Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Röntgenistä kysymys??

Vierailija
06.08.2014 |

Minulla on alkuraskaus menossa, tein plussatestin juuri.. Jos paikalla sattuisi olemaan jotain asiasta tietäviä, tai röntgenhoitajia, olisin kiitollinen vastauksesta. Olen töissä sairaalassa osastolla, jolla otetaan harva se päivä thx röntgenkuvia potilaista. Normaalisti hoitajat suojautuvat poistumalla huoneesta (norm. seinä välissä + ~5m matkaa). Riittääkö tämä nyt kun olen raskaana, vai tarvitseeko minun suojautua paremmin?? En haluaisi ottaa asiaa puheeksi töissä, koska en halua vielä paljastaa raskauttani.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 10:02"]Minulla on alkuraskaus menossa, tein plussatestin juuri.. Jos paikalla sattuisi olemaan jotain asiasta tietäviä, tai röntgenhoitajia, olisin kiitollinen vastauksesta. Olen töissä sairaalassa osastolla, jolla otetaan harva se päivä thx röntgenkuvia potilaista. Normaalisti hoitajat suojautuvat poistumalla huoneesta (norm. seinä välissä + ~5m matkaa). Riittääkö tämä nyt kun olen raskaana, vai tarvitseeko minun suojautua paremmin?? En haluaisi ottaa asiaa puheeksi töissä, koska en halua vielä paljastaa raskauttani.

[/quote]

Periaatteessa sinun pitää kertoa, koska raskaus vaatii työtehtävien järjestelyjä. Röntgenhoitajan työ on säteilytyötä.

Riittää, kun kerrot säteilysuojelusta vastaavalle henkilölle tai työterveyteen, jos työpaikkasi on joku pienempi laitos.

Vierailija
2/3 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Hieman epäselvä tuo minun aloitusviestini... En siis ole röntgenhoitaja vaan sairaanhoitaja, en ole joka päivä ja koko päivää tekemisissä röntgenkuvien kanssa, vaan osastollamme käydään ottamassa makuu-röntgenkuvia huonokuntoisista potilaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nykyinen suojautumiskäytäntönne riittää. Viiden metrin jälkeen sironneen säteilyn määrä on jo minimissään, voit kuitenkin katsoa, että seisot vielä vähän kauempana. Et saa lain mukaan raskaana ollessasi jäädä kiinni pitämään osastonne potilasta lyijysuojien kanssakaan jos tällaiselle tulee tarvetta.

t: rh