Krooninen väsymysoireyhtymä
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on selittämätön väsymysoireyhtymä. On estänyt minua opiskelemasta opistotasoa pidemmälle. Nukahdan luennoilla, jos on vähänkin tylsempää. Paikallaan istuminen ja luennoitsijan monotoninen ääni. Olen kokeillut avoimessa yliopistossa opiskelua, siitäkään ei tule mitään.
Autolla ajaminen väsyttää myös. Joudun joskus pysähtymään 30 km välein, jos ajan pitkiä matkoja.
Olen sopeuttanut elämäni tähän. En ole koskaan käynyt lääkärillä asian vuoksi, koska ajattelen, että ei siitä ole apua.
Sulla voi olla joku kilpirauhasen vajaatoimitakin tms.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä vaiva, joka oikeasti vammauttaa. On ohjannut ammatinvalintaani ja monia muita elämän perusasioita.
Ja sinullako on diagnosoitu CFS?
Se on sama kuin masennus. Joskus masennus oireilee fyysisinä tuntemuksina, joista keskeisin on väsymyksen tunne. Mitään elimellistä vikaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekkaan
Miten sitten jotkut yksilöt ovat päinvastoin ihan järjettömän energisiä, tekevät päivätyöt, keikkatöitä viikonloppuisin, hoitavat hevostallia, 5 lasta, lampaat ja kanat, pitävät blogia ja leipovat tilauksesta kakkuja? SE on epänormaalia myös. Aivokemia voi toimia molempiin suuntiin ääripäissä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sama kuin masennus. Joskus masennus oireilee fyysisinä tuntemuksina, joista keskeisin on väsymyksen tunne. Mitään elimellistä vikaa ei löydy.
CFS:tä sairastavilla on useita fyysisiä poikkeamia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekkaan
Miten sitten jotkut yksilöt ovat päinvastoin ihan järjettömän energisiä, tekevät päivätyöt, keikkatöitä viikonloppuisin, hoitavat hevostallia, 5 lasta, lampaat ja kanat, pitävät blogia ja leipovat tilauksesta kakkuja? SE on epänormaalia myös. Aivokemia voi toimia molempiin suuntiin ääripäissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekkaan
Useinkin tällainen järjettömän energinen sairastuu CFS:ään. Minulle kävi niin stressaavassa tilanteessa 15 vuotta sitten sairastamani infektion jälkeen. Rauta-arvot ym. ovat kunnossa ja kilpirauhanen, ei mitään vikaa missään.
Olen edelleen yhtä innostunut asioista ja tekemisestä, mutta tainnuttava väsymys iskee vääjäämättä vähäisestäkin syystä, minkä vuoksi en uskalla enää suunnitella mitään ylimääräistä. Kylmä sää pahentaa oireitani, vaikka olen aiemmin rakastanut yli kaiken talvea ja talviurheilua eikä pimeäkään ahdista. En ole koskaan edes sairastanut masennusta missään muodossa.
On suurta tietämättömyyttä väittää, että CFS olisi masennusta tai laiskuutta. Esimerkiksi itse olen luopunut tilanteen johdosta lähes kaiken kivan tekemisestä. Koska en ole saanut päivääkään sairaslomaa vammauttavan uupumukseni vuoksi, olen lakannut mm. tapaamasta ystäviä. Mikä tahansa juhla tai virkistystoiminta tai illanistujaiset ovat nykyään liikaa, vaikka olen hyvin sosiaalinen luonne. En jaksa edes avata televisiota illalla puhumattakaan jostain viikon tai useamman päivän lomamatkoista. Päiväretkikin olisi liikaa, koska hereilläoloaikani on nykyään niin lyhyt.
Olenko laiska siksi etten jaksa viihdettä tai vapaa-ajan juttuja vaan joudun vähän väliä lepäämään, kun kuitenkin hoidan vaativan työni? Joudun tosin tekemään lyhennettyä päivää, mikä nakertaa toimeentuloani. Jos tilani myönnettäisiin ja saisin apua kuntoutumiseen, minulla olisi vielä paljon annettavaa. Nyt ammattitaitoni ja muut kykyni menevät osittain hukkaan samalla kun toimeentuloni on vaarantunut, mikä vaikuttaa myös niihin läheisiini, joita olen kannatellut.
Tiedän yhden teinin, joka sairastui siihen tavallisen flunssan jälkeen. Ei ole pystynyt käymään yläkoulua paikan päällä melkein ollenkaan vaan tekee jaksamisen mukaan kotona omassa tahdissa. Kyseessä on erittäin motivoitunut oppilas, joka tekee parhaansa ja pitää kaikesta sovitusta kiinni. Mistään laiskuudesta ei ole kyse.
Vanhemmat työntelevät häntä välillä pyörätuolissa, koska voimat ovat niin vähissä.
Pahimmillaan on kyse todella invalidisoivasta ja julmasta sairaudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että tämäkin nuori ihminen antaisi melkein mitä vain, jos voisi opiskella ja harrastaa normaalisti ja pyöriä kylillä kavereiden kanssa. Ilmeisesti kaveritkin ovat pitkälti jatkaneet elämäänsä ja harva enää jaksaa käydä potilasta tervehtimässä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden teinin, joka sairastui siihen tavallisen flunssan jälkeen. Ei ole pystynyt käymään yläkoulua paikan päällä melkein ollenkaan vaan tekee jaksamisen mukaan kotona omassa tahdissa. Kyseessä on erittäin motivoitunut oppilas, joka tekee parhaansa ja pitää kaikesta sovitusta kiinni. Mistään laiskuudesta ei ole kyse.
Vanhemmat työntelevät häntä välillä pyörätuolissa, koska voimat ovat niin vähissä.
Pahimmillaan on kyse todella invalidisoivasta ja julmasta sairaudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että tämäkin nuori ihminen antaisi melkein mitä vain, jos voisi opiskella ja harrastaa normaalisti ja pyöriä kylillä kavereiden kanssa. Ilmeisesti kaveritkin ovat pitkälti jatkaneet elämäänsä ja harva enää jaksaa käydä potilasta tervehtimässä.
Surullisinta se onkin nuoren ihmisen kohdalla kun elämästä menee hukkaan vuosia. Voimia hänelle ja kaikille vastaavaa kokeville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CFS:tä sairastavilla on useita fyysisiä poikkeamia
Mitä tarkoitetaan? Lähde?
Olen kuullut vain, että kudostyyppi voi altistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä fibromyalgian, amalgaamiallergian ja tuoksuyliherkkyyden kaltaisia ”sairauksia”, joiden oikeat diagnoosit taitavat löytyä mielenterveyden puolelta (vai onko huomionkipeydelle diagnoosia?).
Itse asiassa "amalgaamiallergiaan" tai "tuoksuyliherkkyyteen" ei ole edes diagnoosia, eikä fibroa tai kroonista väsymysoireyhtymää edes diagnosoida/hoideta psykalla.. Joten vähänpä tiedät.
Minulla kylläkin psykiatrian erikoislääkäri tutki minua psykiatrian poliklinikalla fibromyalgian takia...
"Pakostakin tulee mieleeni, että mitähän siitä seuraisi, jos joku hylkäyspäätöksen saanut eläkevakuutuslaitosten ja vakuutuslääkärien uhri päättäisi käynnistää pienen "puhdistuksen"? Laittaa ns. ison luudan lakaisemaan kerralla? Uhreja piisaa kyllä ja sitä kautta potentiaalisia "puhdistajia". Henkilöitä, joilla ei ole kerta kaikkiaan yhtään mitään menetettävää. Ihmisiä, joiden elämän, toimeentulon, tulevaisuuden ja toivon ovat nämä psykopaatit eläkevakuutustahojen vakuutuslääkärit tuhonneet täysin. Henkilöitä, jotka saisivat tekonsa seurauksena vain pitkähkön ylläpidon veronmaksajien kustantamana. Henkilöitä, joita ei edes voitaisi tuomita täydessä ymmärryksessä, eli seurauksena olisi huomattavasti normaalia pienempi tuomio, ehkä jopa tuomiotta jättäminen jos teko on tehty "ymmärrystä vailla", esimerkiksi psykoottisessa masennuksessa tai harhoissa tms. On oikeastaan pieni ihme, ettei tuota ole jo tapahtunut. Vakuutuslääkäreiden uhreja on Suomessa kymmeniätuhansia. Milloin joku heistä päättää lakata olemasta uhri ja hakea itselleen ja muille uhreille henkilökohtaista oikeutta täysin läpimätiä psykopaatteja vakuutuslääkäreitä kohtaan?"
https://cfsfinland.blogspot.com/2023/06/koko-mecfs-potilaan-toivoton.ht…
Aikamoista tekstiä. Uhkaa siis tappamisella. Tällaisia ihmisiäkö nämä väsymystä sairastavat ovat?
Miten se todetaan? Olen ollut viimeisen 15 vuotta selittämättömän väsynyt.