Annamme sukulaisten jotka asuu paikkakunnalla käyttää
mökkiämme.
Itse asumme kaukana, vain 2-3 kert/v voimme käydä siellä eli on kivakin kun se on käytössä,mutta
heti kun tulee hankinnoista kyse, kukaan ei halua osallistua/maksaa.
Jo puut maksaa paljon. Minusta nuo asioita jotka pitäisi ymmärtää sanomatta.
Jos saa käyttää, osallistuu myös kuluihin.
Kommentit (10)
No siihen on helppo ratkaisu. Ilmoitette, että jokainen poltettu puukuutio maksaa 50 e, vuoden lopussa lähtee lasku. Vaihtoehtoisesti voivat myös toimittaa tilalle vastaavan määrän puuta, mitä ovat käyttäneet. Jos eivät suostu, mökki lienee jatkossa vain teidän käytössä. Jos antaa kävellä itsensä yli, kävelijöitä riittää kyllä.
Jos olette antaneet luvan käyttää mökkiä ja siinä yhteydessä ette ole tehneet selväksi sitä, että käyttö maksaa, niin mielestäni on turha itkeä jälkikäteen. Itse en kyllä koskaan olettaisi, että saisin käyttää kenenkään mökkiä ilman mitään korvausta. Jos joku minulle mökkiään tarjoaa, niin juttelen aina hänen kanssaan selväksi sen, että miten voin korvata käytön. Ja toisaalta omaa mökkiäni en ikinä kenellekään ilmaiseen käyttöön tarjoaisi.
Kolmosen neuvo on hyvä eli nyt otatte yhteyttä sukulaisiin ja kerrotte, että esim. puut maksaa ja niitä pitää hankkkia lisää eli mikäli he haluavat ensi kesänä käyttää mökkiä, tulee heidän jatkossa osallistua puiden hankintaan ja muihin kustannuksiin. Jos loukkaantuvat siitä, niin se kertoo silloin enemmän heidän omasta itsekkyydestään.
Olettepa typeriä, jos ylläpidätte mökkiä, hankitte puuta, maksatte sähköt jne jne ja muut vain käyttävät...
"Hei! Mietimme tässä noita mökin käyttökustannuksia ja ylläpitoa, ja eniten taitaa meille vaivaa aiheuttaa nuo polttopuut. Jos haluaisitte osallistua niiden hankintaan, niin olisimme tosi iloisia. Myös sähkö-, vesi-, puhdistus- ja verokulutkin on vähän alkaneet mietityttämään, koska käytämme itse mökkiä sen verran vähän, että voi olla, että jotain ratkaisuja alamme pohtimaan tuon mökin suhteen. Mutta saatte aina käyttää mökkiä, kun haluatte!"
Tuossa on kiltti ja kohtelias viesti, jonka merkityksen pitäisi jokainen vähänkään normaali aikuinen tajuta. Eli että osallistumista kehiin.
Toki voit kirjoittaa suoremmankin viestin.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Tässä tapauksessa myös lompakko.
Minä pyytäisin pientä vuokraa kattamaan lämmitys-/vesikulut. Ja täytyy siellä varmaan pihaa laittaa kanssa kuntoon? Kaikki tuollaiset kannattaa laskea siihen. Ja tarkoitan nyt siis jotain tyyliin 10e/päivä koko perheeltä, ei tuommoiseen summaan kenenkään mökkeily kaadu. Pitäisi kyllä ymmärtää itse tarjoutua maksamaan.. Mukavaa että lainaatte mökkiänne! :)
Älä hanki sinne polttopuita! Jos käytte siellä pari kertaa vuodessa, voi ne puut käväistä ostamassa huoltikselta. Kyllä sukulaiset aika pian tajuaa, että polttopuut on tuotava mukana.
Niin ja sitten kun joskus harvoin menette sinne niin mökki on siivoamatta, vessapaperi on loppu ja piha on kuin pommin jäljiltä?
Nyt tuli tehtyä virhe kun annoitte mökin käyttöluvan ilman mitään ehtoja!
Ei auta kun sopia uudet pelisäännöt ja jos ei kelpaa ja tulee valitusta/riitaa niin sitten se mökki on vain teille ja avaimet pois sukulaisilta jotka eivät ymmärrä arvostaa oikeutta käyttää toisten mökkiä!
Polttopuut maksaa hunajaa!!!
Saimme aina tutulta vanhalta papalta kohtuuhintaan, nyt hän kuoli.
No voi hyvä luoja, oletettavasti olet aikuinen ihminen joten sen suun voi myös avata :---DDD