Hammashoitolan purskutus?
Mikäs juttu tämä nyt on kun kouluikäiselle lapselleni oltiin työntämässä jotain purskuttelulitkua ennen hammashoitolan tuolin kallistamista? Onneksi omapäinen poikani piti suun visusti kiinni ja hetken kuluttua hoitaja antoi patistuksen olla. Sitten tutkittiin hampaat aivan normaaliin tapaan. Huoneen ulkopuolella kehuin lastani ja sanoin, että saa luvan pitää vastakin huolta omasta koskemattomuudestaan.
Kommentit (17)
Suu desinfioidaan, koska halutaan minimoida Koronan riski. Katsos kun myös hammaslääkärillä ja -hoitajalla on oikeus työturvallisuuteen.
No, tarkastakoot jatkossa itse omat hampaansa, niin pysyy koskemattomana vielä aikuisenakin…
Miksi pitäisi minuutin purskutella jotain karseanhajuista litkua? Ei se ollut edes pakollista nähtävästi, kun hetken suostuttelun (minäkin yritin rohkaista ottamaan) jälkeen jätettiin homma sikseen ja siirryttiin itse asiaan. Älkää tekään suostuko tuollaiseen pelleilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi minuutin purskutella jotain karseanhajuista litkua? Ei se ollut edes pakollista nähtävästi, kun hetken suostuttelun (minäkin yritin rohkaista ottamaan) jälkeen jätettiin homma sikseen ja siirryttiin itse asiaan. Älkää tekään suostuko tuollaiseen pelleilyyn.
Miksi pitää kädet pestä?
Miksi pitää käyttää käsidesiä?
Miksi täytyy käyttää maskia?
Miksi ei voi mennä kipeänä pärskien julkisille paikoille?
Siksi.
Se litku pitää sisällään mm. vetyperoksidia. Mulle tuli siitä limakalvojen polttelua moneksi päiväksi. Seuraavalla käynnillä kieltäydyin allergisen reaktion vuoksi mitään purskuttelemasta ja hampaiden hoito jatkui silti.
Lapsesi on erityislapsii? Sitten ymmärrän, koska normaalit ihmiset ymmärtävät hammashoitajan selostuksen purskutuksen syystä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on erityislapsii? Sitten ymmärrän, koska normaalit ihmiset ymmärtävät hammashoitajan selostuksen purskutuksen syystä.
On, erityisen fiksu nimittäin. Varmasti haistoi tuon vetyperoksidin yms ja intuitio sanoi, ettei kannata suostua.
Pahaltahan se maistuu suussa. Olisi kiva tietää mitä tuo seos on. Harmi etten huomannut viimeksi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Se litku pitää sisällään mm. vetyperoksidia. Mulle tuli siitä limakalvojen polttelua moneksi päiväksi. Seuraavalla käynnillä kieltäydyin allergisen reaktion vuoksi mitään purskuttelemasta ja hampaiden hoito jatkui silti.
Meillä käytetään purskuttelussa vetyperoksidi liuosta 1.5% tai Betadine suuvettä. Kumpaakin pitää olla tarjolla allergioiden ym. takia.
Vierailija kirjoitti:
Pahaltahan se maistuu suussa. Olisi kiva tietää mitä tuo seos on. Harmi etten huomannut viimeksi kysyä.
Asiakkaalle pitäisi kertoa, mitä liuos on ja miksi sillä pitää purskutella. Jotkut ei varmaan enää jaksa selostaa, vaikka pitäisi.
Ai tuo on ihan normikäytäntö? Minä luulin saavani sitä siksi, että edellisestä käynnistä oli vierähtänyt aikaa ja olin puolitosissni heittänyt hampaideni olevan ihan hirveässä kunnossa.
Kyllä siitä voi kieltäytyä samoin kuin maskin käytöstä. Kuukausi sitten kävin hammashoidossa ja en käyttänyt maskia, enkä suostunut ottamaan tuota litkua suuhun. Eivät ne sitä pakolla suuhun työnnä.
Minunkin piti purskutella ja ihan yksityisellä.
Mitä toi nyt auttaa kun hengitysteissäjän toi korona lähinnä majailee. Voihan ne pöpöt levitä kun hengittää nenän kautta. Tuskin ne kuolee jos suun kautta hengittää.
Voi olla et oon harvinaisen tyhmä, mut en tajuu.
Ja mitä jos tota vetyperoksidia nielasee vahingossa?
Mikäs siinä on purkutellessa. Eri makuja löytyy ja värejä.
Purskutteluliuos on tarkoitettu suojaamaan sekä hammashoitohenkilökuntaa, että seuraavia samassa hoitohuoneessa hoidettavia potilaita. Suurin osa hammashoidon toimenpiteistä tuottaa ilmaan aerosoleja, joiden välityksellä myös koronaviruksen on todettu leviävän. Aerosolit eivät välttämättä ehdi poistua hoitohuoneesta potilasvaihdon ja välisiivouksen aikana, joten on turvallisuussyistä järkevää pyrkiä vähentämään mikrobien määrää potilaan suussa ennen hoitotoimenpiteiden aloitusta. Valtakunnalliset ohjeistukset velvoittavat tällä hetkellä suun terveydenhuollon toimijoita desinfioivan purskutteluliuoksen käyttöön. Liuokset maistuvat pahalta ja saattavat hetkellisesti ärsyttää suun limakalvoja, mutta niistä ei ole haittaa terveydelle. Liuokset eivät ole vaarallisia pieninä määrinä nyöskään nieltynä.
Olet typerys