Lapsi kesken opintojen
Moikka!
Kaksi päätoimista korkeakouluopiskelijaa saa lapsen kesken opintojen. Voisiko tällaisessa tilanteessa saada toimeentulotukea? Kokemuksia? Tietoa? :)
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:15"]
Moikka!
Kaksi päätoimista korkeakouluopiskelijaa saa lapsen kesken opintojen. Voisiko tällaisessa tilanteessa saada toimeentulotukea? Kokemuksia? Tietoa? :)
[/quote]Voi saada, jos tulot alittavat normit. Muussa tapauksessa sitä ei heru. Ei korkeakoulussa opiskeleminen ole mikään toimeentulotuen peruste.
Kyllä voi. Opintolaina lasketaan tuloksi molemmilta.
Tai siis ei tietenkään äitiyslomalla jolloin äiti ei ole opintotukeen oikeutettu. Mutta miehen pitää se nostaa.
Kiitos vastauksista. Lähinnä kysyin siksi, kun koulussa on annettu ymmärtää, ettei opiskelijoilla ole sinne asiaa. Eli kolmannen perheenjäsenen kanssa uskallan mennä keskustelemaan.
-ap
No jos teillä on täydet lainat niin sitten? Ehkä äitiyslomalla voi saada muutenkin kun et silloin ole oikeutettu opintotukeen. Heti kun nostat taas opintotukea niin laina pitää olla otettuna (jos et nosta niin se huomioidaan silti tulona). Korjatkaa toki jos olen väärässä. Samalla tavalla ne perheellisetkin joutuu ottamaan opintolainaa kuten kaikki muutkin.
Olen ottanut opintolainan jo kahtena ensimmäisenäkun vuotena.
-ap
Niin siis sekä sulla että miehellä pitää olla maksimilainat otettuna.
Ymmärrän, että laina pitää ottaa. Eli sen lisäksi vielä saa tukea siis?
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:51"]Ymmärrän, että laina pitää ottaa. Eli sen lisäksi vielä saa tukea siis?
-ap
[/quote]
Käsittääkseni näin.
Helvetin hyvä veto muuten tehdä lapsi opiskelun lomassa. Itse sain 2 ja työllistyin heti. Työnantaja arveli että perhe jo perustettu. Mut mulla oli kyllä hyväpalkkainen mies elättämässä, joten sossuun ei jouduttu.
Kiitos kommentista ja rohkaisusta! Ensimmäinen tulossa, jänskättää.
-ap
Hei, ensimmäisenä onnea lapsesta. Toisekseen, miten ihmeessä koulussa on annettu ymmärtää, että et saisi toimeentulotukea? Totta kai saat, jos muiden tukien määrä on riittämätön. On opiselijallakin sentään jotain ihmisoikeuksia. :)
Ite sain toimeentulo tukea pari kk ku mies joutu oleen saikulla näihin aikoihin