Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kartanonrouvan aamutee : )

Vierailija
27.07.2021 |

Hej kaikki muut palstan kartanonrouvat!

Aamutee patiolla järvimaisemassa. Mukissa darjeelingia.

Hevoset on hoidettu ja aamu-uinnilla käyty.

Aamupäivällä vähän marjojen poimintaa ja kevyttä puutarhahommaa.

Ystävättäriä tulee lounaalle (lohipiirakkaa ja kylmä hernekeitto) ja katsomaan uutta varsaa
: )

Illalla korjataan tyttären opparin purje : )

Mitenkäs te palstan muut kartanonrouvat?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut uudesta varsasta! On varmaan ihana.

Täällä menee aika puutarhan kasteluhommissa. Sadetta ei olla saatu kuin pari kertaa heinäkuussa. Ruusutarha kuivaa. Illalla vasta rantaan uimaan.

Vierailija
22/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, olen kyllä ihan oikea kartanonrouva. Kartanomme sijaitsee Lounais-Suomessa ja on kuulunut suvulle 160 vuotta.

Av:lla käy säännöllisen epäsäännöllisesti 6-8 kartanonrouvaa, joista osan tunnen tai tiedän myös IRL. Ihan näistä talojen kuvauksista ja muista yksityiskohdista on pystynyt tunnistamaan kuka on kyseessä. Yhden tutun tunnistin lasten harrastusten perusteella.

Terkkuja vaan kaikille, jos satutte lukemaan.

Viimeaikoina tosin harvemmin käyty täällä, osittain koska nämä ketjun täytyy kateellisista vähättelijöistä ja kaiken maailman trolleista.

Ap

Aika vähän aikaa suvun hallussa. Meidän tila on ollut yli 300 vuotta samalla suvulla, tavallinen suuri maatila Uudellamaalla. Kartanoita on meidän pitäjässä kolme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisiiven eteen suunnittelen uutta yrttitarhaa. Kivimuuria pitää hieman jatkaa. Obeliskeista piirrän mallikuvia. On niin kuuma, että fyysinen työ ulkona uuvuttaa. Ajatustyö syreenimajassa sujuu louhisaarensimaa lasissa.

Vierailija
24/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tämä kartanonrouvajuttu täällä oikein on?

Kartanoja saa tosi halvalla, katsoin joku aika sitten keväällä Pyhäjärven kartanoa Lahden lähellä missä olen käynnyt museo- ja taidevierailulla, sen hinta oli alle miljoonan eli sillä saa tavallisen ok-talon pk-seudulla. Kartanonrouvat eivät välttämättä ole kovin varakkaita missään päin maailmaa, vaan ovat avanneet kotinsa vieraille saadakseen tuloja, jos kartano on hieno, iso ja suojeltu. Tai sitten ovat maajusseja, siinä on työtä emännilläkin, että saa kannattamaan. 

Voi saada tosi "halvalla", mutta ne ylläpitokulut on jotain aivan muuta kuin halvat. Ei todellakaan ole vähävaraisen tai edes normaalituloisen juttu.   Samaa havaittavissa kuin premium-autoissakin: moni kykenee sellaisen ostamaan, mutta ylläpito onkin toinen juttu.

Englantilaiset linnamaiset kartanot mahtavat viedä yöunet omistajiltaan. Satoja vuosia suvussa ollut omaisuus ei nykyään ole mikään tulonlähde, vaan hirmuinen menoerä. Silti olisi noloa olla historian janalla se, joka omaisuuden menettää. 

Hyvä esimerkki tästä on erikoinen aristokraattiperhe Fulfords, joka asuu sotkuisessa vanhassa kartanossaan. Välillä siellä yritetään vähän siivoilla ja korjata paikkoja, mutta puitteet ovat niin suuret että tuloksia ei oikein tahdo tulla. Perheestä on muutamia realitysarjojakin tehty, löytyy YouTubesta.

Vierailija
25/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmassa lammaskatraan siirto toiselle laitumelle. Leppoisaa, koirat mukana. Sitten leivon mustikkapiirakan. Illalla tulee lähisukua.

Vierailija
26/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin hovissa juodaan myös aamuisin darjeelingia. Ap, voisitko suositella hyvää merkkiä? Kiinnostaisi kokeilla.

Mulla ihan Tescon Darjeeling pussitee. S-marketista vissiin ostin. Ap

Vierailija
27/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mökinrouva.

Olen juonut aamuteetä terassilla jo 3 tuntia ja ajattelin aloittaa kohta iltapäiväteen juonnin. Katselen puutarhaa ja perhosia. Ejkä illemmalla teen vähän puutarhatöitä ja poimin ainakin vähän marjoja pensasta. Silitän välillä koiraa.

Huomenna sama uudestaan.

Vierailija
28/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on mökinrouva.

Olen juonut aamuteetä terassilla jo 3 tuntia ja ajattelin aloittaa kohta iltapäiväteen juonnin. Katselen puutarhaa ja perhosia. Ejkä illemmalla teen vähän puutarhatöitä ja poimin ainakin vähän marjoja pensasta. Silitän välillä koiraa.

Huomenna sama uudestaan.

Minulla heräsi huoli kofeiinin saannistasi. Onko teeteetä vai kevyempää? Muuten kuulostaa hienolta. Jos olisin kateuteen taipuvainen, tässä kohtaa voisin olla sitä.

Vierailija
29/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kartanoja saa tosi halvalla, katsoin joku aika sitten keväällä Pyhäjärven kartanoa Lahden lähellä missä olen käynnyt museo- ja taidevierailulla, sen hinta oli alle miljoonan eli sillä saa tavallisen ok-talon pk-seudulla. Kartanonrouvat eivät välttämättä ole kovin varakkaita missään päin maailmaa, vaan ovat avanneet kotinsa vieraille saadakseen tuloja, jos kartano on hieno, iso ja suojeltu. Tai sitten ovat maajusseja, siinä on työtä emännilläkin, että saa kannattamaan. 

Voi saada tosi "halvalla", mutta ne ylläpitokulut on jotain aivan muuta kuin halvat. Ei todellakaan ole vähävaraisen tai edes normaalituloisen juttu.   Samaa havaittavissa kuin premium-autoissakin: moni kykenee sellaisen ostamaan, mutta ylläpito onkin toinen juttu.

Englantilaiset linnamaiset kartanot mahtavat viedä yöunet omistajiltaan. Satoja vuosia suvussa ollut omaisuus ei nykyään ole mikään tulonlähde, vaan hirmuinen menoerä. Silti olisi noloa olla historian janalla se, joka omaisuuden menettää. 

Tuli mieleen kun luin Dianan veljentytön naimakaupoista sen miljardööri papparaisen kanssa että se voi isä Charleskin hieroa kämmeniään josko sieltä lohkeais apuja sukukartanon ylläpitoon.

Vierailija
30/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannin hovissa juodaan myös aamuisin darjeelingia. Ap, voisitko suositella hyvää merkkiä? Kiinnostaisi kokeilla.

Mulla ihan Tescon Darjeeling pussitee. S-marketista vissiin ostin. Ap

Tämä on musta pahaa, tykkään Tescon English Breakfastista enemmän.

Vierailija
31/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen kun luin Dianan veljentytön naimakaupoista sen miljardööri papparaisen kanssa että se voi isä Charleskin hieroa kämmeniään josko sieltä lohkeais apuja sukukartanon ylläpitoon.

Ei ole tullut mieleen, että Spencerin jaarli kärsisi köyhyydestä. Althorpin kartano on avoinna Walesin prinsessan hautapaikkana. Tuleehan siinä turistivirrastakin tuloja.

Vierailija
32/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava aloitus, lukisin mielelläni lisää suomalaisesta kartanoelämästä. Täytyykin laittaa iltapäiväkahvia. Teetäkin kyllä juon joskus.

Vierailija
33/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidatko itse hevoset? Kyllä meillä on tallityöntekijät sitä varten.

Moi trolli! Nyky-Suomessa ei kannata palkata korkeiden sivukulujen ym takia.

Meillä on yksi kokopäiväinen työntekijä, joka hoitaa viljelyksiä. Hevosia ja muita eläimiä käy hoitamassa lomittaja, kun ollaan poissa.

Apuja palkataan tarvittaessa tuntiliksalla.

Ap

Kuka tekee piirakan vai ostitko valmiina?

Vierailija
34/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi kokopäiväinen työntekijä, joka hoitaa viljelyksiä. Hevosia ja muita eläimiä käy hoitamassa lomittaja, kun ollaan poissa.

Ap

Teette sitten itsekin paljon töitä jos on karjaa ja vain yksi työntekijä. Maatilakartanot ovat yleensä isoja yrityksiä, ei perheviljelmiä.

Vierailija
35/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava aloitus, lukisin mielelläni lisää suomalaisesta kartanoelämästä. Täytyykin laittaa iltapäiväkahvia. Teetäkin kyllä juon joskus.

Jep. Ei täällä ole liikaa lampureita ja maajusseja näkynyt, kartanolla tai ilman.

Vierailija
36/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä täältä Hämeestä. Lomalla ollaan, sadettimia virittelen puutarhaan. Kesätyöntekijä haraa hiekkakäytäviä. Aikuiset lapset tulossa loppuviikoksi, hain aamulla Prismasta ostoskärryllisen ruokaa. Grillataan rantasaunalla ja nautitaan kesästä. Ehkä veneillään, riippuu miten sateista on. English breakfast on minusta paras aamiaistee. Hevosia ei ole, kaksi labbista löytyy ja pari kissan ronttia.

Vierailija
37/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla Ap:n kuulumisia. Joskus aiemminkin ehkä ollut hänen aloituksensa vastaavasta?

Nyt ei ehdi paljon palstalla teetä juomaan, kun on sadonkorjuun kulta-aika. Marjojen poimintaa, säilöntää ja jalostusta. Yrttien keräämistä ja kuivaamista. Kuivuri käy koko ajan. Valmistan mm. joulumyyjäisiin tuotteita. Omenakausi aloittelee. Saskatoonit ja kirsikat parhaimmillaan. Tämä on hyvin käsityövaltaista ja harrastuksena menee. Kaksi kausityöntekijää apuna. Peltoviljelykset ovat kärsineet kuivuudesta, ja siellä satonäkymät eivät ole hyvällä tolalla.

Vierailija
38/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutuilla hiekkakäytävät harattiin perjantaisin kuvioille. Luulen että on nykyään taakse jäänyttä elämää.

Vierailija
39/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hej! Meillä ei ole kartanoa vaan vanha maalaistalo. Paviljonkia olen valmistellut kuntoon rapujuhlia varten. Virittänyt koristeita, valosarjoja ja tuonut mattoja ynnä vilttejä. Toivottavasti ukkoset pysyisivät poissa. Sitä elementtiä ei juhliin kaivata.

Vierailija
40/44 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuka tekee piirakan vai ostitko valmiina?

Tein itse. Vanha sukuresepti, venäläinen kulebjaka. Ap