virtsatieinfektio? miten mitää toimia?
Eli aika vahvat oireet VTI:stä, ikinä ennen ei ole ollut, ja mietin pitääkö varata heti tk-lääkärille aikaa vai mennä jonottamaan sinne sairaanhoitajalle vai mitä? Ottaako ne pissanäytteen (eli pitääkö pidätellä ennen menoa joku tietty aika) vai tekeekö diagnoosin oireiden perusteella? Tampereesta kyse jos vaikuttaa asiaan
Kommentit (11)
Tarvitseeko sitä viljelyä varten varata lääkäriaika, vai voinko mennä sairaanhoitajalle vai kuinka? Ja pitääkö pidättää pitkään, että on luotettava tulos?
Koita olla nyt pissaamatta ja soita tk. Pyytää sua varmaan testeihin ja niissä pitää olla muutama tuntia pissaamatta, saattaa lääkäri määrätä myös ilman testejä sulle lääkkeet.
Itse pidätin vain 2h koska oireet oli ihan hirveäksi menneet! Näytteenottaja sitten kysyi vain että pystynkö näytteen antamaan. Tämä siis Lohjalla, pk-seudulla yleensä haluavat 4 tuntia pidätysajaksi. Itse saan antibiootit suoraan puhelimitse kun oli aika pitkä kierre n. vuosi sitten.
Jos paha tulehdus, niin ei kyllä tuntitolkulla pysty pidättämään. Mene vaan sairaanhoitajalle ja anna näyte. Jos tulehduksen merkkejä, niin kyllä lekuri kuurin kirjoittaa.
Soitat paikallisen terkkarin ajanvarausnumeroon. Sut haastatellaan ja sitten terveydenhuollon ammattilainen miettii, miten tässä tilanteessa toimitaan.
Mä soitin ja sain ajan sairaanhoitajalle iltapäiväksi, ottaa näytteen. Puhelimessa sanoi että "jos mahdollista niin pidätä muutama tunti niin on tulos aina luotettavampi, mutta vaikka ei onnistu pidättäminen niin kauaa niin mene silti" eli ilmeisesti sen näytteen voi joka tapauksessa ottaa, mutta ei ole niin luotettava sitten. Mä luulen että pystyn kyllä pidättämään, pissatus ei ole niin kova enää kuin ensimmäisinä päivinä, mutta edelleen tuntuu pahalta ja virtsaputkesta tulee verta. Toivottavasti saan tänään kuurin ja oireet pois, viikon nyt kärsinyt ja kyllä osaakin olla helvettiä :S osanotto kaikille joilla toistuva vaiva..
ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:20"]Mä soitin ja sain ajan sairaanhoitajalle iltapäiväksi, ottaa näytteen. Puhelimessa sanoi että "jos mahdollista niin pidätä muutama tunti niin on tulos aina luotettavampi, mutta vaikka ei onnistu pidättäminen niin kauaa niin mene silti" eli ilmeisesti sen näytteen voi joka tapauksessa ottaa, mutta ei ole niin luotettava sitten. Mä luulen että pystyn kyllä pidättämään, pissatus ei ole niin kova enää kuin ensimmäisinä päivinä, mutta edelleen tuntuu pahalta ja virtsaputkesta tulee verta. Toivottavasti saan tänään kuurin ja oireet pois, viikon nyt kärsinyt ja kyllä osaakin olla helvettiä :S osanotto kaikille joilla toistuva vaiva..
ap
[/quote]
Selkeä tulehdus kyllä näkyy vaikka et olisi pystynyt pidättämään kuin 30min. Eli ei paniikkia.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:20"]Mä soitin ja sain ajan sairaanhoitajalle iltapäiväksi, ottaa näytteen. Puhelimessa sanoi että "jos mahdollista niin pidätä muutama tunti niin on tulos aina luotettavampi, mutta vaikka ei onnistu pidättäminen niin kauaa niin mene silti" eli ilmeisesti sen näytteen voi joka tapauksessa ottaa, mutta ei ole niin luotettava sitten. Mä luulen että pystyn kyllä pidättämään, pissatus ei ole niin kova enää kuin ensimmäisinä päivinä, mutta edelleen tuntuu pahalta ja virtsaputkesta tulee verta. Toivottavasti saan tänään kuurin ja oireet pois, viikon nyt kärsinyt ja kyllä osaakin olla helvettiä :S osanotto kaikille joilla toistuva vaiva..
ap
[/quote]
Selkeä tulehdus kyllä näkyy vaikka et olisi pystynyt pidättämään kuin 30min. Eli ei paniikkia.
Jos ensimmäinen VTI, niin saattaa ne viljelyn ottaa. Jatkossa voi VTI:n hoidon saada ihan puhelimitsekin ainakin pääkaupunkiseudulla.