Olen nyt reissannut Suomessa koko kesän kun ulkomaille ei pääse ja on pakko sanoa, että on ollut tylsää.
Samat järvet, metsät, taukopaikat, pikkukaupungit, nähtävyydet.. ei oikein jaksaisi enää. Tämä pakkosiirto kasarin ajan kesälomailuun ei toimi ainakaan minulle ja lapsetkin kyselee koska päästään Kreikkaan.
Kommentit (222)
Itse rakastan Kreikkaa ja ennen koronaa ei ollut kesää jolloin en vähintään yhtä reissua tehnyt. Toki muuallakin olen käynyt, mutta Kreikka ja Kreetan saari on lähinnä sydäntäni.
Olen kuitenkin rakastanut tätä kesää = viikko omalla mökillä, viikko vuokratulla mökillä ja viikko asuntoautolla. Kerrankin ilmat olivat täydellisiä tuon kolmen lomaviikkoni aikana ja jos näin olisi aina en kesälomalla/kesäaikaan lähtisi Kreikkaan vaan joko huhti/toukokuussa tai syys/lokakuussa.
Ensiviikolla lomaillaan yksi viikko vielä ja keli nyt sittrn sitä "perinteistä" Suomen kesäkeliä, mutta kestän sen ja suuntaan metään mustikan perässä.
Käyttäjä38452 kirjoitti:
Itse rakastan Kreikkaa ja ennen koronaa ei ollut kesää jolloin en vähintään yhtä reissua tehnyt. Toki muuallakin olen käynyt, mutta Kreikka ja Kreetan saari on lähinnä sydäntäni.
Olen kuitenkin rakastanut tätä kesää = viikko omalla mökillä, viikko vuokratulla mökillä ja viikko asuntoautolla. Kerrankin ilmat olivat täydellisiä tuon kolmen lomaviikkoni aikana ja jos näin olisi aina en kesälomalla/kesäaikaan lähtisi Kreikkaan vaan joko huhti/toukokuussa tai syys/lokakuussa.
Ensiviikolla lomaillaan yksi viikko vielä ja keli nyt sittrn sitä "perinteistä" Suomen kesäkeliä, mutta kestän sen ja suuntaan metään mustikan perässä.
Joo ei näillä kesä- ja heinäkuun helteillä ole kyllä haluttanut mihinkään lähteä.
Itse olen ollut lähinnä onnellisena meren rannalla, uinut ja nauttinut auringosta.
Ei ole ollut mitään intressiä lähteä kotoa mihinkään - ei ulkomaille, eikä myöskään muualle Suomeen.
Se juttu lomailussa on, että se on pitkälti asennekysymys. Suurin osa ulkomaille vuosittain hinkuvista lähtevät sinne valon ja lämmön perässä. Tänä kesänä valoa ja lämpöä on riittänyt Suomessakin, niin nyt yllättäen ollaankin sitten kiinnostuttu historiasta ja kulttuurista. Väitän, että iso osa matkaajista ei käytä rahaa ja aikaa kohdemaansa kulttuuriin yhden päivän summaa enempää. Ihan aina on niissä rantalomakohteiden museoissa ja näyttelyissä erittäin paljon tilaa. Otetaan kuva jonkun kuuluisan raunion edessä mutta ei käydä edes siihen liittyvässä museossa.
Ruoalla sitten hifistellään ja otetaan someen kuvia ja kuvitellaan, että nyt sitä ollaan niin kansainvälistä että.
Myönnän, että kotimaan matkailu on kallista ja että tarjonnassa on myös parantamisen varaa. Mutta hyviä museoita, näyttelyitä ja historiaa tihkuvia rakennuksia löytyy runsaasti. Osaan on panostettu tosi paljon. Ihan perusjutut antavat paljon esim. saaristolaisristeily, käynti Suomenlinnassa, kaivosmuseot, torit, linnat ja kartanot. Jos vain olisi rahaa, löytäisin vaikka kuinka paljon tekemistä ja puuhaa. Ja suosittelen tosiaan museokorttia. Säästää paljon rahaa. Suomessa on myös loistavia uimarantoja, joita olisi tänä kesänä kannattanut tutkailla. Ihan on monessa ollut etelän meininkiä. Itse olemme hakeutuneet pieniin ja vaatimattomiin poukamiin, niin ei ole ihmisiä niin paljon.
Suomessa yrittäjät on niin rahan ahneita että jos meinaat suomessa lomailla tarvitset lottovoiton
Olin itse kuukauden lapissa ja oli mahtavaa. Thaimaan. ja Espanjan-mökeille pääsee kyllä myöhemminkin ja kun useamman kerran tuolla "ulkomailla" pyörii niin kyllä nekin paikat alkaa tuntumaan aika tavanomaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yrittäjät on niin rahan ahneita että jos meinaat suomessa lomailla tarvitset lottovoiton
Siinä varsinainen asiantuntija. 🤣
Jää kotiin ja kasva aikuiseksi niin realiteetit avautuvat, ehkä.
Mökillä ja ihanissa kotimaisissa paikoissa viihdytty. Joka päivä uitu. Grilli kuumana harva se ilta. Ja museokortti on todella 👌.
Niin paljon maailmaa kiertänyt aikoinaan että nautin joka hetkestä Suomen kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä varsinainen asiantuntija. 🤣
Jää kotiin ja kasva aikuiseksi niin realiteetit avautuvat, ehkä.
En jää, lähen jokin lomalle missä saa rahoille vastetta. Suomen hintatasolla rahalle ei saa vastetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää kesä on ihan ok ollut, mutta se on ihan poikkeuksellisten pitkien helteiden ansiota. Jopa merivesi on ollut kunnolla lämmintä. Rannikkoseudulla olen kesäni viettänyt. Jos olisi ollut viileämpää, niin olisin kyllä kaivannut ulkomaille.
Suomi nyt ei ole mikään rantakohde. Heti jos on rantakelit yhtään pitempään, vedet on täynnä sinilevää ja mitä lie ällöttävää sotkua. Kreikassa vesi edes näyttää suht puhtaalta jos ei ihan pahimmissa rysissä vieraile. Ehkä Välimeri on sen verran suolaisempi, ettei kaikki levät kuki yhtä innolla.
Levät ei johdu lämmöstä vaan hapettomista epäpuhtaista vesistä. Muutenhan koko eteläinen maapallon puolisko olisi levien vallassa. Ikinä en ole esim Italiassa tai Kroatiassa kuullut sinilevästä.
No ei noita leviä ole kun jossakin Helsingissä, muualla on puhtaat vedet.
Tänä vuonna ei pahemmin levää Stadissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa hyvin varustellun rinkan selkään ja lähtee patikoimaan jonnekin korpeen ilman puhelinta.
Takuulla ei ole tylsää.
Eikä ole kallista.
Kyllä varmasti on kallista jos ei kuulu tavallisiin harrastuksiin patikointi ja telttailu.
Mä en käy museoissa, mutta muuten kyllä tykkään Suomimatkailusta. Olen kyllä kakarasta asti harrastanut patikointia, telttailua ja kalastusta, joten tiedän paikkoja ja aina vaan tulee lisää uusia paikkoja, mihin haluan vielä lähteä retkeilemään. Suomi on upea maa! Turvallinen ja kaunis! Puhdasta vettä löytyy vähän väliä.
Eikö siitä ilosta jo voi jotain maksaakin?
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttavani lähti tänä kesänä Espanjaan puolentoista vuoden tauon jälkeen ja teki asiasta ison numeron. Hän on ihmistyyppiä, joka narisee siitä, kuinka kaikki on Suomessa huonosti ja jonka on kaikilla lomilla päästävä "lataamaan akkuja" ulkomaille. Olen kerran ollut hänen kanssaan matkalla, toiste en lähde. Kohde, jota hän suosii, ei ole arkkitehtuurin, kulttuurin tai historian puolesta mitenkään merkittävä. Aktiviteetteja ovat lähinnä rannalla makaaminen ja rantabulevardin turistiravintoloissa istuminen. Kielitaito tuttavallani on olematon, ja paikalliset ruoat ovat hänelle liian eksoottisia. Nyt, kun Suomessa on ollut hellettä koko kesä, en ymmärrä, mitä lisäarvoa Espanjan-matka hänen lomaansa toi.
Minulle on jäänyt kuva, että varsinaista matkustamista enemmän hän nauttii matkustamisen konseptista. Lentokentän baarista ja lentokoneen siivistä on pakko ottaa aina ne samat kuvat, ja perillä postata samat auringonlasku- ja drinksupäivitykset. Matkustaminen ei ole enää vuosikymmeniin ollut mikään statussymboli, mutta kaikki eivät ole ilmeisesti tätä huomanneet.
Joillakin voi olla näin, mutta jos hän itse siitä nauttii, niin mikä ettei?
Meille syy lähteä Espanjaan on se, että meillä on siellä ihana talo hulppeilla näköaloilla ja nautimme todellakin siitä, että jokaikinen aamu voi olla varma, että herää auringonpaisteeseen ja jokaikinen ilta voi olla varma siitä, että, että illan tummuessa samettinen pehmeys laskeutuu ympärille eikä hyttysten ininä häiritse eikä tarvitse varmuuden vuoksi varautua villatakilla mukaan. Espanjalainen ruoka on hyvää ja viinit erinomaisia. Niinpä olemme täällä viettäneet varmaan yli puolet pandemia-ajasta, etätyöt ovat sen mahdollistaneet.
Useimmat suomalaiset eivät varmaan edes tienneet, että turistimatkailijat Andalusia on vakuuttanut koronan varalta, ja vakuutus korvaa mahdollisen sairaalaan joutumisen ja kuljetukset, ylimääräiset majoituskustannukset ja jopa ylimääräiset kotimatkakustannukset. Myös seuralaiselle ja perheelle.
Tällä hetkellä ei ole maskipakkoa, paitsi sisätiloissa, mutta niinhän se on vähintäänkin vahvasti suositeltavaa Suomessakin. Rannat ovat auki, ravintolat ja terassit ovat auki (ja täynnä), elämää on joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Se juttu lomailussa on, että se on pitkälti asennekysymys. Suurin osa ulkomaille vuosittain hinkuvista lähtevät sinne valon ja lämmön perässä. Tänä kesänä valoa ja lämpöä on riittänyt Suomessakin, niin nyt yllättäen ollaankin sitten kiinnostuttu historiasta ja kulttuurista. Väitän, että iso osa matkaajista ei käytä rahaa ja aikaa kohdemaansa kulttuuriin yhden päivän summaa enempää. Ihan aina on niissä rantalomakohteiden museoissa ja näyttelyissä erittäin paljon tilaa. Otetaan kuva jonkun kuuluisan raunion edessä mutta ei käydä edes siihen liittyvässä museossa.
Ruoalla sitten hifistellään ja otetaan someen kuvia ja kuvitellaan, että nyt sitä ollaan niin kansainvälistä että.
Myönnän, että kotimaan matkailu on kallista ja että tarjonnassa on myös parantamisen varaa. Mutta hyviä museoita, näyttelyitä ja historiaa tihkuvia rakennuksia löytyy runsaasti. Osaan on panostettu tosi paljon. Ihan perusjutut antavat paljon esim. saaristolaisristeily, käynti Suomenlinnassa, kaivosmuseot, torit, linnat ja kartanot. Jos vain olisi rahaa, löytäisin vaikka kuinka paljon tekemistä ja puuhaa. Ja suosittelen tosiaan museokorttia. Säästää paljon rahaa. Suomessa on myös loistavia uimarantoja, joita olisi tänä kesänä kannattanut tutkailla. Ihan on monessa ollut etelän meininkiä. Itse olemme hakeutuneet pieniin ja vaatimattomiin poukamiin, niin ei ole ihmisiä niin paljon.
Sinne vain kauppatorille poseeraamaan jäätelön kanssa ja ottamaan se yksi pakollinen kuva Suomenlinnassa että voi kertoa kaikilel käyneensä.
Luettelet asioista jotka ovat hyvin monille tavallista kesätekemistä, kukaan ei ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kuukauden lapissa ja oli mahtavaa. Thaimaan. ja Espanjan-mökeille pääsee kyllä myöhemminkin ja kun useamman kerran tuolla "ulkomailla" pyörii niin kyllä nekin paikat alkaa tuntumaan aika tavanomaisilta.
Sehän se kun suurin osa meistä on täällä pyörinyt jo pitkään. Sinne metsiin ja rannoille on rakennettu majat jo lapsena, museokortti ollut taskussa siitä asti kun tuli ikää likaa, eikä odoteta lomaa mennäkseen näyttelyyn.
Siellä viinitilallakin käydään joka kesä mökkimatkalla ja ne pienet paikalliset nährävyydet käyty katsomassa lapsena.
Täällä ei ole mitään uutta nähtävää.
Usemapi tonni on huvennut tänä kesänä aika mitäänsanomattomaan kotimaan lomailuun. Mikään paikka ei ole tehnyt sen suurempaa vaikutusta. Kaikki on vaan hiton kallista. Hanko on ainoa takuu varma, mutta kun ajateltiin että vähän vaihteluakin voisi tänä kesänä hakea. No ihan ok oli, mutta ei ollut kyllä hintalapun arvoista kiertelyä. Jatkossa välimerelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se kun suurin osa meistä on täällä pyörinyt jo pitkään. Sinne metsiin ja rannoille on rakennettu majat jo lapsena, museokortti ollut taskussa siitä asti kun tuli ikää likaa, eikä odoteta lomaa mennäkseen näyttelyyn.
Siellä viinitilallakin käydään joka kesä mökkimatkalla ja ne pienet paikalliset nährävyydet käyty katsomassa lapsena.
Täällä ei ole mitään uutta nähtävää.
En tarkoitakaan, että sinne Suomenlinnaan könytään joka vuosi ihmettelemään vaan lähinnä ehdotan matkaa uusille reiteille. Suomessa on hyvin erilaisia maisema- ja kulttuurialueita. On iso ero käydä Savonlinnassa tai Turussa. Ihan ne perusnähtävyydetkin on usein laiminlyöty siksi, että siellä ollaan käyty joskus nuorena.
Olisikin oikeasti hyvä, jos voitaisiin suositella erilaisia kotimaisia paikkoja ja kertoa, ovatko ne muuttuneet ja miten. Esim. olen käynyt Tytyrin kaivosmuseossa joitakin vuosia sitten, onko muuttunut paljonkin? Olisiko syytä käydä uudestaan? Entä Valamon luostari? Molemmat olivat hienoja ja upeita kohteita vuosia sitten. Entä onko joku vieraillut majakoissa? Saaristoristeilyllä? Olen ollut Ukko Pekalla risteilyllä lapsena.
Löytyy todella monipuolista tekemistä, kun viitsii miettiä sen oman navan ulkopuolelle. Ei sitä samaa mökkireissun vartta kannata nuohota vaan lähteä toiselle puolelle Suomea. Meillä Lapin reissulla tuli tehtyä karhunkierros ja kiivettyä Saanan huipulle ja veneiltiin Inarin järvellä. Monenlaista erilaista tekemistä löytyy ja takuulla et ole kaikkea nähnyt.
Onneksi on oma mökki, jossa nukkua ja tehdä ruuat. Ei olisi varaa kolmihenkisenä perheenä makaaa satasta yöstä huoneesta tai mökistä ja ruuat siihen päälle! Ravintolassa Lapissa jokin poronkäristys maksaa n.25 e * 3 ja aivan liian kallista meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole mitään uutta nähtävää.En tarkoitakaan, että sinne Suomenlinnaan könytään joka vuosi ihmettelemään vaan lähinnä ehdotan matkaa uusille reiteille. Suomessa on hyvin erilaisia maisema- ja kulttuurialueita. On iso ero käydä Savonlinnassa tai Turussa. Ihan ne perusnähtävyydetkin on usein laiminlyöty siksi, että siellä ollaan käyty joskus nuorena.
Olisikin oikeasti hyvä, jos voitaisiin suositella erilaisia kotimaisia paikkoja ja kertoa, ovatko ne muuttuneet ja miten. Esim. olen käynyt Tytyrin kaivosmuseossa joitakin vuosia sitten, onko muuttunut paljonkin? Olisiko syytä käydä uudestaan? Entä Valamon luostari? Molemmat olivat hienoja ja upeita kohteita vuosia sitten. Entä onko joku vieraillut majakoissa? Saaristoristeilyllä? Olen ollut Ukko Pekalla risteilyllä lapsena.
Löytyy todella monipuolista tekemistä, kun viitsii miettiä sen oman navan ulkopuolelle. Ei sitä samaa mökkireissun vartta kannata nuohota vaan lähteä toiselle puolelle Suomea. Meillä Lapin reissulla tuli tehtyä karhunkierros ja kiivettyä Saanan huipulle ja veneiltiin Inarin järvellä. Monenlaista erilaista tekemistä löytyy ja takuulla et ole kaikkea nähnyt.
Ei. Suomen kaupungit eivät eroa toisistaan niin paljon että kannataisi maksaa siitä samanlaiselta hotellista mennäkseen illalliselle samanlaiseen ravintolaan.
Kaikkia ei myöskään kiinnosta se eräjormailu kun sitä tehty tarpeeksi/lasten kanssa ei voi patikoida.
Koittakaan nyt ymmärtää ettei Suomessa riitä eksotiikkaa ja nähtävää ihmisiäksi. Tämä käy tylsäksi aivan kuten niin käy kaikki muukin kun tarpeeksi katselee.
Nämä joille Suomi on yhä on ihmeellinen (ja museokortti uutta) eivät ole taineet pitkälle omalta pihalta lähteä ennen koronaa.
Todella tylsää.
Ja pelkästään viikon ruuan hinnalla elää 2 vk Kreikassa
Kyllä minä pidän enemmän siitä, että Suomessa on metsää ja pusikkoa, kuin 50 asteinen Ateena, jossa ihmiset kuolee saasteisiin.
En edes ymmärrä shoppailun konseptia. Siis matkustat jonneki muualle, jotta ostat tavaraa mitä et tarvitse? Kaikenhan saa nykyään nettikaupasta, miksi sinne Espanjan Zaraan pitää ängetä ja sitten itketään, kun ei Kuusamossa voi shoppailla. Kun siellä on sitä tylsää pentikiä ja muuta.
Mitäpä lottoat, jos kreikkalainen matkustaa Kreikan sisällä, niin eiköhän hänellekin ole ne samat vaatteet joka puolella tarjolla.
Mutku pitää saada se rantapyyhe, jossa lukee Lanzarote.
Suomessa on niiiin kallista. No lasketaan palkkasi puoleen, niin tippuu kaupoissa hinnat. Sitten ei olekaan varaa oikein terveydenhuoltoon tai kaupungin wifiin, mut kunhan saa halvalla niitä rantapyyhkeitä, niin sehän riittää.
Ymmärrättekö sen, että Suomessa eletään jatkuvasti poikkeusoloissa? Tämmöistä systeemiä, turvallisuutta, luontoa ei juuri suurimmassa osaa maailmaa ole. Se olisi heille täysin poikkeusolo, mutta meille turvallista ja tylsää arkea.
Täällä ei tarvitse edes lahjoa poliisia.