähän ruokaisamman saa, jos laittaa vaikka vähän savukalaa mukaan. Olen itse tykästynyt näihin, varsinkin kun saa varioitua vähän erilaisen aina sen mukaan mitä kaapissa on ja mitä tekee mieli. Eikä tarvi kypsentää mitään tms, niin aika nopea on kasata, kun eipä kurkkuakaan kauaa pilko.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:43"]
[/quote]Onhan sitä vaikka mitä vähähiilarista olemassa, jos ei maitotuotteet sovi. Miksei liha? Kala? Äyriäiset?
Katso tuosta: fineli