Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin/kavereiden kanssa yöksi kotiin kun vanhemmat lähtevät toiselle paikkakunnalle?
Kommentit (8)
siinä vaiheessa, kun ovat riittävän vanhoja olemaan yksin kotona, mieleen hiipii aina epäilys siitä, että jos kutsuvat kavereita, ja jotain yllättävää tapahtuukin. Vaikka meillä on kuinka luotettava 15-vuotias, en anna mitään kotibileitä pitää ja kavereitahan tuo kutsuisi joka tapauksessa, jos saisi kotiin jäädä, eikä sitä voi koskaan tietää, millaisia ihmisiä joku kaveri tuo tullessaan.
9- ja 12-vuotiaat aina välillä ovat, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
Ekan yön olin yksin 18-vuotiaana kun muutin opiskelija-boxiin.
yksin kotona. Kun äiti kävi " miehis" ja otti vaan n. 3-vuotiaan sisaremme mukaan. Olisko oltu jotain 8- ja 10-vuotiaita. Ei koskaan edes kysytty, pärjätäänkö.
Mun vanhemmat lähti viikoksi etelään, kun olin 18 ja veli 15. Olin suurimman osan ajastani silloisen jätkäkaverin luona ja veli oli niin addiktoitunut tietokonepeleihin, ettei aikaa pahantekoon oisi edes jäänyt (taisi olla koulusta joku loma). Rahaa ruokaan sille oli jätetty runsaasti ja lähikauppa melkeen vieressä. Musta ainoa ero normaalitilanteeseen oli, että ruokarahaa oli enemmän ja sen käytösä sai päättää itse ja että sen piti itse vaivautua kauppaan asti.
Isovanhemmat kävi sen viikon aikana tosi usein tarkistamassa ja isoäiti soitti mulle pari kertaa, että mun pitäisi pitää parempaa huolta veljestä. Sanoin sille, että se viihtyy siellä vallan hyvin yksin, mutta sain vastaukseksi vain, että kyllä se on vielä sen verran nuori että sitä pelottaa olla yksin, vaikkei sitä kehtaa myöntää. Veli taas soitti mulle, että yritä tehdä jotain kun ei ole minkäänlaista omaa rauhaa, kun isovanhemmat on jatkuvasti käymässä :o) Kysyin silti suoraan, että onko se aivan varma, ettei halua mua kotiin seuraksi niin se vastasi hölmistyneenä, ettei se mun kanssa aikaa viettäis vaikka siellä olisinkin.
Aiemminkin kerran vanhemmat olivat keskenään lomalla (oltiin kai jotain 15 ja 12), mutta sillon isovanhemmat tulivat käymään aamuisin jo ennenku noustiin ylös ja vievät kouluun. Koulusta kotiin päästyä ne tuli taas ja oli melkeen koko illan nukkumaaanmenoon asti.
Mun vanhemmat jätti mut yksin asumaan, kun olin 14-vuotias. Lähtivät siis toiselle puolelle maapalloa. Siitä lähtien mää oon itsestäni huolen pitänyt, huonosti mut kuiteski.
Tuntuu hassulta, että joku vasta 15-kesäisenä on yhden hassun yön yksin. Mut oikeempaa se varmaan silleen on kuin mun tyylillä. En kyllä suosittele kellekään teini-ikäisen yksinjättämistä pitkäksi aikaa...
Vielä en moneen vuoteen jättäisi yöksi yksin, vaikka lapsi sanoisikin pärjäävänsä. Ehkä n. 15-vuotiaana.
Naapurit on kyllä kotona, jos jotain yllättävää tulee. Eivät ole aiemmin olleet yksin eikä yhdessä yötä kotona ilman meitä.