Tarvin nyt PITKÄÄN IMETTÄNEIDEN KOKENEIDEN apuja!
Vauvani on nyt 6kk. Oli täysimetyksellä 2-3kk kunnes sai korviketta mukaan, esim kun nälkä yllätti kylässä, autossa tms. No nyt kun aloitettiin kiinteät 1-2vkoa sitten, lopetin imettämisen koska aina kun rintaa tarjosin, itki. Pullo hiljensi.
Olin reilu viikon imettämättä, mutta nyt taas tuntui hamuavan rinnalle (vaikka kyllä luulin loppuvan täysin) ja nukahti heti.
Tänään kyläillessäni ilman vauvaa, tunsin yhtäkkiä maidon nousevan. Loppuuko se vasta kun imetän 0 kertaa vai mitä ihmettä? Täytyiskö vielä vaan tarjota rintaa hänen halutessaan vai tunkee tuttia suuhun...?
Kommentit (20)
Imetä ap. Ja nyt kun vähemmän, niin ei haittaa jos taas olet päivänkin imettämättä :) Vauvasi saa läheisyyttä :)
Yöimetyksen lopettaisin tuohon saumaan , mutta jos annat pulloa yöllä niin ennemmin imettäisin, se muuten parhaiten ylläpitää imetystä. Koeta niin itse huomaat. On voinut hylätä tissin vaika maun tai hampaiden vuoksi. Muistaakseni esikoisella oli jossain vaiheessa tapana kiukutella rinnalla mutta kun nousin kävelemään hetkeksi tai vaan nousin niin kelpasi.
Imetä vain, jos sekä sinä että vauva sitä haluatte :) Hyvin voi jättää vaikka parikin päivää väliin jos näyttää ettei aina kiinnosta. Itse imetin kuopusta 1v10kk, viimeiset puolisen vuotta oikeastaan vain aamuimetys oli tärkeä, muutoin ei taaperoa tissi liiemmin kiinnostanut. Vielä muutama viikko varsinaisen lopetuksen jälkeen saattoi saunassa keksiä imaista kerran pari, mutta sitten se jäi. Maitoa tulee vieläkin puristamalla jonkun verran, vaikka lopeteltiin 4kk:tta sitten.
5 kk paikkeilla alkaa usein ympäristökin kiinnostaa liikaa, jotta jaksaisi keskittyärinnalle. Rasittava vaihe :p
Imetys on muuttunut helpommaksi taas 7 kk iän lähestyessä.
3 x imetystä 9 - 11 kk
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:51"]Eli vaikka ollaan oltu viikko ilman rintaa, voin alkaa uudestaan tarjoamaan omaa maitoa? Yöimetys vaan olisi helpompaa nyt vielä kun herää.. :/ Miten teillä alkaneet kuukautiset kun olette näin pitkään imettäneet? Viivästyyköhän mulla vaan vielä jos taas tarjoan rintaa.. Ap
[/quote]
mikä kiire sulla on saada menkat takaisin?
toinen vauvako?
mulla alkoi menkat vasta kun lopetin imetykset kokonaan, puoltoista ja kaksi vuotta synnytyksen jälkeen. Kahden vuoden jälkeen oltiin molemmat ( taapero ja minä) valmiita lopetukseen. Puolentoista vuoden kohdalla mä halusin jo toista vauvaa ja kiirehdin lopetusta. Ei nopeuttanut raskautumista. Kolme vuotta on tullut väliä aina.
Imetä vain osittaisesti. Parempi vähän kuin ei ollenkaan rintamaitoa, saa kuitenkin vasta-aineita ym. hyödyllistä, suojaa allergioita vastaan jne...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:07"]Imetä vain, jos sekä sinä että vauva sitä haluatte :) Hyvin voi jättää vaikka parikin päivää väliin jos näyttää ettei aina kiinnosta. Itse imetin kuopusta 1v10kk, viimeiset puolisen vuotta oikeastaan vain aamuimetys oli tärkeä, muutoin ei taaperoa tissi liiemmin kiinnostanut. Vielä muutama viikko varsinaisen lopetuksen jälkeen saattoi saunassa keksiä imaista kerran pari, mutta sitten se jäi. Maitoa tulee vieläkin puristamalla jonkun verran, vaikka lopeteltiin 4kk:tta sitten.
[/quote]Alkoiki kuukautiset milloin? Kun mä niin haluaisin imetyksen lisäks niidenkin pysyvän poissa!
Imetä ihmeessä kun kerran maitoa vielä tulee. Itse imetin molempia lapsia 1,5v mutta molemmista lapsista kuukautiset alkoivat melkein tasan puoli vuotta synnytyksestä vaikka kuopus oli täysimetyksellä ja esikoinen osaimetyksellä.
Onko sulla ap joku ehkäisy kåytössä. Mulla menkat tai tiputtelua tullut aina sen mukaan miten paljon lapsi on imenyt. Nyt kieurukka, ei oikeestaan mitään tule.
Imetät vauvaa ja aina ennen ruokaa jos haluat maidon riittävän, voi vaihtaa 10kk ikäisenä niin että rinta ruuan jälkeen. Ym.
Miksi ihmeessä annoit kylässä tai autossa korviketta? Ymmärrän satunnaiset omat jutut, kun olet erossa vauvasta, mutta miksi kylässä ei voi imettää? Ja auton voi pysäyttää hetkeksi ja jatkaa matkaa sitten kylläisen vauvan kanssa. Minusta paljon helpompaa, kuin pelata reissussa korvikkeen kanssa...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:51"]Eli vaikka ollaan oltu viikko ilman rintaa, voin alkaa uudestaan tarjoamaan omaa maitoa? Yöimetys vaan olisi helpompaa nyt vielä kun herää.. :/ Miten teillä alkaneet kuukautiset kun olette näin pitkään imettäneet? Viivästyyköhän mulla vaan vielä jos taas tarjoan rintaa.. Ap
[/quote]
Meillä vauva vierasti pulloa 8 kk:n ikään, ja senkin jälkeen melkein kaksi kuukautta joi pullosta vain unissaan. Melkein 10 kk oli pääasiallisesti imetyksellä, toki kertoja tuli vähemmän, kun vauva alkoi syödä enemmän. Kuukautiset alkoivat uudestaan 9 kk synnytyksestä, ja jännää kyllä, vauva on selkeästi hakenut rintaa enemmän kuukautisten aikana, ei siis vierastanut. Nyt aletaan olla taaperoiässä, mutta ajattelin, että imetän vielä ainakin siihen saakka, kun lapsi on puolitoistavuotias, jos vain rinta edelleen kelpaa.
[/quote]
Menkat alkoi kun lapsi oli 5kk, söi silloin myös soseita. Sen jälkeen olinkin uudelleen raskaana. Ja imetin vuoden ikään. Imetyksissä oli taukoa 10 viikkoa ja tosiaan maidontulo ei loppunut välissä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:07"]Imetä vain, jos sekä sinä että vauva sitä haluatte :) Hyvin voi jättää vaikka parikin päivää väliin jos näyttää ettei aina kiinnosta. Itse imetin kuopusta 1v10kk, viimeiset puolisen vuotta oikeastaan vain aamuimetys oli tärkeä, muutoin ei taaperoa tissi liiemmin kiinnostanut. Vielä muutama viikko varsinaisen lopetuksen jälkeen saattoi saunassa keksiä imaista kerran pari, mutta sitten se jäi. Maitoa tulee vieläkin puristamalla jonkun verran, vaikka lopeteltiin 4kk:tta sitten.
[/quote]Alkoiki kuukautiset milloin? Kun mä niin haluaisin imetyksen lisäks niidenkin pysyvän poissa!
[/quote]
Kuukautiset alkoivat vauvan ollessa 10kk. Täysimetin reilu 5kk, pikkuhiljaa aloiteltiin kiinteiden maistelu. Korvikkeita ei saanut ollenkaan.
imetä jos haluat imettää, parempi se kuin korvike?
maidontulo ei lopu hetkessä jos sitä kysyit. Jos vielä haluat imettää, imetä toki, mutta kyllä korvikkeellakin vauva pärjää, etenkin kun on jo 6kk. Itse tilanteessasi varmaan ainakin osittaisimettisin
Mä antaisin rintaa jos vielä huolii, puoli vuotta voisit helposti imettää. Ja kyllä kylässäkin voi imettää, nyt se tankkaus ei edes kestä jos malttaa vaan imeä.
Miksi tunkisit tuttia? Vauva on vielä pieni, käsitäthän.
Maitoa tulee noin vuoden imetyksen lopettamisen jälkeen! Ei toki lopulta paljoa mutta tippoja saa puristettua tosi kauan
Jos maitoa tulee, vauva haluaa imeä etkä koe imetystä ahdistavana, osittaisimetä ihmeessä! Maidontulo lisääntyy kyllä hiljakseen uudestaan, jos vain alat imettää aina kun vauva sitä maitoa tilaa.
Eli vaikka ollaan oltu viikko ilman rintaa, voin alkaa uudestaan tarjoamaan omaa maitoa? Yöimetys vaan olisi helpompaa nyt vielä kun herää.. :/ Miten teillä alkaneet kuukautiset kun olette näin pitkään imettäneet? Viivästyyköhän mulla vaan vielä jos taas tarjoan rintaa.. Ap