Kestoilu harsoilla!?
Eli harkinnassa olisi alkaa kestoilu harsoilla ja joillain kuorilla. Kokemuksia ja vinkkejä ottaisin vastaan! Millaisia kuoria suosittelet? Paljonko harsoja olisi hyvä olla? Sopiiko jo ihan vastasyntyneillekin? Nauhavaippa ja villahousut, tai pul-kuori harson päälle ovat nyt tulleet ekaksi mieleen..
Kommentit (19)
Luulin jo päässeeni alkuun edes johonkin suuntaan, mutta nyt tunnen itseni taas tosi tyhmäksi. Siis onko noita harsojakin miljoonaa erilaista? Käykö ne äp:n harsot ollenkaan vaipoiksi? Miksi niitä vaihtoehtoja pitää olla niiiiin paljon?? (No joo, tiedän - yks käy toiselle, toinen toiselle.. vauvoja kun on niin eri muotoisia, ja kuka tykkää mistäkin..)
Heippa!
kyllähän niitä ÄP:n harsojakin voi käyttää, mutta ne eivät ole kovin laadukkaat vaippaharsoiksi. Aika harvaa kudontaa... Parempilaatuiset harsot imevät enemmän. Itse ostin (muistaakseni popolinon) 75cmx75cm harsoja yhden paketin alkuvaihetta varten, mikä oli kyllä erittäin järkevää. Meidän vauva oli niin pieni että hukkui niitä normikokoisiin 80x80 harsoihin. Kolmiotaitokselle väännettiin harso ja pul-kuoret päälle. Meillä oli ImseVimsen Organic Cotton (newborn-koko) pääasiallisessa käytössä. Löytyy myös Ruskovillan villikset mutta niitä ei niin kovin paljon käytetty. Suosittelen lämpimästi harsoja ja kuoria pikkuvauvallekin. Nyt kun jätkä on jo yli vuoden, käytetään edelleen harsoja (80x80) pötkönä ja kuoret ovat nykyään L-kokoa
t. Fiikus
Moikka, aloitin osakestoilun 3,5kk vauvan kanssa vastikään. Kolmiotaittoharson sisään laitan hampusta tai vanhasta froteepyyhkeestä ja lakanasta ommellun lisäimun (suorakaiteen muotoinen). Muovisella näpsyllä kiinni ja villapöksyt päälle. Käytössä meillä on itse neulottuja lyhyitä ja Ruskovillan pitkälahkeisia housuja. Hyvin toimii ja vauveli sekä äiti tyytyväisiä.
Vai mikskä niitä "virallisesti" kutsutaankaan.. Aioin juuri tulla kuitenkin niistä kyselemään, ja Mariliina oli näköjään jo ne maininnutkin. Eli näpsy on joku juttu, jolla saa harson kiinni? Onko se välttämätön harson kanssa? Joku jossain kirjoitti, että ei voi käyttää liikkuvalla lapsella..?
Mulla kuopuksella oli koko vaippaiän ImseVimsen pul-kuoret ja harsoja. Jonkin verran tein itse sisävaippoja, joita varsinkin mies ja satunnainen lastenhoitaja tykkäsivät käyttää. Itselläni oli paria eri merkkiä harsoja, muistaakseni ainakin popoliinin. Ihan vastasyntyneellä harsoista tuli aika iso paketti, mutta tosi nopeasti vauva kuitenkin kasvaa.
Ai niin, kysyit näpsyistä... Mulla oli muutama käytössä niitä. Niillä laitetaan harsot kiinni tai jos on sellainen sisävaippa jossa ei ole tarranauhoja tai neppareita. Tosi näppärä pieni vekotin, niin ei tarvitse millään hakaneulalla kiinni laittaa. Kannattaa googlettaa kestovaippa-kauppoja, niin niissä on näpsyjä myytävänä, niin hoksaat miten se toimii.
Itse hehkutan villahousujen puolesta. Niitähän on ihan tuhottomasti tarjolla (ja itsekin voi tehdä), omat suosikkini on lyhyet HH wool:it. Meillä on myös tuo kolmiotaitos käytössä ja harsoina toimivat esikoisen puklurätit ja ihan eurokankaan harsokankaasta ommellut harsot. Meillä tyttö on vasta kolmiviikkoinén ja pakko tunnustaa, että nämä meidän mikälie-harsot ovat usein kahden tunnin jälkeen jo ihan litimärkiä. Itse ostin vastikään muutaman näpsyn, mutta toistaiseksi ei ole tullut niitä käytettyä kuin ihan kokeilumielessä. Hyvin pysyy harso paikallaan kun nuo villapöksyt heittää siihen päälle :)
Tulinpa tänne jonon jatkoksi kyselemään, kun täällä näyttäisi tietoa löytyvän.
Itse kokeilin pennun kanssa myös harsoja ...Kaikki oli hommattu, harsoja niin perkuleesti ja villahousuja erimallisia ommeltu, mutta että
Miten minä tästä ongelmasta, kun harsot tulevat niin korkealla (olen sitä kolmio?-taitosta käyttänyt) että kastelevat paidat ja housut + sun muut lakanat. Että pitäisikö se kaikki survoa sinne villiksien sisään, kun nyt tulee takaanta housun yli ainakin reippaat 10cm.
...ja tuo Imsen kuoren käyttö olikin hyvä vinkki. En ollut ajatellutkaan.
Tattista siskot.
-Emma
Kyllä se harso pitää saada kokonaan kuoren/villisten sisään, jotta vaatteet säilyy kuivina. Minkä kokoisia harsoja teillä on? Olisiko pienemmät harsot helpompia käyttää?
Niistä taitoksista ei mulla ole vielä kokemusta, koska ollaan vasta pötköjä taiteltu, kun siirryttiin kuopuksen kanssa pul-taskuvaippoihin, ja niissä harsopötkö imuna. Uuden tulokkaan kanssa ajattelin kyllä pärjätä (tai ainakin yrittää) harsoilla ja kuorilla/villiksillä.
Minnikki rv 30
Kyllä se harso pitää saada kokonaan kuoren/villisten sisään, jotta vaatteet säilyy kuivina. Minkä kokoisia harsoja teillä on? Olisiko pienemmät harsot helpompia käyttää?
Niistä taitoksista ei mulla ole vielä kokemusta, koska ollaan vasta pötköjä taiteltu, kun siirryttiin kuopuksen kanssa pul-taskuvaippoihin, ja niissä harsopötkö imuna. Uuden tulokkaan kanssa ajattelin kyllä pärjätä (tai ainakin yrittää) harsoilla ja kuorilla/villiksillä.
Minnikki rv 30
Minnikki rv 30
että tuli sama viesti monta kertaa, kiitos näiden "toimivien uudistuneiden sivujen" (jotka ei koskaan toimi, vaan herjaa "palvelinvirhettä" joka välissä). =/
minnikki;
Niitä ÄP:n harsoja ja itseommeltuja, veikkaisin siis 70*70. Aaa, ne ovat siis liian isoja. Mikäs mahtaisi olla passeli koko ja kannattaako suosiolla pieniä vanhat, ettei niiden missään lapsen kasvun vaiheessa noin isoja tarvitsekkaan olla, vai? Vai nyt hommaisin tähän alkuun pieniä erikseen? (Sorry kaikki tyhmyyteni ...olenkin niitä Snappeja ihmetellyt, että mites mites nämäkin nyt, mutta aivan, jos ois niitä pienempii harsoja. Kyllä kyllä (x... )
Että ehkä lähteekin tästä vielä uuteen nousuun mein harsoilla räpeltäminen! Jeah!
niitä mullekin suositeltiin kuin harso ei enää riittänyt. ja hyvin on kyllä toimineet ja riittäneet meillä. tarvivat vaan monta pesua, että imevät hyvin (siis jos hankkii uutena) siksi käytetyt on parempia :)
Tiina :)
bambuimut tilauksessa, toivottavasti tulisivat pian..
Käytän kohta kolmen kuukauden ikäiselle pojalleni harsovaippoja + ImseVimsen kuorivaippaa. Villahousut on myös tarkoitus ottaa kohta käyttöön kunhan poju vaan mahtuu niihin :) Käytän leijataitosta ja sinne sisälle laitan sit imun. Jutta-kestovaippakaupasta tilasin harsoja ja imuja, ovat olleen tosi hyviä! Näpsyllä sit kiinnitän harson ja eiku vaan kuori päälle ja menoksi :)
Mulla on vaippaharsoja yli 25, olen myös laittanut harsoja kahtia ja tehnyt lisäimuja jotka on toimineet todella hyvin. Harsojen imutehohan paranee mitä enemmän niitä pesee. Kannattaa vissiin myös kuulemani mukaan välillä liotella harsoja etikkavedessä et hajut sun muut lähtee pois. Äp: harsoja en käytä vaippoina.
ihan synnäriltä asti n. 6kk asti käytettiin lähinnä harsoa (ihan vaan pötkönä) ja Vekkuli-kuoria. oli toimiva, helppo ja nopea yhdistelmä! samoja harsoja ja kuoria käytti veljentyttö n. 1-1,5v kuivaksioppiessaan. meillä oli ihan niitä äp:n harsoja (monenlaisiakin, vanhoja, kirppareilta ja muualtakin tulleita, ei ollu merkkejä, että tietäsin...) ja vanhaa froteeta välillä. harsoja oli yli 20kpl, pari laitettiin puolikskin. ei loppunu kertaakaan :) kuoria oli 6-9kpl ja fleecepaloja kuivaliinoina muutama. kaikki kuivuivat nopeasti. kakitkin pysy poissa vaatteista.
kaikki on tuolla odottamassa uutta käyttöa aikanaan :)
Tiina ja Aapo :)
Jos on jo isompia harsoja hankittuna, ei kuitenkaan kannata heti lähteä pienempiä hankkimaan. Itse olen käyttänyt ns. superleija-harsotaitosta. Ohje: [http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperl...|http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija] . Käytössäni on 75 - 80 cm:n harsoja ja ovat tuolla mallilla sopineet melko matalien villisten kanssa jo ihan vastasyntyneestä saakka. Kuulemma jotkut ovat onnistuneet käyttämään noita 75 x 75 cm:n harsoja superleijana vastasyntyneestä taaperoon. Ohjeessa näkyy myös tuo näpsyn käyttötapa, jos on jollekulle vielä tuntematon.
Sitten kestovaippainfon sivuilla on tuo kolmiotaittoa matalammaksi tuleva origamitaitoksen ohje, mutta siinä tulee vauvan selän alle mielestäni hirveän paksu reuna ja pylly nousee niin korkealle, joten lopetin sen käytön melko pian. [http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/vinki...|http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/vinkit.php?action=show_text&s…]
mutta kestoilu ei ole oikein sujunut.. Tyttö on nyt reilu viikon ikäinen, ja pissaa niin paljon, että jo yksi pissa kastelee koko harson läpimäräksi. Kysynkin, että *mitä lisäimuksi harson kanssa?* Tuntuu vaan tulevan niin iso paketti helposti, että (valitettavasti!) pakko kääntyä liberon puoleen.. =(
VAstasin tuohon toiseenkin ketjuun aiemmin mutta tähän on pakko laittaa hehkutus ImseVimsen puolesta. Ko. harsot, joita löytyy ohuempia ja paksumpia, on aivan mahdottoman pehmoisia! Meillä on jotenkin kai kova vesi kun harsotkin tuppaa olemaan kuin tönkkösuolattuja narulta otettuna mutta ei nämä Imset. Ja ohuemmat käy jo ihan vastasyntyneelle. Toki muutkin harsot on hyviä, mm. Popolinit mutta nuo on pehmeimmät ainakin meillä.
Ja Imsen kuoret on minusta myös tosi hyvät pul-kuoret. Niissä on lahkeensuussa vuotosuojat jotka pitää löysemmätkin tuotokset sisäpuolella.
Näitä voin itse suositella siis todella lämpimästi! :D