Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia ruokapiiristä, lähiruuasta, ehkä itse jauhetuista jyvistä?

Vierailija
26.08.2006 |

Haluaisin kuulla jos jollain on kertoa ruokapiiriläisyydestä- mitä ruokia oot/te hankkinut, miten ja mistä, kuinka suuria eriä kerralla?

maistuuko herkummalta kun kaupasta noudetut?

entä kannattaiskohan ostaa viljamylly ja hankkii jyvät jemmareilta suoraan? edut? parempi leipä? tuleeko säästöä koskaan kun myllyn hinta 200e ylöspäin?

uskaltaako kaupasta ostaa hollantilaisia paprikoita ym. kun kyseinen maa on kaiken salliva.. (ovatkohan geenimuunneltuja?)

tackar och pockar. ;o)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua hiukan sieppaa tuo asenne että " geenimuunneltu" ruoka on jotenkin luomun vastakohta! Kyllä minä olen enemmän huolissani hormoneilla ja antibiooteilla lääkitystä tehokasvatetusta lihakarjasta ja sellaisista paprikoista, joiden kasvatuksessa on käytetty litratolkulla tuholaismyrkkyjä, jotka kuormittavat ympäristöä, kuin " geenimuunnelluista" paprikoista.

Jos esimerkiksi kehitettäisiin ihan tavallisesti kasveja keskenään risteyttämällä sellainen kasvilajike, johon tuhohyönteiset eivät pystyisi, eikä viljelyssä näin ollen tarvitsisi käyttää tuholaismyrkkyjä, olisi se yksiselitteisesti hyvä juttu. Mutta jos tähän SAMAAN lopputulokseen päästäisiin hyödyntämällä nykyistä tietämystämme ja teknistä osaamistamme perinnöllisyystieteen ja kehitysbiologian saralla, eli kansanomaisesti ilmaistuna " geenimuuntelulla" , niin auta armias mikä meteli siitä nousisi! Sittenhän ne kasvit olisivat itse saatanasta. Ja mikä huvittavinta, usein näiden kiihkeimpien vastustajien kommentit eivät perustu mihinkään muuhun kuin MIELIKUVIIN.

Tiesitkö, ap, että Aasiassa, jossa ruokavalion perustan muodostaa riisi, suuri ongelma tavallisen väestön keskuudessa on se, että kasvavat lapset eivät saa ravinnostaan tarpeeksi A-vitamiinia, mikä puolestaan aiheuttaa näön heikkenemistä, jopa sokeutta. Aiemmin ei ole yrityksistä huolimatta pystytty kehittämään sellaista riisilajiketta, joka sisältäisi A-vitamiinia, mutta nyt kun tietämyksemme kasvien ominaisuuksista ja genetiikasta on lisääntynyt, on tällainen lajike pystytty tuottamaan. Se on muuten aivan samanlaista kuin tavallinen riisi, mutta sisältää A-vitamiinia ja tarjoaa näin ollen ratkaisun Aasian maiden ravinto-ongelmaan. Riisilajiketta ei ole kehitetty perinteisellä risteytysmenetelmällä, vaan nopeammalla ja tarkemmalla tavalla, eli vain lisäämällä kasvin perimään A-vitamiinia tuottava geeni (ei mitään muuta). Onkos tämä nyt sitten kovin huono asia?

Suurin ongelma on siinä, että ihmiset eivät ymmärrä, mistä geenitekniikassa on kysymys, joten sitä vastustetaan pelkkien mielikuvien perusteella. Suosittelen että kaikki, jotka pelkäävät hysteerisesti " geenimuunneltua" ruokaa, tutustuisivat ihan rauhassa genetiikan perusteisiin. Tämä voisi hiukan rauhoittaa mieltänne :)

Vierailija
2/4 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se jokin valikoima tiloja, jotka myyvät tuotteitaan suoramyyntinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokapiiri on joukko ihmisiä, jotka hankkivat yhdessä ruokansa suoraan tuottajalta/tuottajilta, eikö näin ole?

Vierailija
4/4 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä oma viljamylly keittiön pöydällä vai jauhatatteko jossakin muualla? mistä haette viljat, vai onko omia? :O