Vaihdevuosioireet - onko pienemmät oireet, jos alunperinkin epäsäännöllinen kierto?
Minulla ei ole ollut oireita nimeksikään. Voiko syy olla se, että kierto oli koko elämäni niukka ja epäsännöllinen? Eikö tämä tarkoita, että estrogeenitasot ovat jo alunperin alhaiset?
Sain kuitenkin kaksi lasta luomusti, niin matalat ne eivät ole olleet.
Todistettavasti, eli verikokeilla, vaihdevuodet ovat ohi.
Kommentit (10)
Minulla säännölliset ja runsaat 12v-56v. Ei juuri mitään oireita. Joku pieni lämpölehahdus kasvoilla yli 50v joskus.
En tiedä, mutta luin, että vaihdevuodet tulevat aikaisemmin ja menevät ohi nopeammin, mikäli kuukautiskierto on alkanut myöhään ja mikäli kierto on pidemmän puoleinen (+30 päivää), mikä siis nimenomaan korreloi matalaan estrogeenitasoon. Itselläni alkoi kuukautiset vasta 15-16 -vuotiaana ja toivon todella, että vaihdevuodet menisivät suhteellisen huomaamatta ohi.
Matala estrogeenitasohan ei vaikuta lasten saantiin. Keltarauhashormoni on tärkeämpi hedelmällisyyden kannalta.
Minkä ikäinen olet tai olit, kun vaihdevuosien todettiin olevan ohi verikokeella? Mikä moisen verikokeen nimi on?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta luin, että vaihdevuodet tulevat aikaisemmin ja menevät ohi nopeammin, mikäli kuukautiskierto on alkanut myöhään ja mikäli kierto on pidemmän puoleinen (+30 päivää), mikä siis nimenomaan korreloi matalaan estrogeenitasoon. Itselläni alkoi kuukautiset vasta 15-16 -vuotiaana ja toivon todella, että vaihdevuodet menisivät suhteellisen huomaamatta ohi.
Matala estrogeenitasohan ei vaikuta lasten saantiin. Keltarauhashormoni on tärkeämpi hedelmällisyyden kannalta.
Minulla alkoivat 13 v. Kierto 20-35 pv. Vaihdevuodet 52 v.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet tai olit, kun vaihdevuosien todettiin olevan ohi verikokeella? Mikä moisen verikokeen nimi on?
Verikoke, jokin hormonitaso, otettiin, kun olin 52 v.
Se hormoni on yleensä matala, paitsi ovulaatiossa 20, mutta minulla luku oli 40-50.
Ap
Minun kuukautiset alkoi 12 v, oli yli epäsäännölliset 30-180 päivää, usein kuukautiset loppui vasta hormoneilla. Yksi lapsi luomusti, siihen meni aikaa, tää useamman vuoden hirmonihoitojen jälkeen, kun en ollut syönyt hormoneja vuoteen. Vaihdevuodet 55-56-v, hyvin huomaamatta meni
Vierailija kirjoitti:
No tuota... Mä olen sitten poikkeus tähän sääntöön, sillä mun menkat alkoi n. 15-vuotiaana (en muista tarkkaan) ja aina ollut pitkähkö epäsäännöllinen kierto.
Esivaihdevuosioireilu alkoi ehkä n. 37-vuotiaana ja jatkuu edelleen. Nyt ehkä vuoden ajan on alkanut kierto taas tulla välillä vähän pidempänäkin (joskus "jopa" 29-30 pv kierto), lyhimmillään oli siellä 24-25 päivää. Menkkojen totaalista loppumista odottelen, tiedän, että äidilläni on loppunut ennen 50 vuoden ikää.
-syksyllä 46 v
Up