Onko ok jos avustettava kiroilee ja riehuu koko ajan?
Pitääkö avustajan sietää sellaista käytöstä ja kuuluuko se vain jotenkin työnkuvaan?
Kommentit (30)
Kai se on, jos avustettava elää siten "omanlaistaan elämää."
Kiroileminen menettelee, jos ei alatyylistänimittelyä mutta väkivaltainen käytös ei.
Vierailija kirjoitti:
Monet dementoituneet vahukset, harhaiset, kipupotilaat, kehitysvammaiset ja mielisairat käyttäytyvät juuri noin. Hoitamattako heidät pitäsi ättää "rangaistukseksi" huonosta käytöksestä?
Heillä ei varmaan ole avustajaa vaan ihan hoito.
Avustajan oletetaan sietävän vaikka mitä shittiä avustettavan puolelta.
Tavallisia kirosanoja (ei avustajaa haukkuvia) kuten prkl, hlvetti voisin sietää.
Riehumista taas en, enkä esim. h*orittelua.
Vaihda alaa. Olen tosissani. Olen itsekin ollut alalla. Tuota se on, johto oikein nauttii niistä mustelmista, joita näkevät ihollasi. He nauttivat kyynelistä silmissäsi ja kuinka voimattomaksi muutut, sillä siten sinulla ei ole voimia lähteä. He nauttivat siitä tunteesta, että he tuntevat olevansa sinun yläpuolellasi. Niin kuin olisit itse pilannut elämäsi. He pitävät sinua perseenpyyhkijänä ja erityisesti jos olet kaunis ja laiha he nauttivat kaksin verroin.
Väkivaltaisuus tai avustajaan kohdistuvat henkilökohtaiset solvaukset eivät ole ok eikä niitä tarvitse sietää. Kiroilua on ikävä kuunnella, mutta ei siitä oikein voi valittaakaan.
Monet avustettavat purkavat oman pahaolonsa avustajan niskaan ja ei, se ei ole oikein. Ei tarvitse kestää sellaista käytöstä.
Tulin kotiin juuri avustettavan luota ja päässä soi vaan vit*u saatana pentu pe*kele ja voin sanoa että ei tuota ole kiva kuunnella koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Tulin kotiin juuri avustettavan luota ja päässä soi vaan vit*u saatana pentu pe*kele ja voin sanoa että ei tuota ole kiva kuunnella koko päivän.
Irtisanoudu.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa. Olen tosissani. Olen itsekin ollut alalla. Tuota se on, johto oikein nauttii niistä mustelmista, joita näkevät ihollasi. He nauttivat kyynelistä silmissäsi ja kuinka voimattomaksi muutut, sillä siten sinulla ei ole voimia lähteä. He nauttivat siitä tunteesta, että he tuntevat olevansa sinun yläpuolellasi. Niin kuin olisit itse pilannut elämäsi. He pitävät sinua perseenpyyhkijänä ja erityisesti jos olet kaunis ja laiha he nauttivat kaksin verroin.
Itse olen valikoinut avustettavakseni vain helppoja tapauksia ja teen vain työmarkkinatuen suojaosan verran töitä eli 300 e/kk. En ole ap. En ole lahjakas enkä tietä mitä muuta työtä voisin tehdä, kun tällä paikkakunnalla vapaana olevan iltasiivoojan hommassakin pitäisi jaksaa käydä 6 kertaa viikossa. Aamusiivoukset ei taas bussiaikataulujen vuoksi onnistu ja pidemmän päälle vain sairastuisin niistä aikaisista herätyksistä.
Sellaisetkin avustettavat on ärsyttäviä, jotka olettaa avustajan olevan ajatustenlukija ja osaavan kaiken jo valmiiksi ilman perehdyttämistä.
Minä avustin halvaantunutta ihmistä, jos hän olisi pystynyt liikkumaan , en olisi uskaltanut olla samassa tilassa hänen kanssaan. Oli niin aggressiivista huutoa ja puhetta, pelkäsin häntä.
Riippuu mistä syystä esim. kiroilee . Eli liittyykö se sairauteen esim. muistisairaus tai vammaan esim. Tourette.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli työtoverina tällainen positiivisen diskriminaation helmi päälle vuosikymmenen ja munaton johto ei ikinä puuttunut sen vastaavanlaiseen käytökseen työtovereille jokaikinen päivä.
Koulussa tätä on paljon ylemmillä luokilla mutta kyllä pienetkin osaa.
Siihen ei voi vedota että he jäisivät vaille hoitoa, tai että avustajan velvollisuus on sietää mitä tahansa. Ei todellakaan. Sellaisen hoidettavan paikka on laitoksessa. Tunteisiin vetoaminen on taitavaa henkistä väkivaltaa jota hoitoalalla kuulee hyvin usein. Ota puheeksi pomon kanssa ja vaihda hoidettavaa.
Monet dementoituneet vahukset, harhaiset, kipupotilaat, kehitysvammaiset ja mielisairat käyttäytyvät juuri noin. Hoitamattako heidät pitäsi ättää "rangaistukseksi" huonosta käytöksestä?