Miksi Suomen uutisissa pimitetään niin paljon!!!?
Miksi kerrotaan niin vähän mitä siellä Ukrainassa tapahtuu?? Luulis se kiinnostavan/koskevan meitä hiukan enemmän kuin joku Gaza? Onko kukaan tietoinen mitä Ukrainan sotilaat oikeasti tekevät? Mitä Venäjä tekee? Entä mitä siviileille tapahtuu?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:47"]
tv-novosti.ru katsoin itse uutiset ja siellää näki kuinka äiti makaa maassa vauva sylissä molemmat kuollut.. Kuinka Ukrainan sotilat pommittaa kerrostaloja missä asu ihmisiä ja lapsia juoksee karkuun. Vanhainkoti missä vanhukset kuollut sängyssä. Järkyttävää en voi hengittää kun katson..
[/quote]
Venäjän mediaa kannattaa seurata lähinnä sillä silmällä, millaista propagandaa venäläisille työnnetään.
[/quote]
Mitä v*tun propagandaa se on kun ihmisten koteja pommitetaan ja ruumiita makaa pitkin katuja? HERÄÄ JO!!
[/quote]
Sotapropaganda tarkoittaa sitä, että osa tilanteista on liitoiteltuja, vääristeltyjä ja jopa lavastettuja. Kannattaa katsoa kuvia tarkasti, ja tarkistaa lähteet ja vaikka käyttää kuvahakua Googlesta jos oikein viitsii paneutua. Siinä missä Suomessa ei kerrota kaikkea, niin ei kerrota Venäjällä eikä Ukrainakssakaan. Ei mikään maa kerro "koko totuutta", mikä se sitten ikinä onkaan.
[/quote]
Juuri niin, olen täysin samaa mieltä, ja koska olen hyvin luottavainen meidän uutisointiin Suomessa, en voi ymmärtää miksi me emme kerro ja näytä enemmän... AP
[/quote]
Juuri sinunlaisiin saatanan pässeihin tällainen tehoaakin. Luuletko, että sillä on mitään merkitystä millaista KUVAA Ukrainasta näytetään? Eikö riitä, että Suomenkin mediassa sanoin kuvaillaan tapahtumia puolin ja toisin? Lue, niin et luule.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:04"]Jaha, Tatjana on taas herännyt. Onko teillä jotenkin jaettu nämä vuorot keskustelupalstoille kirjoitteluun? Tatjana päivystää kuuteen asti, ja sitten vuoroon tulee Igor.
[/quote]
Eiku av-tatjana on täällä molemmat vuorot!
[/quote]
Tatjanalla tuplavuorot? Ilmankos on noin kärtsy.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:04"]Jaha, Tatjana on taas herännyt. Onko teillä jotenkin jaettu nämä vuorot keskustelupalstoille kirjoitteluun? Tatjana päivystää kuuteen asti, ja sitten vuoroon tulee Igor.
[/quote]
Eiku av-tatjana on täällä molemmat vuorot!
[/quote]
No se selittää, miksi puhuu usein niin pehmoisia. Univaje yhdistettynä siihen, että joutuu kirjoittelemaan jotain mihin ei oikeasti itse usko. Huono yhdistelmä mielenterveydelle.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:07"]Ja 5 siis oli ap, anteeksi vimmastuminen! Minäkin siis olen katsonut Suomen uutiset, Euroopan uutiset ja Venäjän uutiset, ja Suomessa lässytetään joka kerta Gazasta nyt siellä niillä niin ja näin voi voi... Katsokaa huviksenne Venäjän uutiset ja tulkaa sitten kertomaan mitä propagandaa se on! Ja btw propagandaa ketä kohtaan? Ukrainaa? Jenkkejä? Meitä?? Myönnän kyllä täysin että ei siellä aina totta puhuta, mutta antakaa kuvien ja videoiden puhua puolestaan. AP
[/quote]
Kerrotaanko venäjän uutisissa miten aseita siirretään ukrainaan ja muten venäläuset sotilaat ovat taisteluissa mukana?
Ei uutisissa PIMITETÄ yhtään mitään. Ukrainaa seurataan koko ajan, mutta ei joka päivä jutuilla, koska siihen ryytyy koko kansa, jos joku aihe on päivästä toiseen näyttävästi esillä. Juuri viime päivinä tilanne on muuttunut enemmän Gazassa, ja koska uutiset määritelmällisesti kertovat uusista kehityskuluista, Gaza on ollut korkeammalla uutisagendalla kuin Ukraina.
Ukraina ei silti ole kadonnut yhtikäs minnekään. Varsinkin tv:ssä ja radiossa lähetysaika on kumminkin rajallinen eli kaikesta ei voi tehdä joka päivä kaksiminuuttista juttua lähetyksiin.
Soisin teidän käyttävän hiukan nyt järkeäkin mediakritiikissä. Sinänsä kritiikki on hyvä asia ja osoitus siitä, että teitä KIINNOSTAA se, mitä teemme - siitä kiitos. Mutta tuollaiset !!!!?-tyyppiset aloitukset ovat aika hoopoja, anteeksi nyt vaan.
valtakunnallisen median ulkomaantoimittaja
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:07"]
Ja 5 siis oli ap, anteeksi vimmastuminen! Minäkin siis olen katsonut Suomen uutiset, Euroopan uutiset ja Venäjän uutiset, ja Suomessa lässytetään joka kerta Gazasta nyt siellä niillä niin ja näin voi voi... Katsokaa huviksenne Venäjän uutiset ja tulkaa sitten kertomaan mitä propagandaa se on! Ja btw propagandaa ketä kohtaan? Ukrainaa? Jenkkejä? Meitä?? Myönnän kyllä täysin että ei siellä aina totta puhuta, mutta antakaa kuvien ja videoiden puhua puolestaan. AP
[/quote]
Kuvia ja videoita väärennetään kaiken aikaa. Ja valitaan niin, että esimerkiksi kapinallisten ampumia siviilejä ei näytetä lainkaan. Tai kapinallisten ampumia siviilejä väitetään hallituksen joukkojen tappamiksi.
Tosiasia varmasti on, että tällä hetkellä Donetskissa ja Luhanskissa tulee siviiliuhreja. Kiivaita taisteluita käydään. Kaikki kynnelle kykenevät ovat jo paenneet alueelta, mutta kaikki eivät tietenkään "kykene kynnelle".
Mutta esim. Ylen sivuilta löytyi heti monta juttua aiheesta viime päiviltä:
http://yle.fi/uutiset/yk_ita-ukrainan_humaanitaarinen_tilanne_pahenee_tasaisesti/7395471
http://yle.fi/uutiset/unhcr_ukrainasta_paennut_venajalle_730000_ihmista/7394441
Ihan vastaavasti on HS:ssä juttuja.
25
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:07"]
Ja 5 siis oli ap, anteeksi vimmastuminen! Minäkin siis olen katsonut Suomen uutiset, Euroopan uutiset ja Venäjän uutiset, ja Suomessa lässytetään joka kerta Gazasta nyt siellä niillä niin ja näin voi voi... Katsokaa huviksenne Venäjän uutiset ja tulkaa sitten kertomaan mitä propagandaa se on! Ja btw propagandaa ketä kohtaan? Ukrainaa? Jenkkejä? Meitä?? Myönnän kyllä täysin että ei siellä aina totta puhuta, mutta antakaa kuvien ja videoiden puhua puolestaan. AP
[/quote]
No oliskohan se propagandaa ihan sitä pääasiallista yleisöä kohtaan: eli *rumpujen pärinää* venäläisiä kohtaan??? Harvat ulkomaalaiset tavikset katsovat venäjän uutisia, joten heitä varten ei uutisia kannata tehdä, eikö ole tehtykään. Tavisvenäläisillä ei ole puolestaan muita uutiskanavia kuin oman maan media blokkausten ja kielimuurien vuoksi.
Siis minä vain... En ymmärrä.. Olen aina luottanut Suomen uutisiin. Ja olen aina ollut tietoinen että Venäjän mediassa tungetaan ihmisille kaikkea skeidaa niin kauan kunnes ne nielee sen. Mutta en voi vaan uskoa että kaikki olisivat niin loistavia näyttelijöitä siellä missä eniten kuolee ihmisiä. Jos viitsisitte edes vilkaista vaikka juuri www.tv-novosti.ru sivuilta mitä siellä tapahtuu, ja oletan ettei suurin osa ymmärräkkään mitään mitä puhutaan, siksi sanoin että antakaa (video)kuvan puhua puolestaan..
Enkä tarkoittanut että miksi ei Ukraina-uutinen saa joka päivä sitä kahta minuuttia uutisaikaa, vaan sen että miksi suomalaisille ei kerrota ketkä ampuvat ja ketä..
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:43"]
Siis minä vain... En ymmärrä.. Olen aina luottanut Suomen uutisiin. Ja olen aina ollut tietoinen että Venäjän mediassa tungetaan ihmisille kaikkea skeidaa niin kauan kunnes ne nielee sen. Mutta en voi vaan uskoa että kaikki olisivat niin loistavia näyttelijöitä siellä missä eniten kuolee ihmisiä. Jos viitsisitte edes vilkaista vaikka juuri www.tv-novosti.ru sivuilta mitä siellä tapahtuu, ja oletan ettei suurin osa ymmärräkkään mitään mitä puhutaan, siksi sanoin että antakaa (video)kuvan puhua puolestaan..
Enkä tarkoittanut että miksi ei Ukraina-uutinen saa joka päivä sitä kahta minuuttia uutisaikaa, vaan sen että miksi suomalaisille ei kerrota ketkä ampuvat ja ketä..
Ap
[/quote]
Nyt en ymmärrä. Miten niin "ei kerrota". Totta kai kerrotaan, että armeija ampuu kapinallisten asemia ja kapinalliset armeijan. Ja molempien ampumisista saattaa kuolla ja onkin kuollut siviilejä. Luitko edes noita linkkejä, jotka juuri sinulle laitoin? Ihan on kerrottu siviiliuhreista, mitään ei pimitetä.
25
Mä olen ihan pihalla koko Ukraina jutusta. Eli venäläiset/venäjämieliset ukrainalaiset kapinoivat, valtasivat Krimin ja se liitettiin Venäjään. Mutta miksi siellä Ukrainassa nyt muuten taistellaan? Yrittääkö Venäjä senkin saada itselleen, jotta mahdollisen kolmannen maailman sodan syttyessä olisi hyvät kulkuyhteys Eurooppaan?
En tosiaan uskoisi Venäjän uutisointiin. Kuinka monta toimittajaa siellä on nyt irtisanonut itsensä, kun ei ole pystynyt omaan työhönsä, koska propagandaa, pimittämistä ja valehtelua oli niin paljon?
Putinin tarkoitus on aivopestä venäläiset siihen, että Venäjä on hyvä ja kaikissa muissa vika.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 11:43"]
Ap
[/quote]
Jos olet noin mediakriittinen mitä esität, niin kai olet etsinyt myös jonkun ukrainalaisen tv-kanavan josta katsoa se toinen puoli totuudesta?
Asiasta en mitään tiedä muuta kuin sen, että selkkauksissa on helppo esittää sellaista (kuva)materiaalia, joka on itselle edullista.
Tästähän on esimerkiksi Hesari muistaakseni viime viikolla kirjoittanut eli siitä, miten venäläisillä kanavilla esitetään ihan väärää kuvamateriaalia, jota sitten vääristellään omiin tarkoituksiin. Venäjähän on yrittänyt uskotella, että Ukraina ampui sen malesialaiskoneen ja piilottaa todisteita sen kun ehtii..
Tilanne Itä-Ukrainassa on kamala ja varmasti siviiliuhreja tulee, mutta tottakai on Venäjän etuna kuvata Ukrainan joukot siviilien ampujaksi.
Suomalaismediaan kyllä luotan, ja sen lisäksi esimerkiksi BBC:ltä, CNN:ltä, Reutersilta saa hyvän kuvan maailman tapahtumista. Venäjän mediaan en kyllä uskoisi.
Tämä ei ikinä lakkaa hämmästyttämästä. Että miten joku porukka alkaa lietsoa sotaa suureen ääneen ja huutaa naapurimaasta pelastajaa, ja kun sen sitten saa, ihmetellään, että hei täällä on kuollut vauva ja äiti ja epäreilua hei. Ettekö te tienneet, että sodissa kuolee vauvoja ja äitejä?
Vai oletitteko te, että ukrainalaiset nostavat kädet pystyyn ja sanovat, että ok viekää puolet maasta ja ottakaa nyt vaikka loputkin kun me ollaan tällaisia inhottavia natsejakin? Mitäs te sillä sitten olisitte tehneet? Olisihan tässä naapurimaita muitakin, kelpaisiko nämäkin?
helppo vastaus: koska Putin käskee