S-pankki ei anna opiskelijalle lainaa?!
En ymmärrä, miksi ei... Olen siis aikuisopiskelija, saan aikuiskoulutustukea reilusti yli tonnin kuussa. Opinnot loppusuoralla. Minulla on myös se vakituinen työpaikka edelleen siellä takataskussa ja sinne voin aina palata takaisin. Kuukausipalkka siellä keskimäärin noin 2600 euroa kuussa. Olisi henkilötakaaja tiedossa, on jonkin verran rahastosäästöjä, on tilillä rahaa, lainasumma kohtuu pien. Ei muita lainoja, luottoja tms.
Ja silti... Lainahakemus tulee vain bumerangina takaisin. En ymmärrä, en. Enemmän säästäisin maksamalla sitä hoitovastiketta ja lainaa pois kuin kallista vuokraa.
Kommentit (19)
Emme aikoinaan saaneet asuntolainaa pankista, johon sisäreni miehensä kanssa tekivät tosi hyvän lainasopimuksen. Me olimme työssäkäyviä ja he työtön ja äitiyslomalainen. Samaan aikaan kysyttiin.
Kokeile uudelleen kun olet töissä.
Kokeile muuta pankkia tai odota paluuta töihin. Henkilötakaajia ei nykyään enää käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä? Tuleeko siis hylky vai eikö hakemus mene perille? Kokeile muuta pankkia. Itselläni samat tulot jne. ja aikeissa juuri myös hakea aikuiskoulutustuen opintolainaa.
Opintolaina voi irrotakin. Minä hain asuntolainaa, ilmeisesti jäi aloituksessa mainitsematta, kun olin niin tuohtunut. En tosiaan ymmärrä tätä... Ja siis se lainahakemus ei mene läpi eli se jolla ne automatiikan avulla karsii tai hyväksyy hakijoita, sanoo ettei voi myöntää. Olen laittanut myös op:lle hakemuksen, saas nähdä mitä sieltä sanotaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeile muuta pankkia tai odota paluuta töihin. Henkilötakaajia ei nykyään enää käytetä.
Mitä tarkoitat, ettei käytetä? Tuo oli kuitenkin yksi vaihtoehto, jota kysyttiin hakemuksessa lainan takauksen suhteen.
Ap
Onhan sulla se Kelan takaus jo? Bumerangina tulee jos ei ole. Tuli vaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile uudelleen kun olet töissä.
Niin, mutta voi vaan tää ko asunto olla mennyttä siinä vaiheessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä? Tuleeko siis hylky vai eikö hakemus mene perille? Kokeile muuta pankkia. Itselläni samat tulot jne. ja aikeissa juuri myös hakea aikuiskoulutustuen opintolainaa.
Opintolaina voi irrotakin. Minä hain asuntolainaa, ilmeisesti jäi aloituksessa mainitsematta, kun olin niin tuohtunut. En tosiaan ymmärrä tätä... Ja siis se lainahakemus ei mene läpi eli se jolla ne automatiikan avulla karsii tai hyväksyy hakijoita, sanoo ettei voi myöntää. Olen laittanut myös op:lle hakemuksen, saas nähdä mitä sieltä sanotaan.
Ap
Ahaa, no homman nimihän on sitten aivan toinen. :D
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla se Kelan takaus jo? Bumerangina tulee jos ei ole. Tuli vaan mieleen.
Mikä kelan takaus? Kelan kanssa en ole ollut tekemisissä melkein 10 vuoteen.
Ap
Odota kunnes oot töissä, eihän se tonnin aikuiskoulutustuki mihinkään riitä, missään pankissa jos asuntolainasta on kyse. Unohda myös se henkilötakaus, nykyään se ei käy vaan pitää olla reaalivakuutta. Olet myös riski pankille jos asunto on ”halpa”. Kohde on silloin jossain kuusessa ja/tai siihen on tulossa mittavia peruskorjauksia tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kelan takaus? Kelan kanssa en ole ollut tekemisissä melkein 10 vuoteen.
Ap
Luulin kanssa että puhuit opintolainasta. Siihen tarvitaan Kelalta valtiontakaus.
Miksi mikään pankki mitään asuntolainaa opiskelijalle edes myöntäisi..???
Vierailija kirjoitti:
Odota kunnes oot töissä, eihän se tonnin aikuiskoulutustuki mihinkään riitä, missään pankissa jos asuntolainasta on kyse. Unohda myös se henkilötakaus, nykyään se ei käy vaan pitää olla reaalivakuutta. Olet myös riski pankille jos asunto on ”halpa”. Kohde on silloin jossain kuusessa ja/tai siihen on tulossa mittavia peruskorjauksia tulevaisuudessa.
En ymmärrä, miksei henkilötakaus käy? Milloin tähän on tullut muutos?
Minulla on kuitenki puolet asunnon hinnasta kasassa, kun laskee rahat tilille +rahastoissa. Loput puolet lainasta menisi helposti joko henkilötakauksen tai asunnon arvon piikkiin. En vain ymmärrä tätä logiikkaa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi saada jos on säästöjä, muita vakuuksia ja kohtuupalkkainen osa-aikatyö. Harvinaista toki mutta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Opintoja jäljellä enää muutama kuukausi ja mulla kuitenkin on se varma työpaikka edelleen hallussani. En siis tulisi tippumaan tyhjän päälle vaikka uusi ala ei työllistäisikään. Mutta totuus on se, että mulle on jo tältä uudeltakin alalta tarjottu kahta työpaikkaa eli töitä ja maksukykyä on tiedossa.
Ap
Kannattaa kysyä muualta.
Itse olisin nostanut s pankin Visalle luottorajan joka vastaa karkeasti 2-3 viikon bruttotulojani. Hain luottorajan nostoa kun virkailija ehdotti, olis ollut ilmaista.
Hylky tuli heti tiskillä ja tekstiviestillä varmistushylky myöhemmin.
Lopetin kortin ja rahastosäästöt (niitä oli siinä vaiheessa 2 x haettu luottoraja) s-pankista ja siirsin ne muualle. Hyvin ne rahastorahat kelpasi vakipankilleni ja siellä laitettiin kortin luottoraja kuntoon yhdellä puhelinsoitolla.
No jos sulla on puolet asunnon hinnasta jo kasassa niin ethän sä silloin mitään lisätakauksia edes tarvii, asunto riittää itsessään vakuudeksi.
Ongelma lienee siis maksukyky. Oikeesti et tonnin tuloilla saa asuntolainaa mistään.
Oon kuullut parilta kaverilta, että remontti/asunto/kulutus lainaa ei s-pankista saa, syy epäselvä. Mutta muut pankit sitten myöntää eet. Kysyhän muualtakin!