Miten perheenäiti voi olla huono kotitöissä?
Ystäväni on fiksu nelikymppinen perheenäiti. Hän on aina sanonut, että on huono kotitöissä, kuten ruoanlaitossa. Joutuu kuitenkin niitä tekemään, kuten perheessä yleensä vanhemmat joutuvat. Ihmetyttää vaan miten ei kehity noissa, vaan tuntuu vuodesta toiseen olevan suorastaan aina surkeampi. Luulisi monien asioiden sujuvan vähitellen automaattisesti.
Minulla on kaksi lasta, joista toinen osaa tehdä kotitöitä helposti, toiselle ne ovat aina olleet vaikeita. Tarjoittaako tuo, että tämä toinen tulee aina olemaan niissä huono, vai voiko noissa kehittyä?
Oletko sinä ollut pienestä pitäen huono/hyvä kotitöissä? Onko olemassa "kotityögeeniä"?
Kommentit (35)
No jotkut ihmiset nyt vaan ovat huonoja ammatissaan.
Minä sanon aina olevani huono kotitöissä, kun joku mamma alkaa pätemään kotitöiden tekemisellä. Toivon kommentillani, että se keskustelu tyrehtyy tasan siihen. En halua olla rakentamassa kulttuuria missä naiset tappelevat siitä, kuka on paras siivoaja. Eiväthän nyt miehetkään puhu jostain kotitöiden tekemisestä keskenään, miksi meidän naisten pitäisi? Ota, ap, lasi valkkaria ja rentoudu. Elämässä on muutakin kuin imurointi ja leipominen.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut ihmiset nyt vaan ovat huonoja ammatissaan.
Mä oon kyllä ammatissani hyvä. Kotitöissä taas huono, vaikka perheenäiti olenkin. Äitiys ei oo mun ammatti.
Kyseessä voi olla motivaation puute. Kun joku asia ei kiinnosta, niin ei sitä halua tehdä tai siinä edes kehittyä.
Jos saa ne tehtyä itseä tyydyttävällä tavalla- ei ole huono.
Vierailija kirjoitti:
Miten miljoonat perheenisät voivat olla huonoja kotitöissä?
Olettaisin, että ne isät eivät ole hirveästi ole saaneet harjoitusta, eli tehneet niitä kotitöitä. Tai sitten ovat samanlaisia kuin ystäväni, että vielä sadannenkin kerran jälkeen kalapuikot ovat jäisiä sisältä ja palaneita pinnalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miljoonat isät ovat niissä myös hyviä. Veljeni ainekin parempi kun minä tai siskomme.
Luin juuri Seela Sellan elämänkerran. Hän ei ole ikinä oppinut laittamaan ruokaa. Mielenkiinto on aina ollut esim. urassa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.
Hänellä kuitenkin siis on lapsia ja nyt tietysti jo lapsenlapsiakin.
Hätä keinot keksii, kuten sanotaan. Seela esim. hommasi ruuat muualta, kun ei itseä kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että ne isät eivät ole hirveästi ole saaneet harjoitusta, eli tehneet niitä kotitöitä. Tai sitten ovat samanlaisia kuin ystäväni, että vielä sadannenkin kerran jälkeen kalapuikot ovat jäisiä sisältä ja palaneita pinnalta.
Ap
Nyt on uunissa vika ei ystävässäsi.
Tarkoittaa, että jotkut samassa taloudessa elävät ovat vapaamatkustajia, kun jotkut sentään yrittävät ja saavat sillä aikaan keskinkertaisia tuloksia. Vain he, jotka tykkäävät tekemästään, kehittyvät taitaviksi. Kotityöt eivät tekemällä lopu.
Kun kotitöitä tekee vuosia ja vuosikymmeniä, niin ei ihme, jos alkaa tympiä ja jopa unohtelee asioita. Rutiinilla minimisuorituksin eteenpäin. Itsestä voisi olla mielekkäämpää vain tankata ja tehdä jotain muuta, uutta tai mieleistä, lopulla aikaa, mutta perheessä toiset jaksavat valittaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri Seela Sellan elämänkerran. Hän ei ole ikinä oppinut laittamaan ruokaa. Mielenkiinto on aina ollut esim. urassa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.
Hänellä kuitenkin siis on lapsia ja nyt tietysti jo lapsenlapsiakin.Hätä keinot keksii, kuten sanotaan. Seela esim. hommasi ruuat muualta, kun ei itseä kiinnostanut.
Itse miellän kotityöt enemmän siivoukseksi, pyykinpesuksi ym. kun ruuanlaitoksi.
"Huono kotitöissä" tarkoittaa yleensä sitä, että ei nauti niiden tekemisestä. Esim. ruoanlaitto on minulle pakkopullaa. Olen kyllä oppinut tekemään ihan hyvää, ja joskus jopa erinomaista ruokaa, mutta keittiö on silti edelleen minulle epämukavuusalue, muulloin kuin ruokailun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä kuitenkin siis on lapsia ja nyt tietysti jo lapsenlapsiakin.Hätä keinot keksii, kuten sanotaan. Seela esim. hommasi ruuat muualta, kun ei itseä kiinnostanut.
Itse miellän kotityöt enemmän siivoukseksi, pyykinpesuksi ym. kun ruuanlaitoksi.
Ei se kaveri oikein osaa pestä pyykkiä tai siivotakaan. Ostaa suuren osan ruoasta valmiina, mikä tietenkin on kallista.
Itselläni moni kotityö menee automaattiohjauksella, enkä varsinkaan juttele niistä ystävieni kanssa. En siis kerro, että nyt olen kuorinut perunoita tai pessyt mikron. Tuo ystäväni vastaavasti usein kertoo epäonnistumisistaan tai vaikeuksistaan. Kuinka vaikka on tuntitolkulla kuorinut perunoita ja saanut aikaiseksi liisterilitkua.
Ap
Olin pienenä pakon edessä jopa hyvä, koska muut eivät tehneet ja sama on jatkunut aikuisena. En kestä kyselyitä samasta kotityöstä, jos olen neuvonut vuosi sitten, niin sen kyllä muistan jo tehneeni. Olisi harjoitellut tuoreeltaan ja hankkinut oman rutiinin!
Enkä jaksa opettaa mitään yhtä kertaa enempää pyynnöstä Olen itsekin oppinut tekemällä ja on vale, etteivät hekin pystyisi samaan ihan minua rasittamatta. Vain yksi oppii yhdestä kerrasta, koska ymmärtää saman kuin minä. Tahtoo syödä jotain ja siksi tekee. Toiset vaan tulee valmiille!
Näkee selvästi, että jotkut tahtovat vain hyöty minusta. En ota kehuja vastaan, vaan korostan, että teen, koska jonkun on pakko tehdä, en tekemisen ilosta. Lopetan kyllä, sillä kun alan tehdä vain itselleni, niin säästän paljon vaivaa ja aikaa. Jotka eivät ole itse harjoitelleet, kärsikööt. He ansaitsevat kärsimyksensä!
Hyvä kysymys. En ymmärrä.
En minäkään nyt kaikesta työstä ja hommasta PIDÄ, mutta asioiden tekemiseen menee yleensä ihan sama aika ja vaiva, tekee ne sitten hyvin tai huonosti.
Ja tosiaan jos jotain asiaa kumminkin tekee päivästä toiseen ja viikosta toiseen ja kuukaudesta ja vuodesta toiseen, niin miksi ei sitten saman tien kunnolla?
Kalapuikkojen paistaminen kypsäksi asti ei ole sen vaivalloisempaa kuin niiden jättäminen raa'aksi, mutta aika hemmetin paljon paremmilta ne maistuvat kypsänä, eikä tule kipeäksi.
Minä epäilen, että tuollainen "minä en osaa kotitöitä" on a) yritys päästä yhteisistä töistä kuin koira veräjästä (miehet minun kokemukseni mukaan harrastavat tuota paljon useammin kuin naiset) tai b) tapa halveksia ns. "naisten töitä" eli kategoriassa "I am not like other girls".
Niin tai näin, se on tyhmää ja ärsyttävää.
Tumpulointi ja typeryys eivät normisti ole asioita, joilla leuhkitaan ystäville, miksi siis tuo?
On vain saatava tuntuma positiivisesti. Kunnon välineet myös. Ymmärrän hyvin etteivät kaikki tykkää, jopa tiskaus mielletään ylivoimaisen hirveäksi.
Ovathan ne yksitoikkoisia ja ajatellaan itsestään selvyytenä, mutta on tärkeää jutella naisten kesken.
Mä oon ollu hyvä ruuanlaitossa aina, koska se on kiinnostanut, mutta oon ollu aina huono siivoomaan, koska en oo koskaan siitä pitänyt...... mutta esim töissä pyrin siivoomaan kunnolla, toisin kun monesti kotona. :S
Ei ole niin pientä asiaa, etteikö siinä voisi alisuorittaa ja kusta hommat vasemmalla kädellä.
Se on oma ihmistyyppinsä joka pyrkii tekemään asiat huolella ja paremmin vs. ihminen joka aina menee aidan alimmasta kohdasta.
Selkärangan puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaikki on kotityötä?
Kotitöitä on paljon ja jos yksi henkilö on vastuussa, ei muut perheenjäsenet välttämättä ymmärrä mitä kaikkea asioiden valmiiksi saaminen vaatii, joten on hyvä tehdä näkyväksi kotitöiden määrä. Kaikissa talouksissa ei ole näitä kaikkia kotitöitä, mutta tässä on listattuna tyypillisimpiä kotitöitä.
metatyö eli kokonaisuuksien suunnittelu: missä välissä käy kaupassa, mitä harrastuksia kenelläkin on, kuka vie koiran ulos, minkäkokoiset kurahousut kuopus tarvitsee, milloin on vanhempainilta jne.
ruoanlaitto: ruoan suunnittelu, kaupassakäynti, ruoan valmistaminen, tiskaaminen, pöytien & tasojen pyyhkiminen, uunin & mikron peseminen
siivoaminen: imurointi, vessan & kylpyhuoneenpesu, roskien vieminen, pyykkien peseminen, pyykkien kuivatus, pyykkien vieminen paikoilleen, pölyjen pyyhkiminen, pyyhkeiden vaihto, lakanoiden vaihto, lattioiden peseminen, mattojen tuuletus & pesu, ikkunoiden pesu, viemärien avaaminen
lastenhoito: vaipanvaihto, syöttäminen, vaatteiden vaihto, vienti päivähoitoon, haku päivähoidosta, leikkiminen lasten kanssa, iltapuuhat (hampaiden harjaus, pesu, iltasatu), läksyistä huolehtiminen, vaatteiden & tavaroiden hankinta, sairaan lapsen hoito (kotipäivät, käynnit lääkärissä, hammaslääkärissä, erilaisissa terapioissa, lääkkeiden antaminen), harrastusten järjestelyt
järjestely & sisustus: huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta, tavarat paikoilleen, paperit järjestykseen, laskujen maksaminen, rahatilanteen seuraaminen, sängyn petaaminen
ystävien & sukulaisten muistaminen: lahjojen ostaminen, korttien lähettäminen, puhelut, iäkkäiden sukulaisten auttaminen, sairaiden sukulaisten auttaminen, naapurien & ystävien huomioiminen
auto & pyörä: valinta & hankkiminen, tankkaaminen / kumien pumppaaminen, pesu, huolto, renkaiden vaihto
tietotekniikka: laitteiden hankinnat, ohjelmien asennukset, koneiden huoltaminen
nikkarointi: taulujen kiinnitys, lamppujen vaihto, ovenkahvojen korjaaminen, saranoiden öljyäminen, huonekalujen kunnostaminen, urheilutavaroiden huolto, tapetointi, maalaaminen
pihatyöt: haravointi, lumen luonti, nurmikon leikkaaminen, kukkien hankinta & istutus, kasvien kastelu, rikkaruohojen kitkeminen, halkojen hakkaaminen, pensaiden leikkaaminen
eläinten hoitaminen: ulkoilutukset, ruokailut, lääkkeet, lääkärikäynnit, pesut, kodin/pedin siivoaminen
muutto: uuden asunnon etsiminen, muuttopakkaaminen, muuttopurkaminen, muuttoilmoituksen tekeminen, ostamiseen / myymiseen liittyvät asiakirjat ja tapaamiset, vuokrasopimuksen tekeminen, näytöissä käyminen
Ruoanlaitto on se osuus kotitöistä jota pitää tehdä jokaikinen päivä monta kertaa päivässä huvitti tai ei.
Ja lapsiperheessä se on hyvin harvoin kovin luovaa tai rentouttavaa.