Pienituloiset kesämökin perijät: Selviättekö mökin ylläpitokuluista?
Appiukko peri vanhempiensa kuoltua kesämökin tontteineen saaristosta. Appiukko on ollut pitkään työttömänä, ja on monisairas, mutta vakuutusyhtiö ei ole päästänyt häntä työkyvyttömyyseläkkeelle haettuaan sitä, ja valitukset on hylätty. Ei sen puoleen appiukko on hyvin pirteä ja jaksaa puuhailla mökillä kaikenlaista rakennellen, kalastellen jne. sairauksistaan huolimatta. Appiukkelin uusiovaimo on töissä julkisen sektorin pienipalkkaisessa työpaikassa. Appiukon vaimon kontolla onkin maksaa miltei kaikki kotitaloudesta syntyvät kulut, ruoat, vuokra, sähkölasku ja autosta aiheutuvat pakolliset kustannukset ymt. Appiukolla on ollut ja on pelivelkoja, ja hän on vippaillut niiden maksamiseen rahaa minulta ja puolisoltani (eli appeni ainoalta lapselta) .
Nyt sitten ropsahti kaiken muun päälle perintömökin menot mm. kiinteistöverot, korjauskulut, veneen moottorin polttoainekulut, ja sähkömaksut jne.
Kaiken päälle perintövero, johon minä ja vaimoni lainattiin rahat.
Olen vaan todennut, ettei ennestään tiukalla budjetilla elävien ihmisten pitäisi periä mitään sellaista mistä ei jatkossa aiheudu kuin kuluja entistä enemmän.
Kommentit (10)
Näin on asia. Yhtälö on ihan mahdoton. Vieläpä mökki saaressa johon tulee siis lisäkuluja pakollisen veneen takia.
Teidän pitää vaan käydä asia syorapuheisesti läpi: tämä ei toimi ja sulla ei ukkoseni rahat riitä.
Mökki myyntiin niin ukkokin ehtii saada vähän rahaa. Ennenkuin vouti vie kaiken.
En olisi selvinnyt kuluista edes sitä aikaa että olisi saatu myytyä joten en ottanut perintöä vastaan.
No itselleni peritty kesämökki on maailman tärkein paikka, joten jostakin ne rahat vaan on revittävä, vaikka olen matalapalkkainen.
Haettiin perikunta konkurssiin, eikä otettu perintöä vastaan.
Olis ollut järjkevämpää antaa perintö suoraan seuraavalle sukupolvelle.
Joudun myymään kiimaisille homoille persettä että pärjään
Olisi varmaan kannattanut siirtää perintä yhden sukupolven yli teille, jos kustannuksia kuitenkin maksatte.
Itse olen kyllä selvinnyt ihan ok. Mökin käyttökulut ei ole kovin isot. Sähkölasku on satasen kesässä, jos mökkiä käyttää talven yli, niin talven kulut on kaksi sataa. Tällä on pakko liittyä aluejätekeräykseen, se on 60€/vuosi. Kiinteistövero on kolmisen sataa/vuosi.
Remonttia on tehty joka kesä, mutta ei mitenkään kalliisti. Esim tänä kesänä korjattiin laituri, mutta ei ostettu uutta laituria eikä ponttoneja eikä edes puuta, vaan kuivattiin ne vanhat ponttonit, tiivistettiin ne ja kaverin terassityömaalta ylijääneillä pätkillä korjattiin vanhat rakenteet ja pintalaudat. Ts.ylläpito on hoidettu pitkälle nollabudjetilla. Tottakai: jos haluaisi uutta ja hienoa huvilajahuussi-tyyliin, palaisi rahaa, mutta toisinkin onnistuu.
Perintövero on pienituloiselle se isoin ongelma.
Perintömökki meni yhteistuumin saman tien myyntiin. Saatiin toisena myyntikesänä melko kohtuullinen hinta, sillä mökki oli Turun saaristossa ja hyväkuntoinen. Ylläpitokuluja perillisillä ei olisi juuri ollut muuta kuin kiinteistövero. Jos ei olisi myyty, se olisi jäänyt sinne itsekseen rapistumaan, sillä ei siellä olisi kukaan perijöistä käynyt ja omilla rahoillaan pitänyt kunnossa.
Te itse valitsette oletteko noin löperöiden mökinomistajien mahdollistajia omilla rahoillanne. Jos ei appiukon iloa oteta lukuun, niin kankkulan kaivoon ne rahat menevät.
No eikö se mökki kannattaisi myydä niin pääsisi veloista eroon?