Olen nyt reissannut Suomessa koko kesän kun ulkomaille ei pääse ja on pakko sanoa, että on ollut tylsää.
Samat järvet, metsät, taukopaikat, pikkukaupungit, nähtävyydet.. ei oikein jaksaisi enää. Tämä pakkosiirto kasarin ajan kesälomailuun ei toimi ainakaan minulle ja lapsetkin kyselee koska päästään Kreikkaan.
Kommentit (222)
Turun saaristo ihan ok, samoin purjehdus noin yleensä, jaksaa viikon.
Suomen kaupungit on nähty 1 päivässä (Kuopio, Lappeenranta, Imatra, Vaasa,Mikkeli, Hämeenlinna, Kotka, Oulu) 2 pvää näissä kaupungeissa on liikaa. Turussa ja Tampereella on kiva olla vaikka 3-4 päivää. Porvoo nähty 3 tunnissa.
Hailuoto ihana.
Suomessa ei ole nähtävää, kaupungit ovat kaikki tylsiä ja ylikallista yöpymistä palveluun nähden.
Ei ihme että kaikki haluavat pois Suomesta loma-ajaksi.
Mä olen kotona kesät talvet. Arvaa onko se tylsää?
Onhan Suomi ihan hirveä. Liian kylmä, liian kuuma, liian pimeää, liian aurinkoista, liian kallista, liian samanlaista, liikaa turisteja, liian vähän nähtävyyksiä, tyhmiä ihmisiä ja savulohikin on kallista.
En ymmärrä, tänä kesänä mielettömät kelit ja esim. rantaloma onnistunut täälläkin. Kaupasta/ravintolasta voi ostaa jotain esim. kreikkalaista ruokaa, jos suomipöperöt ei maistu. Vaikka kirjaa lukemalla voi päästä "muihin maailmoihin". Lomalla on kyse rentoutua, ei suorittaa. Ihan hyvä keskiluokkaiselle suomalaiselle välillä elää vähän vaatimattomammin. Varsinkin lapselle pienikin elämys voi olla iso ja tylsyys on välillä hyvästä. Ymmärrän kyllä kalleuden, mutta niin kuin joku aiemmin kirjoitti, kyllä ulkomaille reissaaminen vie ison rahan lentoineen ja hotelleineen. Eikä ne turistikohteet ulkomailla kyllä muutenkaan ole mitään halpoja meidänkään mittapuulla.
Vaasa, Kristiinankaupunki ja Rauma ovat upeita kesäkaupunkeja. Vanhat rakennukset, kahvilat, historia, uiminen. Ah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kuukauden lapissa ja oli mahtavaa. Thaimaan. ja Espanjan-mökeille pääsee kyllä myöhemminkin ja kun useamman kerran tuolla "ulkomailla" pyörii niin kyllä nekin paikat alkaa tuntumaan aika tavanomaisilta.
Sehän se kun suurin osa meistä on täällä pyörinyt jo pitkään. Sinne metsiin ja rannoille on rakennettu majat jo lapsena, museokortti ollut taskussa siitä asti kun tuli ikää likaa, eikä odoteta lomaa mennäkseen näyttelyyn.
Siellä viinitilallakin käydään joka kesä mökkimatkalla ja ne pienet paikalliset nährävyydet käyty katsomassa lapsena.
Täällä ei ole mitään uutta nähtävää.
Juu, itsehän olen tuolta lapista kotoisin ja siellä olikin ihanaa lomailla pitkästä aikaa ihan rauhassa. Normaalisti käyn 3-5 kertaa vuodessa viikon, nyt tuli oltua kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään tulin just toiselta kotimaan matkaltani. Ensin 9 päivää ja nyt 7 päivää. Kivoja rantoja, kirppareita ja kaupunkeja ja pari museoa. Kävin vain paikoissa jotka ennakolta tuntuivat kiinnostavilta. Vaihdoin maisemaa jos ei vastannut odotuksia. Liikkeellä asuntovaunulla. Parempia reissuja ens kerralla nyt pettyneille! Ja joo yleensä olen minäkin reissannut vaunulla ulkomailla mutta kivat 2 kesää ollut näinkin.
Kun lomailee Suomessa, ei ole varaa muualla shoppaillakaan kuin kirppiksillä 😒
Suomessa ei shoppailla kaupoilla lomalla koska ne tasan samat kaupat löytyy siitä oman kodin kulmalta. Ei täällä ole mitään uutta kauppojen tai ravintoloiden osalta missään keskustassa tai ostoskeskuksessa.
No ei ne ihan samoja ole jos käyt pikkupuodeissa. Ostettiin mm paikallisia pienpanimo-oluita, kalasäilykettä, taidenäyttelystä taulun, hamampyyhkeet yms pientä kivaa viemisiksi syksyn varalle. Emme koskaan syö ketjuravintoloissa joten nekään ei olleet samoja. Yhtään fazerin pullaa ei tarvinnut syödä koko matkan aikana:D Toimimme samoin kuin ulkomaanreissuilla - vain alkuperäistä ja paikallista.
Jos on itse ankea, ei ympäristö sitä voi väkisin sisäistä ankeutta muuttaa. Avoimin mielin kannattaa reissata. Vai mökötättekö Kreikassakin? Tuleeko huippukokemukset ilmaiseksi syliinne? Jännää.
Vierailija kirjoitti:
Niissä etelän turistirysissäkö sitten on niin ihanaa ja hauskaa kun saa vetää halpaa viiniä aamusta iltaan?
Onneksi maailmassa on muutakin kuin drinksut ja turistimestat:D
Vierailija kirjoitti:
Ja kaiken lisäksi kotimaassa matkailu on kallista. Viikko hotellilomalla Suomessa tulee kalliimmaksi kuin viikon loma Välimeren rannalla. Itse pysyn kotona kun en ulkomaille pääse. Korkeintaan sukulaisten luona kotimaassa matkustan.
Ai millä logiikalla. Meillä on 5-henkinen perhe. Keskimäärin on Suomessa maksanut yöpyminen 200€/yö, olipa kyseessä mökki tai hotelli. Ahtaasti emme ole yöpyneet, vaan hyvin tilavasti. Viimeksi kun oltiin Teneriffalla, matka maksoi tältä samalta perheeltä 4500€/vko aamiaisella. Oltiin hiihtolomaviikolla. Suomessa sama raha riittää useamman viikon.
Onhan Suomikin omalla tavallaan kiva maa lomailla, mutta kyllä nää kaksi kesää tätä lajia riittää hyvin mulle. Osan lomasta voin toki viettää täälläkin, mutta kolmas konainen kesä ei kyllä innosta. Ei sitä välimeren lomatunnelmaa tänne saa, vaikka tekis mitä.
Joo, eihän tätä maata ole pitkään rakennettu ja kehitetty ns. turismi edellä. Se näkyy kaikessa. Lisäksi täällä on todella kuollutta syys ja talvikaudella, poislukien Lapin hiihtokeskukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Suomessa on upeat rannat, hellettä on riittänyt ja rahalla saa laadukasta majoitusta, ruokaa ja elämyksiä. Puhtaissa vesissä on mukava harrastaa vaikka vesiurheilua.
Mieluummin Suomessa kuin jossain Rhodoksen turistirysässä. Kerran erehtynyt sinne ja se riitti! Toki esim. Kroatiassa ja Ranskan Rivieralla on upeita paikkoja, mutta nekin miellyttävämpiä keväällä tai syksyllä hieman suosituimman sesongin ulkopuolella.
Eipä löydy Suomesta upeaa Rodoksen vanhaa kaupunkia, joka on maailman ainut asuttu keskiaikainen kaupunki. Asiat ovat juuri niin kuin ne näkee. Aikaisin kevällä tai myöhään syksyllä Rhodos ei ole turistirysä.
Ai on vai?
Italia on täynnä keskiaikaisia kyliä joissa vielä asutaan:D Eikös Roomankin vanhimmat osat ole sieltä? Tai Carcassonnen? Tai....
Juuri katsoimme taloa joka oli myynnissä Italiassa, rakennusvuosi 1199. Rhodoksen kaupunki on perustettu 1309
Tässä linkki josta näkee mm 25 keskiaikaista ihan asuttua ja elettävää kaupunkia Euroopassa, niitä on satoja ja kyliä tuhansia:
Top 25 Medieval Cities In Europe: Best Preserved Towns To Visit (bigboytravel.com)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Suomessa on upeat rannat, hellettä on riittänyt ja rahalla saa laadukasta majoitusta, ruokaa ja elämyksiä. Puhtaissa vesissä on mukava harrastaa vaikka vesiurheilua.
Mieluummin Suomessa kuin jossain Rhodoksen turistirysässä. Kerran erehtynyt sinne ja se riitti! Toki esim. Kroatiassa ja Ranskan Rivieralla on upeita paikkoja, mutta nekin miellyttävämpiä keväällä tai syksyllä hieman suosituimman sesongin ulkopuolella.
Eipä löydy Suomesta upeaa Rodoksen vanhaa kaupunkia, joka on maailman ainut asuttu keskiaikainen kaupunki. Asiat ovat juuri niin kuin ne näkee. Aikaisin kevällä tai myöhään syksyllä Rhodos ei ole turistirysä.
Ai on vai?
Italia on täynnä keskiaikaisia kyliä joissa vielä asutaan:D Eikös Roomankin vanhimmat osat ole sieltä? Tai Carcassonnen? Tai....
Juuri katsoimme taloa joka oli myynnissä Italiassa, rakennusvuosi 1199. Rhodoksen kaupunki on perustettu 1309
Tässä linkki josta näkee mm 25 keskiaikaista ihan asuttua ja elettävää kaupunkia Euroopassa, niitä on satoja ja kyliä tuhansia:
Top 25 Medieval Cities In Europe: Best Preserved Towns To Visit (bigboytravel.com)
Jo kotoinen Porvoo perustettiin keskiajalla.
Minulla ei ole ollut Suomessa tylsää. Mathildedalissa viihdyin mainiosti 5 päivää. Hyvää ruokaa, uimista, kansallispuistossa retkeilyä ja pyöräilyä. Kalajoella sattui loistavat säät. Hiekka oli polttavaa, mutta muutoin viihdyin hyvin 3 päivää. Keski-Suomessa käytiin kaveriporukalla suppailemassa ja melomassa sekä tietysti vähän pyöräiltiin maastossa. Tänä kesänä on hyvin ollut palveluita, verrattuna joihinkin aiempiin kokemuksiin. Koskenlaskureissulle lähden vielä perjantaista sunnuntaihin, mutta sitten ne onkin lomamatkat tältä kesältä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kuukauden lapissa ja oli mahtavaa. Thaimaan. ja Espanjan-mökeille pääsee kyllä myöhemminkin ja kun useamman kerran tuolla "ulkomailla" pyörii niin kyllä nekin paikat alkaa tuntumaan aika tavanomaisilta.
Sehän se kun suurin osa meistä on täällä pyörinyt jo pitkään. Sinne metsiin ja rannoille on rakennettu majat jo lapsena, museokortti ollut taskussa siitä asti kun tuli ikää likaa, eikä odoteta lomaa mennäkseen näyttelyyn.
Siellä viinitilallakin käydään joka kesä mökkimatkalla ja ne pienet paikalliset nährävyydet käyty katsomassa lapsena.
Täällä ei ole mitään uutta nähtävää.En tarkoitakaan, että sinne Suomenlinnaan könytään joka vuosi ihmettelemään vaan lähinnä ehdotan matkaa uusille reiteille. Suomessa on hyvin erilaisia maisema- ja kulttuurialueita. On iso ero käydä Savonlinnassa tai Turussa. Ihan ne perusnähtävyydetkin on usein laiminlyöty siksi, että siellä ollaan käyty joskus nuorena.
Olisikin oikeasti hyvä, jos voitaisiin suositella erilaisia kotimaisia paikkoja ja kertoa, ovatko ne muuttuneet ja miten. Esim. olen käynyt Tytyrin kaivosmuseossa joitakin vuosia sitten, onko muuttunut paljonkin? Olisiko syytä käydä uudestaan? Entä Valamon luostari? Molemmat olivat hienoja ja upeita kohteita vuosia sitten. Entä onko joku vieraillut majakoissa? Saaristoristeilyllä? Olen ollut Ukko Pekalla risteilyllä lapsena.
Löytyy todella monipuolista tekemistä, kun viitsii miettiä sen oman navan ulkopuolelle. Ei sitä samaa mökkireissun vartta kannata nuohota vaan lähteä toiselle puolelle Suomea. Meillä Lapin reissulla tuli tehtyä karhunkierros ja kiivettyä Saanan huipulle ja veneiltiin Inarin järvellä. Monenlaista erilaista tekemistä löytyy ja takuulla et ole kaikkea nähnyt.
Ei. Suomen kaupungit eivät eroa toisistaan niin paljon että kannataisi maksaa siitä samanlaiselta hotellista mennäkseen illalliselle samanlaiseen ravintolaan.
Kaikkia ei myöskään kiinnosta se eräjormailu kun sitä tehty tarpeeksi/lasten kanssa ei voi patikoida.
Koittakaan nyt ymmärtää ettei Suomessa riitä eksotiikkaa ja nähtävää ihmisiäksi. Tämä käy tylsäksi aivan kuten niin käy kaikki muukin kun tarpeeksi katselee.
Nämä joille Suomi on yhä on ihmeellinen (ja museokortti uutta) eivät ole taineet pitkälle omalta pihalta lähteä ennen koronaa.
Meillä Saanalle kiipesi 11v ja 8v lapset, samoin olivat mukana karhunkierroksella. Emme harrasta eräjormailua vaan aiemmin aina kaupunkilomia. Oli siksi juuri tosi antoisa kokemus.
Museokortin museoita on yli 300 eri puolilla Suomea, joten voisi olettaa, että et ole jokaista paikkaa kolunnut. Lisäksi monissa on vaihtelevia näyttelyitä.
Mutta asennekysymys tämäkin.
Ei riitä että jossain on yksi nähtävyys. Siitä kun pitää maksaa että menee sitä hiidenkirnua tai nukkemuseota katsomaan. Hinta sille kivelle ja muutamalle vahalle lelulle tulee monta sataa jos kokonainen perhe menossa.
Jos on ankea luonne ja suupielet aina alaspäin niin ei se Kreikkakaan autuaaksi tee. Kun on hyvä fiilis elämässä yleensä, niin jopa reissu Pihtiputaalle voi olla hauska. Asennekysymys
Kyllä maisemiin voi yhdistää muutakin, esim. kylpylähotellin tai hyviä lappilaisia ravintoloita, jotka tekevät ruokaa modernilla twistillä. Kokeile esim. Aanaar Inarissa. Ja luonnosta saa irti jo automatkallakin paljon, esim. Tenontie 970 Norjan rajalla on upea.