Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS tänään: Kotisynnytykset yleistyneet.

Vierailija
11.08.2014 |

Jos minä olisin synnyttänyt kotona, en olisi enää elosssa. Perusterve nuori nainen, kukaan ei olisi voinut ennakoida massiivista vuotoa. Onneksi olin sairaalassa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:57"]

Hätätilanteessa se kätilö ei paljon auta siellä kotona, ei auttaisi, vaikka olisi lääkäri, jos käytettävissä ei ole leikkaussalia tai verikeskusta jne.

[/quote]

Hesarin jutussa kätilöyrittäjillä yhtenä kriteerinä asiakkuuteen oli se, että sairaala on tarpeeksi lähellä, alle puolen tunnin matkan päässä. Ja että synnyttäjä on matalan riskin uudelleensynnyttäjä. Näillä spekseillä uskon että kotisynnytyskin voi olla tosi turvallinen, ammattitaitoinen kätilö osaa kuitenkin ennakoida ja arvioida, että milloin ambulanssi on syytä soittaa paikalle ja lähteä sairaalaan. Kyllä minäkin enemmän olisin huolissani näistä suunnittelemattomista autosynnytyksistä, kun sairaalaan on liian pitkä matka.

Vierailija
22/25 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:11"]

Kivunlievitykset ovat ihan turhia. Ne vain pitkittää ja hankaloittaa synnytystä. Ennenkin synnytettiin ilman kemikaaleja. Epiduraalit ja spinaalit vaatii aina lääkärin paikalle, joten kuluttaa turhaan resurssejakin. 

[/quote]

Mä en ajattele, että kivunlievitukset ovat turhia, mutta sitä mieltä olen, että jokaisen tulevan synnyttäjän kannattaisi tutustua siihen, miten hengityksellä, rentoutuksella ja liikkeellä kipua voi lievittää itsekin. Lääkkeellisessä kivunlievityksessä on huonojakin puolia, vaikkapa epiduraalissa se, että joutuu makaamaan, ja se taas voi hidastaa synnytystä ja muokata tarjontaa epäedulliseksi. 

Jos ei osaa rentouttaa itseään supistuksissa, vetää kehoa lukkoon. Rentouttamista pitää opetella, siihen on erilaisia niksejä. TOki kipu on sen verran yksilöllistä, että tosi monella kivunlievityksestä on paljon hyötyä. Mutta niillä on se kääntöpuolikin, johon minäkin olen saanut tutustua. Kannattaa muistaa sekin, että vaikkapa epiduraali ei automaattisesti vie kaikkia kipuja pois, ja kivun lievittäminen itse onkin hankalampaa, kun joutuu makaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:47"]

Mulla vähän sama juttu. En kuulunut ennen synnystystä mihinkään riskiryhmään, mutta niin vain lapsi tarvitsi tehohoitoa heti samantien ja olisi kotiolosuhteissa kuollut. Samantyyppisiä tarinoita on tuttavapiirissä muitakin.

Tämä on nyt joku trendi, joka päättyy kyllä, kun riittävän moni kuolee sinne kotiin.

[/quote]

Yleensähän näissä on kätilö mukana, ja hän sitten tarkkailee tilannetta niin, että sairaalaan lähdetään mielummin liian herkästi kuin liian myöhään.

Ensimmäisen lapsen kohdalla en kyllä ottaisi riskiä, mutta jos eka menee hyvin, niin toisesta voisikin jo harkita kotisynnytystä.

Vierailija
24/25 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:11"]

Kivunlievitykset ovat ihan turhia. Ne vain pitkittää ja hankaloittaa synnytystä. Ennenkin synnytettiin ilman kemikaaleja. Epiduraalit ja spinaalit vaatii aina lääkärin paikalle, joten kuluttaa turhaan resurssejakin. 

[/quote]

Juu, ja ennen kuoltiin verenhukkaan ja muihin synnytyskomplikaatioihin. Päästeletkö useinkin tällaisia aivopieruja? Miksi meidän pitäisi synnyttää kuin asuttaisiin vieläkin luolassa?

[/quote]

Nro. 11 on ihan varmasti mies. Juuri sellainen, joka tulee ihan pokkana kommentoimaan asioita, joista ei ymmärrä mitään ja jotka eivät häneen edes liity millään tavoin.

Vierailija
25/25 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:02"]

Minunkin heinäkuinen synnytykseni päätyi pitkittyneeseen ponnistusvaiheeseen, vauvan happivajeeseen ja sydänäänteen laskuun, imukuppiin ja kolmannen asteen repeämiin. Lapsi oli 1,3kg suurempi kuin oli arvioitu. Nyt kuukautta myöhemmin on terve vauva kotona ja itsekin olen toipunut hyvin. En tiedä, miten kotona olisi käynyt.

[/quote]

Kotona olisi käynyt niin, että mukana ollut kätilö olisi määrännyt lähteä heti sairaalaan kun on huomannut tilanteen ongelmallisuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi