pääseekö yksityisellä helposti mammografiaan?
Kävin noin kk sitten gynekoligilla julkisella puolella (ehkäisykierukan vuosittainen tarkistus) ja pyysin myös lääkäriä tunnustelemaan rintani sillä mielestäni niissä on muhkuroita ja patteja. Lääkäri sanoi kaiken olevan ok, mutta sanoi rintani olevan luonnostaan kyhmyiset (mastopatia). Hänen mielestään ei ollut tarvetta tutkia sen enempää, mutta minua asia kaihertaa ja varasin nyt ajan diacoriin josko saisin lähetteen mammografiaan/ultraan. Aikaa varetessani hoitaja sanoi ettei ole varmaa saanko lähetettä ja kysyisinkin vaan onko teillä kokemuksia kuinka helposti lähetteen saa? Olen 24 vuotias ja ymmärrän itsekin ettei tämän ikäisillä paljoa syöpää esiinny, mutta en jaksaisi valvoa unettomia öitä ja poikauäystävälläkin menee herno kun ronkin tissejä jatkuvasti ja huolehdin.
Tällä hetkellä oikeassa rinnassa tuntuu kaksi euron kolikon kokoista aristavaa pattia jotka tuntuu sellaisilta "liukkailta klimpeiltä". Rinnat ovat myös olleet ennen kuukautisia ihan törkeen kipeät mikä voi johtua kyllä ehkäisykierukan heikkenevästä tehosta. No, kamala tilitys mutta riittääköhän nämä "oireet" lähetteeseen vai pitääkö siellä itkeä ja ruikuttaa?
Kommentit (5)
Kyllä yksityiseltä saat lähetteen. Ja asia on parempi tarkastuttaa kuin antaa kaihertaa mieltä. Itse olen käynyt jo kaksi kertaa mammografiassa/ultrassa koska lääkärin mukaan rinnoissani on ollut aihetta tutkimuksiin. Molemmilla kerroilla kaikki hyvin, rintani vaan ovat muhkuraiset ennen kuukautisia (joka siis normaalia) ja toinen rinta taitaa olla kiinteämpi kuin toinen.
Lähetteen saat varmasti, älä siitä huoli. Yksityisellä pääset halutessasi tutkimuksiin.
Olet sen verran nuori, että luultavasti sinulle tehdään vain rintojen ultraääni. Röntgenlääkäri päättää mammografiakuvauksen tarpeellisuudesta tehtyään ensin uä:n. Alle kolmekymppisillä ensisijainen tutkimus on uä rintojen tiiviin rakenteen vuoksi.
Keskustele sitten tarkemmin röntgenlääkärisi kanssa.
Yksityinen kirjoittaa lähetteen samalla, eli saat kelakorvauksen.
No, yleensähän yksityisellä onnistuu pääsemään mihin vaan, kun kerran raha ratkaisee.