Psykiatriksi erikoistuva lääkäri paikalla!
Meitä tämän alan ihmisiä pidetään usein hulluina ihmetellään, miten kukaan voi työskennellä tällaisella alalla. Vastailen kysymyksiinne!
Kommentit (23)
Uskotko, että suomessa moni syö masennuslääkkeitä aivan turhaan sen sijaan, että heiltä osattaisiin diagnosoida kilpirauhasen vajaatoiminta? Ja että moni masennuslääkitsemätönkin saamaton masentunut ihminen on oikeasti kilpirauhasvaivoista kärsivä? Uskotko, että kaikki ns. psyyken ongelmat eivät johdu pääkopasta varsinaisesti, vaan siitä, millainen on elimistömme muu terveys, jopa hormonitoiminta? En toki halua viedä töitäsi, mutta jutteleminen psykiatrille kun elimistössä onkin tulehdustila tai gluteenin aiheuttama vuotava suoli -oireyhtymä tai kilpirauhasen vajaatoiminta on pseudoavun saamista... Lääketiede ei ole vielä ratkaissut noita kysymyksiä, mutta itse olen varma, että niissä on vinha perä ja apu ihmisille, ei todellakaan lääketehtaiden paketeissa...
Jos ihmisellä on epävakaa persoonallisuushäiriö + paljon narsistisia piirteitä, saako lääkityksen? Onko ylipäätään sairas?
Läheiseni sairastui vakavasti. Pelkään nyt koko ajan itse sairastuvani myös. Järjellä ymmärrän, että tämä on turhaa, mutta... Miten pääsen tästä eroon? Huimaa ja ahdistaa. Kävin psykiatrilla, mutta en saanut mitään diagnoosia, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö kai lähinnä. En saanut lääkitystä, koska en oikeastaan halunnut. Millainen terapia auttaisi minua? Onko pakko popsia pilleritä 3 kk, että saisi Kelan kustantaman terapian.
Mikä lääke on hyvä ahdistukseen? Onko olemassa jotain 'rauhoittavia' lääkkeitä ahdistukseen? Semmoisia mitkä ovat nopeavaikutteisia, ei niin että täytyy syödä kuukausi ja sitten alkaa (ehkä) helpottamaan
Mikä saa jotkut autismin spektrin lapset/nuoret lyömään läheisiään, kun asiat eivät suju haluamallaan tavalla? Eivät kuitenkaan tahtoisi lyödä, ovat kovin surullisia ja pahoillaan jälkikäteen. Johtuuko etulohkon kehittymättömyydestä ja kommunikoinnin vaikeudesta vai mistä ihmeestä? Hurjan vaikeaa on kestää vuosikymmenet :(...
Miten auttaisit omaisia jonka perheenjäsenellä on epäluuloinen personaallisuushäiriö ja jota ei saada mitenkään hoitoon? Ko. perheenjäsen terrorisoi muita sen kun kerkeää ja kaikki ovat aivan uupuneita sen kanssa.
Kaikki psykiatrit, joita olen elämäni aikana tavanneet ovat olleet kusipäitä. Tämä ei ole kysymys vaan vaatimus, että älä ala mulkuksi.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:52"]
Uskotko, että suomessa moni syö masennuslääkkeitä aivan turhaan sen sijaan, että heiltä osattaisiin diagnosoida kilpirauhasen vajaatoiminta? Ja että moni masennuslääkitsemätönkin saamaton masentunut ihminen on oikeasti kilpirauhasvaivoista kärsivä? Uskotko, että kaikki ns. psyyken ongelmat eivät johdu pääkopasta varsinaisesti, vaan siitä, millainen on elimistömme muu terveys, jopa hormonitoiminta? En toki halua viedä töitäsi, mutta jutteleminen psykiatrille kun elimistössä onkin tulehdustila tai gluteenin aiheuttama vuotava suoli -oireyhtymä tai kilpirauhasen vajaatoiminta on pseudoavun saamista... Lääketiede ei ole vielä ratkaissut noita kysymyksiä, mutta itse olen varma, että niissä on vinha perä ja apu ihmisille, ei todellakaan lääketehtaiden paketeissa...
[/quote]
Ihminen on valtavan monimutkainen olento ja aina ei ole helppoa tehdä diagnooseja. Kahdessa aivan erilaisessa sairaudessa voi olla hyvinkin samanlaisia oireita, joten on aivan selvää, että virhediagnoosejakin annetaan. Suomalaiset syövät nykyään valtavasti masennuslääkkeitä, mihin itse voisin sanoa useammankin eri syyn. Valitettavasti on olemassa näitä lääkäreitä, jotka ovat ikään kuin lääketeollisuuden sätkynukkeja ja rahan toivossa määrätään aina vaan enemmän ja enemmän lääkkeitä. Nykyään ihmiset myös hakeutuvat helpommin hoitoon kuin esim sata vuotta sitten, mikä luonnollisesti lisää sairastumisten määrää tilastoissa. Yksi vaikuttava tekijä on varmasti myös lääkäripula. Potilaita hoidetaan liukuhihnahommana ja näitä virhearviointeja tapahtuu, kun tutkimuksia ei tehdä kunnolla. Juuri silloin esim kilpirauhasen vajaatoiminta voi jäädä huomaamatta. Vaikka en totuutta voi tietääkään niin uskon, että monet suomalaiset syövät masennuslääkkeitä aivan turhaan, edellä mainituista syistä. Itse en ole vielä täyspätevä psykiatri, mutta olen työssäni nähnyt potilaita, joilta onkin diagnosoitu jokin muu sairaus kuin masennus sen jälkeen, kun masennuslääkkeet eivät ole tehonneet.
Missä haluaisit tulevaisuudessa työskennellä? Sairaalassa (akuutti/kuntoutus/lapset/nuoret) vai avopuolella? Vai jossain muualla?
Missä vaiheessa erikoistumista olet? Millä mielellä lopulta tenttiin? Mielipide psykoterapiasta?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:54"]
Jos ihmisellä on epävakaa persoonallisuushäiriö + paljon narsistisia piirteitä, saako lääkityksen? Onko ylipäätään sairas?
[/quote]
Narsismi ei välttämättä ole sairaus. Se voi olla tervettä eli ei mene liiallisuuksiin, jolloin narsisti aiheuttaa haittaa muille ihmisille. Lääkitys on aina yksilökohtainen, eikä tuon perusteella siitä voi vielä sanoa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:55"]
Läheiseni sairastui vakavasti. Pelkään nyt koko ajan itse sairastuvani myös. Järjellä ymmärrän, että tämä on turhaa, mutta... Miten pääsen tästä eroon? Huimaa ja ahdistaa. Kävin psykiatrilla, mutta en saanut mitään diagnoosia, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö kai lähinnä. En saanut lääkitystä, koska en oikeastaan halunnut. Millainen terapia auttaisi minua? Onko pakko popsia pilleritä 3 kk, että saisi Kelan kustantaman terapian.
[/quote]
Onko läheiselläsi joki perinnöllinen sairaus? Onko hän sinulle sukua? Jos kyseessä on jokin suvussa periytyvä sairaus, on tietysti suurempi riski sairastua. Sairastumista ei kannata pelätä, niin voi käydä kenelle tahansa ja se on osa elämää. Sinun voisi olla hyvä päästä juttelemaan psykologin kanssa tuntemuksistasi. Kertomuksesi perusteella en voi sanoa, kuinka syvä ahdistuneisuus sinulla on. Aina siihen ei tarvita lääkitystä, vaan avuksi voi riittää juuri se juttelu ja ennakkoluulojen ja pelkojen kumoaminen faktatiedolla. Tuosta kelan hommasta en kyllä osaa sanoa mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:57"]
Arvostatteko psykologien työtä?
[/quote]
Arvostamme kyllä! Psykologit tekevät tärkeää työtä ja voivat auttaa potilasta selviämään ilman lääkinnällistä hoitoa, vaikka se usein onkin siihen yhdistetty.
Miksi alkoholismi ja anoreksia on niin yleinen diagnoosiyhdistelmä? Eihän siinä ole mitään järkeä. Mikä avuksi?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:57"]
Mikä lääke on hyvä ahdistukseen? Onko olemassa jotain 'rauhoittavia' lääkkeitä ahdistukseen? Semmoisia mitkä ovat nopeavaikutteisia, ei niin että täytyy syödä kuukausi ja sitten alkaa (ehkä) helpottamaan
[/quote]
Yksi lääke sopii yhdelle, toinen toiselle. Riippuu myöskin yksilöstä, sairaudesta ja sen vakavuudesta, kuinka kauan kestää, että lääke alkaa tehota.
Onko ok sellainen järjestely, kun potilas tarvitsee keskusteluapua trauman jälkeen, ja tulee hyvin juttuun yksityisellä puolella vastaanottavan "tavallisen" yleislääkärin kanssa, niin potilas sitten käy tämän yleislääkärin kanssa juttelemassa? Onko tavallisen lääkärin antamasta keskusteluavusta yleensä hyötyä?
Tiedäthän mikä vastuu lääkärillä on jos tämä määrää ssri- lääkereseptin jonka seurauksena potilas tosiaan syö lääkkeitä ja innostuu lääkepöhnässä istuskelemaan junaraiteelle.
Ja normaalitilassa ei tekisi näin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:52"]
[/quote]
Ihminen on valtavan monimutkainen olento ja aina ei ole helppoa tehdä diagnooseja. Kahdessa aivan erilaisessa sairaudessa voi olla hyvinkin samanlaisia oireita, joten on aivan selvää, että virhediagnoosejakin annetaan. Suomalaiset syövät nykyään valtavasti masennuslääkkeitä, mihin itse voisin sanoa useammankin eri syyn. Valitettavasti on olemassa näitä lääkäreitä, jotka ovat ikään kuin lääketeollisuuden sätkynukkeja ja rahan toivossa määrätään aina vaan enemmän ja enemmän lääkkeitä. Nykyään ihmiset myös hakeutuvat helpommin hoitoon kuin esim sata vuotta sitten, mikä luonnollisesti lisää sairastumisten määrää tilastoissa. Yksi vaikuttava tekijä on varmasti myös lääkäripula. Potilaita hoidetaan liukuhihnahommana ja näitä virhearviointeja tapahtuu, kun tutkimuksia ei tehdä kunnolla. Juuri silloin esim kilpirauhasen vajaatoiminta voi jäädä huomaamatta. Vaikka en totuutta voi tietääkään niin uskon, että monet suomalaiset syövät masennuslääkkeitä aivan turhaan, edellä mainituista syistä. Itse en ole vielä täyspätevä psykiatri, mutta olen työssäni nähnyt potilaita, joilta onkin diagnosoitu jokin muu sairaus kuin masennus sen jälkeen, kun masennuslääkkeet eivät ole tehonneet.
[/quote]
Kiitos.
Jaha, taas ollaan illan siinä vaiheessa, että valelääkärikin kömpii esiin kolostaan.