Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kotisynnytykset yleistyvät

Vierailija
11.08.2014 |

Avustavia kätilöitä helpompi löytää: Kotisynnytykset yleistyvät

Sairaalaa suositellaan yhä kaikille synnytyspaikaksi. Kuura Ojaharju syntyi olohuoneessa kynttilöiden hämyssä, Eeta Linkosalo lämpimässä suihkussa.

Kotona synnyttämisestä on kehkeytynyt Suomessa pieni, mutta kasvava buumi.

Suunniteltujen kotisynnytysten määrä on yli kaksinkertaistunut parissa vuodessa. Aiemmin määrä on vaihdellut vuosittain muutaman ja noin 15:n välillä, mutta viime vuonna määrä nousi yli 30:n, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ennakkotilasto.

Suosion kasvusta huolimatta kotisynnytykset ovat yhä hyvin harvinaisia, sillä Suomessa syntyy vuosittain yhteensä noin 60 000 lasta.

THL:n tutkimusprofessori Mika Gissler arvioi kasvun johtuvan ennen kaikkea siitä, että kotisynnytykseen on entistä helpompi löytää avustavia kätilöitä.

"Aiemmin juuri avun löytäminen on ollut usein suurin este."

Kotisynnytyksissä avustavia kätilöitä on Suomessa parisenkymmentä, arvioi Johanna Sarlio-Nieminen. Hän on osallistunut kotisynnytyksiin kätilönä vuodesta 2010, ja noin vuoden ajan hän on pyörittänyt yksityistä kätilöyritystään kokopäiväisesti.

Kotisynnytyksiin liittyvä asenneilmapiiri on Sarlio-Niemisen mukaan viime vuosina ottanut pieniä askelia myönteisempään suuntaan.

Virallinen terveydenhuolto suosittelee kuitenkin yhä sairaalaa kaikille ensisijaiseksi synnytyspaikaksi.

"Merkittävää oli, kun THL:n äitiysneuvolaoppaaseen tuli ensimmäistä kertaa luku kotisynnytyksistä viime vuonna. Ohjeilla oli käytännön arvoa mutta vielä enemmän symboliarvoa."

Helsinkiläiset Eeva Ojaharju ja Enni Huisman uskovat, että kotisynnytysten lisääntymiseen vaikuttaa pienten synnytyssairaaloiden sulkeminen ja osin siitä johtuva pehmeämpien synnytysvaihtoehtojen puute. Molemmat päätyivät synnyttämään toisen lapsensa kotona.

Taustalla olivat muun muassa epämiellyttävät kokemukset aiemmasta sairaalasynnytyksestä ja halu varmistua siitä, että tutut ja luotettavat kätilöt ovat paikalla koko synnytyksen ajan.

Perusteellisen valmistautumisen jälkeen Huismanin tytär Eeta Linkosalo syntyi kymmenen kuukautta sitten lämpimän suihkun alle kylpyhuoneeseen.

Puolivuotias Kuura Ojaharju puolestaan päästi ensiparkaisunsa olohuoneessa synnytysammeessa kynttilöiden hämyssä.

Suomessa kotisynnyttäjä vastaa itse synnytyksen kuluista. Esimerkiksi Tanskassa, Norjassa ja Islannissa kotisynnytykset ovat yleisempiä ja yhteiskunta osallistuu niiden kustannuksiin.

Ojaharju ja Huisman maksoivat synnytyksistään 2 000 euroa.

Hinta kattoi muun muassa yhteensä neljän viikon ympärivuorokautisen kahden kätilön päivystyksen.

THL:n Gissler uskoo, että kotisynnytysten määrä kasvaa vielä lähivuosina, mutta kustannusten takia kasvu jää maltilliseksi.

Rahan lisäksi valintaa rajaavat monet muutkin tekijät. Johanna Sarlio-Nieminen työpareineen esimerkiksi ottaa asiakkaikseen vain matalan riskin uudelleensynnyttäjiä.

Yksi ehto on myös se, että sairaalaan on synnytyspaikalta alle puolen tunnin matka.

Sekä Ojaharju että Huisman suhtautuivat luottavaisesti kotona synnyttämiseen niin etukäteen kuin tosihetken tullen. Myös puolisot olivat tukena alusta alkaen.

Molemmat naiset opiskelevat kätilöiksi. Heitä harmittaa, että Suomessa on hyvin vähän vaihtoehtoja, jos ei halua synnyttää suuressa sairaalayksikössä ja lääkkeellisen kivunlievityksen turvin.

Toisessa ääripäässä on kotisynnytys, joka on kuitenkin lopulta harvan valinta.

"Pitäisi olla välimuotoja, kätilövetoisia synnytysyksikköjä, lähellä erikoissairaanhoitoa. Olisi hienoa, jos synnyttäjä voisi aidosti valita yliopistosairaalan, pienen yksikön tai kotisynnytyksen väliltä", Huisman pohtii.

Lääkärit huolissaan kotisynnytysten turvallisuudesta

Kotona synnyttäminen on tutkimusten mukaan turvallista, kun avustamassa on ammattilaisia ja kyseessä on niin sanottu matalan riskin synnytys. Näin sanoo tutkimusprofessori Mika Gissler THL:ltä.

Lääkäreitä kotisynnytysten suosion kasvu huolettaa. "Lääkäriliitolla ei ole asiaan kantaa. Lääkärit eivät kuitenkaan pidä kehitystä myönteisenä", sanoo liiton varatoiminnanjohtaja, gynekologi Hannu Halila.

Joskus matka kotoa sairaalaan on liian pitkä, huomauttaa vastasyntyneiden teho-osaston ylilääkäri Marjo Metsäranta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.

"Jos sikiötä esimerkiksi uhkaa hapenpuute, hänet pitää saada syntymään nopeasti, käytännössä sektiolla."

Halila nostaa esiin tuoreen päivystysasetuksen. Se velvoittaa, että kaikissa synnytyssairaaloissa on parin vuoden kuluttua oltava jatkuva valmius hätäsektioon. "Jos tämä on yleinen näkemys valtiovallassa, kotisynnytykset poikkeavat siitä varsin merkittävästi."

Kotisynnytyksissä avustavan Johanna Sarlio-Niemisen mukaan kätilö on kotisynnytyksessä jatkuvasti läsnä, mikä auttaa ennakoimaan ongelmia. Sairaalaan pyritään siirtymään jo ennen hätätilannetta.

Kätilöissä kotisynnytykset herättävät sekä kiivasta puolustusta että vastustusta, kertoo Suomen Kätilöliiton puheenjohtaja Terhi Virtanen.

"Suomessa terveydenhuoltojärjestelmä ei tue mahdollisuutta kotisynnytyksiin. Jotta ne voisivat yleistyä, järjestelmää pitäisi muuttaa esimerkiksi niin, että sekä raskaudesta että synnytyksestä vastaisi sama kätilötiimi."

http://www.hs.fi/kotimaa/Avustavia+kätilöitä+helpompi+löytää+Kotisynnytykset+yleistyvät/a1407640050025

----

Mua itseäni mietityttää se, että lääkärit ovat huolissaan nimenomaan suunnitelluista kotisynnytyksistä. Mä olisin huolissani enemmän suunnittelemattomista - ok, sitä ei tuossa jutussa kysytty, mutta olisi sen voinut tuoda ilmi. Meillä on sairaalaan matkaa n. 90 km, ja jos mulla ei olisi kuopuksen synnytyksessä ollut huonoa tarjontaa, olisi voinut olla, että mulle olisi tullut suunnittelematon autosynnytys. Alettiin heti toimiin, kun vedet lorahti, ei jääty kökkimään ja odottelemaan supistusten säännöllistymistä, mutta silti synnytys eteni niin, että olin täysin auki tullessani sairaalaan. Kotona siis vain syötiin vähän ja pakattiin tavarat, sitten vietiin esikoinen vanhempieni luo. En osannut aavistaakaan, että avautuminen olisi voinut tapahtua niin nopeasti.

Ok, tämä on vähän asian vierestä, mutta silti ihmettelen, miten lääkärit ovat huolissaan suunnitelluista kotisynnytyksistä, vaikka synnytyssairaalojen lakkauttaminen on äideille ja vauvoille paljon suurempi uhka.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ihan samaa olen miettinyt. Suunniteltu kotisynnytys on ihan eri asia kuin suunnittelematon.

Hyvä että nykyään löytyy kätilöitä kotisynnytyksiin. Itse synnyttäisin seuraavan kotona jos olisi rahaa, asun nimittäin 5min matkan päässä sairaalasta ja taustalla on 2 säännöllistä lääkkeetöntä synnytystä. Toisaalta sujuu se sairaalassakin ihan niinkuin toivon , hyviä kätilöitä siellä on. Mutta olisi vaan kiva ettei tarvitsisi kipeänä sitten lähteä kävelemään sairaalaan.

Vierailija
2/2 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:36"]

Kuule ihan samaa olen miettinyt. Suunniteltu kotisynnytys on ihan eri asia kuin suunnittelematon.

Hyvä että nykyään löytyy kätilöitä kotisynnytyksiin. Itse synnyttäisin seuraavan kotona jos olisi rahaa, asun nimittäin 5min matkan päässä sairaalasta ja taustalla on 2 säännöllistä lääkkeetöntä synnytystä. Toisaalta sujuu se sairaalassakin ihan niinkuin toivon , hyviä kätilöitä siellä on. Mutta olisi vaan kiva ettei tarvitsisi kipeänä sitten lähteä kävelemään sairaalaan.

[/quote]

Mulla kotisynnytys olisi tietenkin täysin poissa laskuista, mutta uskon kyllä, että se olisi monelle tosi hyvä vaihtoehto. Varmasti kotona on rennompi synnyttää, siellä voi välttää joitain sellaisia komplikaatioita, mitkä sairaalassa ovat tavallisia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän