Onkohan mulla haimatulehdus? :/
Nyt lomalla oli sellainen 2 viikon putki. Sitä aikaisemmin ollut keväällä 3 pitkää putkea (2-4 vkoa putkeen iltaisin). Laitoin korkin kiinni viime sunnuntaina, kun työt alkoivat. Nyt kova (pahennut päivä päivältä), jatkuva pistävä ja "kiristävä" kipu vasemmalla puolella kyljessä suurinpiirtein alimpien kylkiluiden kohdalla!
Mitähän tämä on - ei auta venettely ei mikään :( Ohjeet "kotihoitoon" tai kokemuksia kenelläkään?
Kommentit (6)
Että oikein kyljestä närästää. Outo anatomia sulla.
Kipu pantamainen tunne vatsalla? Onko virtsa tummaa? Pahoinvointia, oksentelua? Kuumetta? Oireet pahenevat yleensä päivä päivältä.Haimatulehdus on vakava sairaus joka vaatii aina sairaalahoitoa, pahimmilaan tulehdus voi aiheuttamaa jopa haimakudokseen kuolion.
Tulehdus voidaan helposti todeta oireiden + verikoiden perusteella.Jos vähänkin epäilyttää, niin kipin kapin lääkäriin.Tsemppiä!
T:sh
Jos haimatulehdusta epäilet, niin siihen EI ole kotihoitoa.
Et sitten lääkäriin kehtaa mennä asiaa kysymään?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:25"]
Että oikein kyljestä närästää. Outo anatomia sulla.
[/quote]
Kyllähän se mahalaukku siinä varsin ylhäällä kylkiluiden alla on. Ja mulla on ollut samanlaisia oireita, ja ihan diagnoosi on ollut refluksi eli käytännössä närästys. Menin myös silloin itse lääkäriin peläten haimatulehdusta, kun oli tullut lomalla juotua, mutta onneksi ei ollut.
Mutta toki jos on tuollaisia voimakkaita oireita kuin mitä sairaanhoitaja ketjussa listaa, lääkäriin ehdottomasti eikä omahoitokokeiluja.
Kuulostaa vaan närästykseltä minusta. Sellainen usein myös iskee juopottelusta. Kokeile ostaa jotain happosalpaajaa, vaikka Somaccia, ja ottaa viikon kuuri.