Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Melatoniinista.

Vierailija
05.08.2014 |

Ei jaksa tätä unettomuutta. Kertokaa mulle kaikki mitä tiedätte.

Kumpaa kannattaa käyttää, lyhyt- vai pitkävaikutteista? Pitkävaikutteista saa ilmeisesti 1g asti ilman reseptiä ainakin täältä https://www.hyvinvoinnin.fi/haku?q=melatoniini

Vai tilaanko kummankin liuskan ja katson kumpi käy paremmin?

Jos se vaikka auttaisi eikä tarvitsisi (taas) aloittaa unilääkitystä, viime yönäkin sain unta vasta 5-6 välillä..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pyydä reseptiä? Tulee paljon, paljon edullisemmaksi. Siis lyhyvaikutteisessa. Circadin, siis depot-valmiste, on aika hinnakas. Itselleni sopii paremmin lyhyvaikutteinen, käytän sitä keskimäärin 6 mg iltaisin.

Et kero ikääsi, melatoniinia ei sitten suositella hedelmällisessä iässä oleville, mm. lääläri ja toki ihan googlekin osaa kertoa asiasta enemmän. On synteettinen hormonivalmiste, siinä syy.

Vierailija
2/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät pitkaan niin sinulle voi alkaa tulemaan miehekkäät muodot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt melatoniinia reilun vuoden ja toimii todella hyvin nukahtamislääkkeenä, minulla siis ongelma että pyörin sängyssä tuntitolkulla ennen unen tuloa. Kokeilin pitkävaikutteista mutta mielestäni reseptivapaa lyhytvaikutteinen toimii itselläni paremmin (nopeavaikutteinen) ja on paljon edullisempi. Se mietityttää mitä riskejä pitkäaikaisessa käytössä mahtaa olla, esim. diabetes-riski saattaa olla kohonnut. Tietääkseni haittavaikutuksista ei ole juurikaan tutkimusta.

Vierailija
4/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:46"]

Miksi et pyydä reseptiä? Tulee paljon, paljon edullisemmaksi. Siis lyhyvaikutteisessa. Circadin, siis depot-valmiste, on aika hinnakas. Itselleni sopii paremmin lyhyvaikutteinen, käytän sitä keskimäärin 6 mg iltaisin.

Et kero ikääsi, melatoniinia ei sitten suositella hedelmällisessä iässä oleville, mm. lääläri ja toki ihan googlekin osaa kertoa asiasta enemmän. On synteettinen hormonivalmiste, siinä syy.

[/quote]

Tosiaan joo, olen 25. Tässä kaupungissa on niin pitkät jonot tuonne arvauskeskukseen että saan odotella varmaan tammikuulle asti sitäkin aikaa eli viisain on tilata ne melatoniinit vaikka tuolta verkkokaupasta minkä linkkasin, siellä paljon edullisempaa kuin vaikka Orionin vastaavat tuotteet apteekissa.

Kokemuksia vailla olisin, varsinkin mikä on käytännössä tuon pitkän ja lyhyen välinen ero. :) Mulla kinnaa nukahtaminen ja myöskin heräilen yöllä paljon. Ilmeisesti lyhyt auttaisi nukahtamisvaiheeseen mutta joillakin se kai nukuttaa vain pariksi tunniksi?

Kuinka nopeasti nukahdat ja kuinka pitkään teho kestää?

-ap

Vierailija
5/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini on todellakin nukahtamislääke, ei unilääke. Ja kuten kaikki napit, niin reseptillä tulee halvemmaksi. Kannattaa siellä lekurilla käydä...

Vierailija
6/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:01"]

Itse olen käyttänyt melatoniinia reilun vuoden ja toimii todella hyvin nukahtamislääkkeenä, minulla siis ongelma että pyörin sängyssä tuntitolkulla ennen unen tuloa. Kokeilin pitkävaikutteista mutta mielestäni reseptivapaa lyhytvaikutteinen toimii itselläni paremmin (nopeavaikutteinen) ja on paljon edullisempi. Se mietityttää mitä riskejä pitkäaikaisessa käytössä mahtaa olla, esim. diabetes-riski saattaa olla kohonnut. Tietääkseni haittavaikutuksista ei ole juurikaan tutkimusta.

[/quote]

kiitos tästä :)

Ehkä tilaan kummankin liuskan, ja katson kumpi käy.. Käytätkö joka ilta?

-ap

Vierailija
7/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:03"]

Melatoniini on todellakin nukahtamislääke, ei unilääke. Ja kuten kaikki napit, niin reseptillä tulee halvemmaksi. Kannattaa siellä lekurilla käydä...

[/quote]

Käyn käyn, muidenkin asioiden tiimoilta jossain vaiheessa. Mutta kuten sanoin niin täällä on tajuttoman pitkät jonot. Kuukausia jopa. Siispä olen omatoiminen.

Ei tietenkään ole unilääke :) olen niitäkin joskus napsinut mutta en haluaisi alkaa taas, siksi koitankin nyt tätä. Toivottavasti auttaa.

ap.

Vierailija
8/8 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sen mukaan mikä sinulla on ongelma. Jos unen saaminen on vaikeaa, kokeile lyhyt vaikutteista, jos taas heräilet yöllä ja nukut levottomasti kokeile pitkävaikutteista.