Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"lapsille ei voi antaa mausteista ruokaa"

Vierailija
06.08.2014 |

Mistä tämä luulo johtuu? Kyseiseen fraasiin törmää tämän tästä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi :)

Vierailija
42/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:30"]

hyvin harvoin vuohenjuustoa, fetaa ja graavilohta lapsille

[/quote]

Lapsi on lapsi 18-vuotiaaksi asti, joten koetas nyt vähän määritellä järkevämmin nuo ehdottomat kieltosi. Tuskin tuo 3 sitä paitsi noita nyt isoja määriä lapsilleen syöttää, vaan ruuan lisukkeena tai "mausteena". Suolan kokonaissaanti on ratkaisevaa, joten jos muussa ruuassa on vähän suolaa, niin ihan varmasti saa salaattiin panna fetaa...

Sitä paitsi vuohenjuusto ei ole todellakaan lapsille haitallista, siinä on juustoksi aika vähän suolaa.

5

[/quote]

Ei sitä suolaa suositella yli 18vuotiaillekaan paljoa, ja kyllä, lapset saavat sitä nykyään taas liikaa.

Käyttäkää mausteita, yrttejä, mutta välttäkää sitä turhaa suolaa.

[/quote]

niin... Luitko sä kommenttiani ollenkaan, ilmeisesti et. Suolaa saa olla ruuassa, kokonaisuus ratkaisee. Paljoa suolaa tietenkään ei suositella kenellekään, mutta joukossa saa todellakin olla fetaa, oliiveja, chorizoa, ilmakuivattua kinkkua.... Koska ne eivät ole aterian ainoa komponentti koskaan, ja kokonaisuus ratkaisee.

ja todella on eri asia, syökö ruokaa kolmevuotias vai teini.

5

[/quote]

Luin sun vitosen kommentin, en tajua... ok, meuhkaa, mutta mitä eroa on, jos 3v tai 15v syö??? Kaikille annetaan samaa hyvää ruokaa, saa olla hyvin maustettuakin, mutta liikasuolaa ne ei kaipaa joka ruokaan...

[/quote]

no, kerronpa. Se LIIKA on asia, joka riippuu koosta ja iästä. Kolmivuotiaallw ei saa syöttää samaa määrää kuin aikuisen kokoiselle viisitoistavuotiaalle. Liika on siis kolmivuotiaalle pienempi määrä kuin 15-vuotiaalle. 

5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

Vatsa voi tulla kipeäksi myös tulisesta ja ilmeisesti se ei ole suolellekkaan hyväksi.

[/quote]

Chili ei vahingoita ruuansulatuselimistöä mitenkään. Chileillä on itse asiassa lukuisia terveyshyötyjä.

[/quote][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

Vatsa voi tulla kipeäksi myös tulisesta ja ilmeisesti se ei ole suolellekkaan hyväksi.

[/quote]

Chili ei vahingoita ruuansulatuselimistöä mitenkään. Chileillä on itse asiassa lukuisia terveyshyötyjä.

[/quote]

No tiedä sitten kuinka luotettavaa tietoa lääkärit ohjelmassa oli, mutta siinä chiliä rakastavalla miehellä oli suolessa kuoppia, saattavat revetä ja tulehtua. Laitoin ilmeisesti kun en ollut tarkistanut tietoa mistään. Mitä terveys vaikutuksia sillä on? Ja mitkä lähteet?

Vierailija
44/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

Meidän 1,5 v haluaa dipata nachoa salsaan, ja olen antanut ( n.4nachoa) kun muutkin syö, en syöttäisi tulista paljon koska omakin wc käynti on melko tulista polttavaa tälläisen tulisen ruuan jälkeen, lisäksi niissä naksuissa on tietty suolaa ja eetä. Vatsa voi tulla kipeäksi myös tulisesta ja ilmeisesti se ei ole suolellekkaan hyväksi. Mutta kyllä ruuan maustan oman maun mukaan maistuvaksi enkä mausteetonta mömmöä syötä. Suolakaan ei ole epäterveellistä, ainoastaan ruokasuolaa elimistö hylkii ja on haitallista, käyttäkää mineraalisuolaa.

[/quote] Siis apua miten vaarallisen vääriä käsityksiä ihmisillä on suolan tuevallisuudesta! Natriumi on natriumia, saat sen sitten missä muodossa vain. Mineraalisuolan liikakäyttö (yli 1tl/vrk) lisää sydän- ja verisuonitautien, sekä syövän riskiä ihan samoin kuin tavallinen ruokasuola.

Miten voi 2000-luvulla joku olla vielä näin pihalla? Ihan yleisiä, kaikkien saatavilla olevaa tutkimustulosta on vaikka millä mitalla. Älkää uskoko noihin pseudotieteellisiin höpötyksiin kaiken maailman ruusu- ja mineraalisuolasta ja niiden terveellisyydestä.

[/quote][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

Meidän 1,5 v haluaa dipata nachoa salsaan, ja olen antanut ( n.4nachoa) kun muutkin syö, en syöttäisi tulista paljon koska omakin wc käynti on melko tulista polttavaa tälläisen tulisen ruuan jälkeen, lisäksi niissä naksuissa on tietty suolaa ja eetä. Vatsa voi tulla kipeäksi myös tulisesta ja ilmeisesti se ei ole suolellekkaan hyväksi. Mutta kyllä ruuan maustan oman maun mukaan maistuvaksi enkä mausteetonta mömmöä syötä. Suolakaan ei ole epäterveellistä, ainoastaan ruokasuolaa elimistö hylkii ja on haitallista, käyttäkää mineraalisuolaa.

[/quote] Siis apua miten vaarallisen vääriä käsityksiä ihmisillä on suolan tuevallisuudesta! Natriumi on natriumia, saat sen sitten missä muodossa vain. Mineraalisuolan liikakäyttö (yli 1tl/vrk) lisää sydän- ja verisuonitautien, sekä syövän riskiä ihan samoin kuin tavallinen ruokasuola.

Miten voi 2000-luvulla joku olla vielä näin pihalla? Ihan yleisiä, kaikkien saatavilla olevaa tutkimustulosta on vaikka millä mitalla. Älkää uskoko noihin pseudotieteellisiin höpötyksiin kaiken maailman ruusu- ja mineraalisuolasta ja niiden terveellisyydestä.

[/quote][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

[/quote]

Laitappas nyt jokin tutkimus joka kertoo esim. Ruususuolan olevan haitallisempaa kuin teollisemman suolan. Ruususuolassa on 82 ihmiselle tärkeää mineraalia joita ei teollisessa suolassa ole. Minä en sen sijaan ymmärrä miten joku voi olla niin tyhmä että kuvittelee jonkin tuotteen joka on pitkälle jalostettu olevan parempi kuin sellaisen joista ei ole poistettu terveysvaikutuksia.

Vierailija
45/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi on oikeassa. Lapsille saantiraja suolalle on kolme g päivässä, aikuisille viisi. Eikä alle vuoden ikäiselle suositella suolaa lainkaan. 

Vierailija
46/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

[/quote]

[/quote][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:49"]

[/quote]

[/quote]

No tiedä sitten kuinka luotettavaa tietoa lääkärit ohjelmassa oli, mutta siinä chiliä rakastavalla miehellä oli suolessa kuoppia, saattavat revetä ja tulehtua. Laitoin ilmeisesti kun en ollut tarkistanut tietoa mistään. Mitä terveys vaikutuksia sillä on? Ja mitkä lähteet?

[/quote]

Ohjelmaa näkemättä veikkaisin kyseessä olleen divertikuloosin eli suolen seinämässä on umpipusseja, jotka voivat tulehtua. Rakenteellinen juttu, chili ei mitenkään syövytä niitä suoleen.

Vierailija
47/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, ei tuossa kukaan väitä ruususuolan olevan epäterveellisempää. Mutta mitään tieteellistä evidenssiä ei ole siitäkään, että ruususuola jne. olisivat terveydelle haitattomia, saati terveellisiä. Verenpainetta nekin nostavat ja lisäävät nesteturvotusta, vaikka niissä onkin hiukan vähemmän natriumia.

5

Vierailija
48/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ohjelmaa näkemättä veikkaisin kyseessä olleen divertikuloosin eli suolen seinämässä on umpipusseja, jotka voivat tulehtua. Rakenteellinen juttu, chili ei mitenkään syövytä niitä suoleen.

[/quote]

Itse tykkään tulisesta joten olen mielissäni jos chili on sittenkin terveellistä, vielä kun joku laittaisi terveysvaikutuksia..?

Vierailija
49/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteinen ruoka ei ole sama asia kuin suolainen ruoka... Mutta taoppa tämä yksinkertaiselle ihmiselle päähän. Oma äitini on näitä mauste-pelkoisia. Ruokaa ei mausteta ollenkaan, vaan jokainen saa laittaa omalle lauteselleen aromi-suolaa, joka on äidin mielestä hyvä "mauste". Jos olen tehnyt normaaliin tapaani jotain hyvää soosia intialaisittan maustettuna ja äitini maistaa sitä, alkaa huuto siitä kuinka olen laittanut liian paljon chiliä (ei yhtään chiliä, vaan tujaus mustapippuria). Teini-ikäisille sisaruksilleni kyllä keitokseni kelpaavat ;) 

Vierailija
50/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Pätkä chiliyhdistyksen sivuilta:

"

CHILI JA TERVEYS

Chilipaprikat ovat vitamiinipitoisimpia hedelmiä maailmassa, niissä on runsaasti C- ja E-vitamiineja, sekä A-vitamiinin esiasteita ja B-vitamiinia. Chilien kuiva-aineesta jopa 20% on hyödyllistä kuitua. Korkean karotenoidipitoisuuden vuoksi chilillä on myös antioksidanttisia vaikutuksia. Lisäksi chilin poltteen aiheuttavien kapsaisinoidien on todettu olevan terveyttä edistäviä useissa tutkimuksissa.

Chilin poltteen aiheuttavat kapsaisinoidit vilkastuttavat pintaverenkiertoa ja lisäävät aineenvaihduntaa – chili onkin luontainen apu laihdutukseen!

Kapsaisiinin hyötyjä tutkitaan jatkuvasti. Lääketiede tutkii parhaillaan kapsaisiinin hyödyllisiä vaikutuksia mm. vatsahaavan ehkäisyyn ja hoitoon."

Vierailija
51/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:58"]

45, ei tuossa kukaan väitä ruususuolan olevan epäterveellisempää. Mutta mitään tieteellistä evidenssiä ei ole siitäkään, että ruususuola jne. olisivat terveydelle haitattomia, saati terveellisiä. Verenpainetta nekin nostavat ja lisäävät nesteturvotusta, vaikka niissä onkin hiukan vähemmän natriumia.

5

[/quote]

Joo on haitallista natriumkloridi, mutta myös terveellistä, määrä määrää kumpaa. Ruususuolassa joka tauksessa on enemmän terveysvaikutuksia kuin perusruokasuolassa josta on mineraalit poistettu ja laitettu vielä lisäksi paakkuuntumisenestoainetta.

Suolan epäterveelliseksi väittäminenkin on soopaa ja itselläni huomaan usein suolojen puutosta heikotuksena, kaikki tarvitsevat suolaa. Ja on myös tutkimuksia joissa suolan ei havaittu aiheuttavan esim. Sydän ja verisuonisairauksia niillä joilla kolesteroliarvot olivat normaalit.

Itse luotan siihen että ostamani ravinto on mahdollisimman luonnonmukaista hyvine ja pahoine vaikutuksineen ja toivon että hyvät voittavat pahat, mutta kuten erään henkilön kanssa löin vetoa kerran väittelyn jälkeen, se voittaa kuka on kauemmin elossa ja häviäjä kuopataan.

Vierailija
52/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:30"]

hyvin harvoin vuohenjuustoa, fetaa ja graavilohta lapsille

[/quote]  liikaa suolAA

Vierailija
53/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou nou, mun 9-vuotias lorottaa Texas Peteä lähes joka ruokaan.

Jos mies on keittovuorossa, ruuasta kuin ruuasta löytyy 1-2 dl jalapenoja, lisäksi tietty tuoreita chilipalkoja.

Nuorimmaiselle (6kk) teen toki omat, suolattomat ruuat, mutta mausteissa en hänenkään ruuissa säästele. Esim. eilen hänelle tekemääni aasialaistyyppiseen kanapataan tuli kanafileiden lisäksi mm. kookosmaitoa, kirsikkatomaatteja, sipulia, valkosipulia, tuoretta chiliä, kuivattua chiliä, pippuria, inkivääriä, tuoretta korianteria ja thaibasilikaa ja liraus etikkaa. Tämä tarjoiltiin peruna/bataatti/sipuli/porkkanasoseen sekä keitetyn riisin kanssa. Maistuu vauvalle loistavasti :)

Vierailija
54/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

52, niin, ei suola epäterveellistä ole pienessä määrin, vaan jopa välttämätöntä. Mutta saamme ruuasta sitä todella helposti liikaa, eikä ruususuolassa osle olennaisesti natriumia vähemmän, joten ei sitäkään nyt miten paljon tahansa saa syödä.

Mutta olen samaa mieltä, kokonaisuus ratkaisee, eikä todellakaan ole kiellettyä syödä vaikkapa juustoja suolan takia.

5

Vierailija
55/55 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 20:15"]

Mä oon selvästi missannut jotain. Munkin lapset on 2-3v lähtien syöneet fetaa ja vuohenjuustoa. Graavilohi ei toiselle uppoa. En tiennyt tän olevan jokin meriitti :-D

Ai juu ja fetasalaattia nääkin popsii jos tarjolla on. Ehkä se on sitten jossain piireissä ihmeellistä.

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:19"]

Miksei voi? Meidän poika, nyt jo 11v on syönyt 4-5 vuotiaasta lähtien jalopeno-pitsaa, chilikastikkeita jne. On erittäin avarakatseinen ruuan suhteen muutenkin. Herkkuaan on fetasalaatti, vuohenjuusto, graavilohi jne.

[/quote]  Ahahhaa, taas tämä fetasalaattiäiti :D Palstamamman lapsi on aivan ihmeellinen, kun syö fetajuustoa *hirn*

[/quote]

[/quote]  Tämä juontaa juurensa monista keskusteluista, joissa mammat kiekaisee aina, että minun lapset on erikoisia ja syövät fetajuustoa toisin kuin varmaan kaikkien muiden kakarat :D Se vain niin huvittaa, kun palstamammalle lapsen erinomaisuuden multihuipentuma on, että se syö fetajuustoa :DDDD

Ps. kaikki mun tuntemat naapurin kakaratkin syö sitä fetajuustoa, joten ei se kyllä mikään ihmeelinen kehumisen aihe hyvästä äitiydestä ole :DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan