Yli 5000 päivää työttömänä
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te tosi pitkään työttömänä olleet, eikö kunta/kapunki pakota työkokeiluihin, kuntouttavaan karenssin uhalla ja miten olette pystyneet välttämään sen ilman työmarkkinatuen maksatuksen keskeytymistä?
Noihin ei saa pakottaa. Kun vain kieltäytyy työllistymissuunnitelmassa niin ei voida myöskään pakottaa. Itse en ole ikinä ollut kuntouttavassa tai työkokeilussa. Olen vain aina kieltäytynyt niistä.
ap
Miten tää on edes mahollista kun jos kieltäydyt et saa rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te tosi pitkään työttömänä olleet, eikö kunta/kapunki pakota työkokeiluihin, kuntouttavaan karenssin uhalla ja miten olette pystyneet välttämään sen ilman työmarkkinatuen maksatuksen keskeytymistä?
Noihin ei saa pakottaa. Kun vain kieltäytyy työllistymissuunnitelmassa niin ei voida myöskään pakottaa. Itse en ole ikinä ollut kuntouttavassa tai työkokeilussa. Olen vain aina kieltäytynyt niistä.
ap
Eivätkö ole edes uhkailleet karenssilla? Varsinkin nyt kun Kela perii kunnilta sakkomaksut työttömistä, sitä suuremman osuuden työmarkkinatuesta, mitä pitempään työttömyys on kestänyt?
Eivät ole. Mistä se karenssi tulisi? Ehkä jos olisin tt-tuella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten tää on edes mahollista kun jos kieltäydyt et saa rahaa?
Se on mahdollista, kun sanoo, että haen itse töitä enkä halua kuntouttavaan tai työkokeiluun. Pakottaa niihin ei edelleenkään saa.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Tässä viimeistään paljastuu että valehtelet ja trollaat. Ei ensisijaisilla tuilla pysty elämään lähes kymmentä vuotta ilman että saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tässä viimeistään paljastuu että valehtelet ja trollaat. Ei ensisijaisilla tuilla pysty elämään lähes kymmentä vuotta ilman että saa toimeentulotukea.
Kyllä pystyy jos asuu muuttotappioalueella joko omassa tai vuokralla halvassa asunnossa ja elää säästeliäästi asumistuella+työmarkkinatuella.
Esim. vanhoissa alkeellisissa omakotitaloissa kiinteistövero n. 100 euroa vuodessa.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tietenkin pystyy. Työmarkkinatuki ja asumistuki riittää kyllä. Ei mihinkään luksukseen, mutta kyllä tällä pärjää ja ruokaa saa pöytään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysputkesta on pari vuotta aikaa, mutta vastaan nyt.
Nollasopimuksella/TTT (tarvittaessa työhön kutsuttavana) pääsee "työssäolevaksi työnhakijaksi", jolloin välttyy aika monelta turhanpäiväisyydeltä. Nollasopimustakaan ei tarvitse irtisanoa ennenkuin täyspäivästä työtä löytyy. Näin ainakin Tampereella, joka on sisämaan suurin kaupunki ja jossa työttömyys on korkea. Täällä elämäntapa pummit ja alkoholistuneet menevät edelle näissä aktivointitoimissa.
Ja niin, aktiivimallin leikkaukset väistin juuri ja juuri tuolla TTT-sopimustyöllä. CV:kin pysyi mukavasti aktiivisena, eihän siihen tarvitse laittaa kuinka monta tuntia viikossa työskenteli. Pääkin pysyi kunnossa kun oli edes hieman tekemistä.
Miten sain loppujen lopuksi töitä? Tuurilla. Lähettelin työhakemuksia lähinnä harrastuspohjalta. Se oli vähän niin kuin lottokuponkia täyttäisi, jotain millä täyttää tylsää päivää. Sitten rekrytoija soitti, en odottanut mitään, mutta yllättäen ja aikamoisella kiireelläkin minut palkattiin. Palkka huono, yritys kaatui, mutta sain töitä kilpailevasta yrityksestä (joka otti tämän entisen firman asiakkaat ja tämän takia tarvitsi lisätyövoimaa) ja nyt olenkin ollut puolitoista vuotta kokoaikaisena "kiire apulaisena". Kiireet vaan jatkuu, kiitos koronan. Palkka on edelleen huono, mutta vähän päälle satasen parempi kuin edellinen ja paremmat etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Missä asut? Yritätkö enää löytää töitä, vai joko luovutit? Mitä teit ennen työttömyyttä?
Olen keski-ikäinen ihminen, joka asuu melko suuressa kaupungissa. En mä oikeastaan enää yritä työllistyä. Välillä lähettelen hakemuksia, mutta en niitäkään kovin usein, koska koen sen turhauttavana ja turhana hommana. Ennen työttömyyttä ei oikeastaan ollut mitään, koska olen ollut lähes koko aikuisikäni työtön.
ap
Teitkö peruskoulun jälkeen jotain? Vai siirryitkö ysiltä suoraan kortistoon?
Mitä ohjeita antaisit 16-vuotiaalle itsellesi?
On mulla ylioppilastutkinto ja jotain opintoja korkeakoulussa.
Ohjeeksi antaisin, että tee kaikki toisin.
ap
Eli menisit kuntouttavaan ja työkokeiluun?
Voithan mennä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Missä asut? Yritätkö enää löytää töitä, vai joko luovutit? Mitä teit ennen työttömyyttä?
Olen keski-ikäinen ihminen, joka asuu melko suuressa kaupungissa. En mä oikeastaan enää yritä työllistyä. Välillä lähettelen hakemuksia, mutta en niitäkään kovin usein, koska koen sen turhauttavana ja turhana hommana. Ennen työttömyyttä ei oikeastaan ollut mitään, koska olen ollut lähes koko aikuisikäni työtön.
ap
Teitkö peruskoulun jälkeen jotain? Vai siirryitkö ysiltä suoraan kortistoon?
Mitä ohjeita antaisit 16-vuotiaalle itsellesi?
Eri, mutta itselleni sanoisin, että älä mene yliopistoon. Älä tee maisteria ja väitöskirjaa älä edes mieti.
Riippuu miten "työttömyys" lasketaan ja ymmärretään, montako päivää minulla on.
Ihmiset ymmärtävät työttömyyden niin eri tavoin.
Toisille se on sitä että saa jotain työttömyyskorvausta, ja toisille kaikki työelämän ulkopuoliset ovat työttömiä.
Olen saanut peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea yhteensä elämäni aikana ehkä noin 4000 päivää.
90-luvulla saatuja ei näy missään Kelan laskureissa.