Tajusin eilen, että mieheni keskittyy puheissaan negatiiviseen
Kommentoidessaan vallitsevia asiantiloja tai kokemuksia hän yleensä keskittyy negatiiviseen. Ei juuri sano, että joku on mukavaa tai hyvää. Ehkä siksi mun on joskus vaikea kestää, kun hän valittaa asioista.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:48"]
Tyypillinen mies
[/quote]
En nyt tidä. Mun tuttapiirissä on paljonkin miehiä, jotka osaavat puhua niistä mukavistakin asioista. Toivoisin välillä, että mies voisi sanoa välillä jotain mukavaa vaikka minusta tai jostain, mitä teemme. Silloin olisi ehkä helpompi suhtautua empaattisesti siihen valitukseenkin. Tuntuu, että mieheni on rooliltaan kärsijä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:56"]
Jätä se sika!
[/quote]
Palautteesi on otettu vastaan.
Ap
Miehellä ei ole mikään hyvin. Sinäkin olet vain rasite.
Se vaan on hänen tapansa. Toiset ihmiset on luonnostaan negatiivisempia, toiset positiivisempia. Itsekin olen sellainen negatiivisen puolella. En silti ole mitenkään onneton, jotenkin nautinkin siitä kun saan valittaa ja miettiä miten paskasti kaikki taas on. Onneksi miestäni, joka taas on ihan toista ääripäätä, ei häiriste vaan hän ottaa huumorilla synkkyydessä kieriskelyni.
Ei tuo sukupuolesta riipu, on naisissakin tuollaisia. Olet ap varmaan lukenut Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajan...?
Negatiivisuus on opittu tapa. MieheSi kotona on ehkä oltu samanlaisia pessimistejä, ja kasvaessaan mkehesi on oppinut, että "kun ei odota liikoja, ei pety" ja kokenut, että myönteisyys on naiivia ja antaa tyhmän vaikutelman. On HELPOMPAA olla se kyyninen kriitikko, positiivisuus vaatii uskallusta heittäytyä!
Oletko jutellut vakavasti miehesi kanssa? Toisaalta tuommoinen jatkuva arvostelu tappaa MUILTA kaiken ilon. Lisäksi miehesi kannattaa miettiä sitä, että jatkuva epäkohtien etsiminen vie häneltä hurjasti energiaa ja pilaa parhaatkin asiat hänelle. Negatiivinen ihminen toki saa tiettyä tyydytstä siitä, että löytää asiasta jotain arvosteltavaa, mutta toisaalta tuo on itseään vahvistava tapa, joka tekee maailmasta tarpeettoman "viallisen".
Ja mikä pahinta, jos teillä on lapsia, mies tulee tahtomattaankin opettaneeksi lapsilleen saman elämänfilosofian, että mikään ei ole koskaan oikein hyvin. Kysy, tahtooko hän lastensa olevan onnellisia siitä, mitä heillä on vai jatkuvasti tyytymättömiä?
Vaikka sisäisen suhtautumistavan muuttaminen ei ole helppoa, niitä negatiivisia kommentteja ei silti tarvitse SANOA ÄÄNEEN. Jos ottaa asiakseen sen sijaan läytää joka asiasta ainakin yhden hyvän asian ja sanoa sen ääneen ja pitää se negatiivinen kommentti sisällään, ajan myötä se omakin tarkastelutapa muuttuu. Hitaasti ja vuosia se vie, mutta se onnistuu, jos tahtoa riittää. Sanon tämän omasta kokemuksestani, opin itse vanhemmiltani sellaisen turhan stressaamisen ja pessimismin, josta olen rimpuillut kohti selvempiä vesijä jo kymmeniä vuosia. Ja jotain kehitystä on tapahtunut, onneksi.
Hyvin tuttua ja niin kuluttavaa. :/ Myös se, että valittajan mielestä kaikki pyörii hänen ympärillä ja on suhteessa häneen. Siellä oman napansa pohjalla hän valittaa ja tuomitsee kaikki muut. Kaikki puhe on lopulta sen perustelua, miten hän olisi tehnyt paremmin, oli se sitten siskonsa synnytys tai veljensä ylennys. Miten jopa siskon vauvasta ja veljen täysin eri alan asiantuntijuudesta hän löytää heti virheitä.
Olemattomasta itsetunnosta se valitus kumpuaa, ja siksi moni ihan säälistä jää valittajan rinnalle. :(
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:57"]
[/quote]
Mä tiedän, että tämä viesti on tarkoitettu provoksi, eikä se siksi edes loukkaa mua, mutta mä kyllä sanoisin, että miehellä ei ole kaikki huonosti enkä minä (tai lapsemme) ole hänelle rasite, mutta jotenkin hän kieltää itseään nauttimasta elämästä. Kaikenhan ei tarvitse olla mahtavasti, että voi nauttia jostain pienestä asiasta. Hän ei myöskään tunnu ymmärtävän, miten se, ettei niitä positiivisia asioita mainitse, luo vaikutelmaa, ettei niitä ole.
Ap
Kiitos paljon kommenteista, luin ne, mutten nyt ehdi kommentoimaan enempää! Palaan ketjun pariin jahka ehdin.
Ap
Miehissä näitä energiasyöppöjä on jostain syystä enemmän
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:58"]
Se vaan on hänen tapansa. Toiset ihmiset on luonnostaan negatiivisempia, toiset positiivisempia. Itsekin olen sellainen negatiivisen puolella. En silti ole mitenkään onneton, jotenkin nautinkin siitä kun saan valittaa ja miettiä miten paskasti kaikki taas on. Onneksi miestäni, joka taas on ihan toista ääripäätä, ei häiriste vaan hän ottaa huumorilla synkkyydessä kieriskelyni.
[/quote]
Totta, ei valittajat onnettomia ole. Hehän saavat onnensa siitä valittamisesta, besserwisseröimisestä ja juoruilusta sekä siitä, että puoliso luovii suhteessa omine selviytymiskeinoineen, joku huumorilla, joku harrastuksiinsa paeten, joku duuniin, joskus aina joku sitten sivusuhteisiinkin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:00"]
[/quote]
Mun mies on ihan samanlainen. Voi, kuinka olisi ihana kuulla hänen suustaan vaikka herätessään: "Onpa kaunis ilma ulkona". Tämän ihmeellisempää hehkutusta en edes odota. Itse haluan pääsääntöisesti puheillani tehdä ilmapiiriä positiiviseksi ja iloiseksi :)
Mä tiedän, että tämä viesti on tarkoitettu provoksi, eikä se siksi edes loukkaa mua, mutta mä kyllä sanoisin, että miehellä ei ole kaikki huonosti enkä minä (tai lapsemme) ole hänelle rasite, mutta jotenkin hän kieltää itseään nauttimasta elämästä. Kaikenhan ei tarvitse olla mahtavasti, että voi nauttia jostain pienestä asiasta. Hän ei myöskään tunnu ymmärtävän, miten se, ettei niitä positiivisia asioita mainitse, luo vaikutelmaa, ettei niitä ole.
Ap
[/quote]
[/quote]
Ap
[/quote]
Sitten miehesi mukaan lasi on puoliksi tyhjä. Positiivisuuteen joutuu panostamaan ja keskittymään. Elämä on perseestä, silti tästä voi nauttia. Puhetapa ei tarkoita mitään ja on vain miehesi tapa. Luulen, että hän pitää myös rankemasta huumorista. Iloiset asiat tietää ja tuntee niitä ei tarvitse erikseen kertoa.
[/quote]
Hän ei myöskään tunnu ymmärtävän, miten se, ettei niitä positiivisia asioita mainitse, luo vaikutelmaa, ettei niitä ole.
Ap
[/quote]
AMEN!!!
Ihan käsittämättömiä vastauksia kasilla ja ysillä. Huono itsetunto ihmisellä joka vaivautuu kuitenkin kommenttinsa muille jakamaan? Eiköhän se mene juuri päinvastoin!
Tai kasi joka neuvoo olemaan HILJAA mielipiteidensä kanssa? Missä on ihmisien välinen kommunikointi jos omaa tietoaan ei saa jakaa (ja kyllä experttikin tekee joskus virheitä eikä tiedä kaikkea) ja kaikki poikkipuinen ei ole vastaansanomista kiusallaan vaan sehän nimenomaan kuuluu kanssakäymiseen. Pitäisikö nyt ihmetellä teidän kotikasvatusta tai mielenterveyttä? :X
Ja ei: en puolusta tässä omaa käyttäytymistäni vaan minusta on normaalia että minunkin puheitani voidaan päivittää tai sanoa OMA mielipide, kuin olla hiljaa -paitsi ne jotka nyökyttelee ja myöntelee puheitani. Vai hetkinen, ehkä siinä nyökytteleen nämä persoonat 8 ja 9 -vaikka ovat eri mieltä kuin minä olen, eivät vaan tahdo osallistua keskusteluun?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 12:03"]
Miehissä näitä energiasyöppöjä on jostain syystä enemmän
[/quote]
Ei ole mitään energiasyöppöjä. Laita meidät samaan huoneeseen niin nauramme itsemme kuoliaaksi. Helpoiten tulee ihmisten kanssa toimeen ketkä haukkavat kaiken paskaksi mutta ovat silti iloisia.
Tajua tänään huolehtia omista asioistasi.
Tuollainen pessimisti elämänkumppanina on hurjan raskas. Joudut käyttämään todella paljon energiaa hänen kannustamiseensa ja innostamisensa sen sijaan, että voisit keskittyä omaan asenteeseesi ja tunnelmasi ylläpitämiseen. Pessimisti valittaja on siten itse asiassa todella itsekäs.
En usko että hän tekee sitä millään pahalla.
Itse olen vähän samaa maata. (Olen myös mies) Negatiivinen ajattelu ärsyttää minua itseänikin. Heti kun maailmalla esim. tapahtuu jotain, nyt esim. tämä Venäjän uhkailu laittaa ilmatilat kiinni, rupean heti mielessäni pyörittämään, että mitä siitä voi seurata minun perheeni toimeentulolle (olen ilmailualalla töissä). Aina yritän ajatella, että "nää asiat eivät ole musta kiinni", "turha murehtia sellaista mille ei mitään voi" ja "rasitan vaan itseäni murehtimalla", mutta tuntuu että nämä tulee silti aina päällimmäisenä mieleen.
Jotenkin ensimmäisenä tulee aina mieleen että "mitä tämä tarkoittaa mun tämänhetkiselle (onnelliselle ja hyvinvoivalle) elämälle?". Ja kun suuri osa uutisista maailmalta on nykyään negatiivisia, niin se on aika lannistavaa.
Pahoittelut meidän kaikkien pessimistimiesten (ja myös naisten) puolesta! :)
Tyypillinen mies