Mielestäni asiat ovat nykyään Suomessa huonommin kuin ennen.
Minun mielestäni Suomen pitäisi olla samanlainen kuin se oli 1980-luvulla, vaikkapa minun syntymävuonnani 1981. Silloin kaikki oli paremmin kuin nykyään. 40 vuoden kuluessa on menty paljon huonompaan suuntaan. 40 vuoden päästä on on taas menty huonompaan suuntaan kun niin monia asia on muuttunut. Saa nähdä, minkälainen maailma on silloin. Saati minkälainen paikka tämä Suomi on 40 plus 40 vuoden päästä vuonna 2101. Silloin minä olen jo 120 vuotta ja saatan tarvita apua arjessa selviämiseen mutta elossa olen kiitos kehittyneen lääketieteen. Saako sitä silloin enää ihmiseltä voi onko ihmisen korvannut joku robotti joka antaa minulle lääkkeet ajallaan, lämmittää ruokani ajallaan, vahtii että menen ajoissa nukkumaan ja analysoi jätökseni lähettäen niistä tiedot suoraan johonkin terveyskeskukseen jossa saadaan robotin lähettämistä tiedoista tietää terveydentilani. Tietysti robotti myös mittaa verenpaineeni, auttaa minua peseytymään, auttaa minua ulkoilemaan päivittäin, mittaa verenpaineeni, painoni, verensokerini, ruumiinlämpöni ja tekee muita vastaavia terveyteen liittyviä pieniä tutkimuksia ja hoitotoimenpiteitä ja varaa tarvittaessa minulle ajan lääkärille, joka myös mahdollisesti on robotti ja minut sinne lääkärin luokse vievä taksi ei tarvitse ihmistä kuskiksi, koska taksia ohjataan jostain tietokoneella satelliitin avulla. Ja kotona auttava robotti järjestää minulle päivittäin virikkeitä, vaikka jumppatuokioita, musiikin kuuntelua (musiikki kuuluu suoraan robotin sisällä olevasta tietokoneesta ja joskus kun haluan, niin robotin rintakehän kohdalle avautuu tietokoneen ruutu josta voin katsoa vaikka vanhoja kotimaisia elokuvia suoraan 2050-luvulta.
Olet oikeassa että lähes kaikki asiat olivat 80-luvulla paremmin, poikkeuksena tosin ainakin arvaamaton itänaapuri. Vaikka siellähän tuo on edelleen eikä sen suhteen ole mitään kovin ratkaisevaa muutosta tapahtunut, nöyristely hieman vähentynyt mutta uhat kasvaneet.
Mutta, mitä tulevaisuuteen tulee, niin tekninen kehitys voi myös pysähtyä ja jopa taantua. Meille on tullut ja tulee paljon kovasti sikiävää väkeä jonka sallimme tuoda oman kulttuurinsa maahamme. Kohta tuo on valtavirtaa, eikä silloin enää robotiikkaa kehitetä vaan molistaan iltahuutoja.