supistukset alkavat ja loppuvat taas..
Kokemuksia muilta joilla loppuraskaudesta supistukset ovat alkaneet, kenties säännöllisinä, kivuttomina ja sitten tuntuvinakin mutta loppuneet muutaman tunnin kuluttua?
Täällä helteessä odotetaan ja tuskastutaan..
Reilu viikon sisälle on ollut nyt 4 ja vai 5 yötä niin, että illalla supistukset ovat alkaneet kivuttomina n 10-15min väleillä. Joka kerta välit tihenee, supistuksiin alkaa tulla hieman ytyä ja kestotkin on jo minuutin luokkaa. Vaan sepäs sitten ottaa ja loppuu 2-6h alkamisesta. Päivisinkin kyllä supistelee harvakseltaan, mutta touhuta voi ihan normaaliin tapaan.
Meillä sairaalaan on matkaa jonkin verran ja esikoisellekin täytyy soittaa hoitaja naapurista ennenkuin voi lähteä ajamaan. Melkoinen stressi alkaa iskeä, kuinka vielä käy. Turhauttaa että koska pitäisi lähteä ja lopahtaako taas kesken kaiken. Yleensä yöhön mahtuu pari oikeasti kipeää supistusta, mutta sen jälkeen jo taas rauhoittuu.
Onko kohtalontovereita ja kuinka kauan sitten lopulta meni että vauva syntyi? Ja kuinka pitkä synnytys lopulta oli?
Kommentit (25)
Siis kaksi vrk putkeen? Huh, on varmasti käynyt rankaksi! Itsekin oon miettinyt tuota että kuinka poikki olen kun synnytys viimein käynnistyy.. yöt kun menee supistusten kanssa ja päivällä on oltava esikoisen kanssa.. olen vielä todella huono nukkumaan päivällä ja monesti en saa unta kun esikoinen päikkäreillä :(
Viime yö ja tämä päivä on ollut todella rauhallista, jännittää että olisko "tyyntä myrskyn edellä" :-)
Ensimmäisen synnytys oli ihan erinlainen, alkoi säännöllisillä suppareilla aamulla jotka stten ohjekirjan mukaan lyheni väleiltä, piteni kestolta ja koveni kunnes muksu syntyi 16h myöhemmin. Tämän kanssa olen ollutihan hukassa kun vaan "ehdottelee"
Ap
13, huomasitko selkeästi eron koska synnytys oikeasti käynnistyi ja tarvi lähteä sairaalaan?
Olen pari kertaa säikähtänyt kun turhauttaa ja ajattelee että loppuvat taas kuitenkin ja sitten väliin tuleekin oikeasti kipeä pitkä supistus että nytkö tämä syntyy tähän!
Ovat siis siltikin vielä loppuneet, mutta jotenkin paniikki nostaa heti päätään kun se oikeasti kipeä supistus iskee.. päässä pyörii että monen päivän supistukset on voineet tehdä vaikka mitä ja jos sitten tuleekin rytinällä..
Ap
Ja kiitos tsemppauksesta! Kyllä tämä tuskastuttaa kun ensin olin suunnilleen vuodelevossa ettei tule kovin etuajassa ja nyt kun "saanut luvan syntyä" ei maltakaan tulla :D
Onko muilla kokemuksia ?
Ap
Täällä kohtalo toveri! Esikoinen syntyi rv 38+6 vesien menolla.
Nyt rv 39+2 ja samanlaista täälläkin. Supistuksia tulee ja menee. Alavatsaa ja selkää polttelee. On säännöllisiä ja lopahtavat. Tulee kipeitä mutta helpottavat.. Itsekin saanut taas olla tekemättä mitään n rv 25 eteenpäin ettei synny liian aikaisin.. nytkun saisi jo tapahtua niin ei... Ärsyttää kärvistellä tämän olon kanssa!!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:55"]13, huomasitko selkeästi eron koska synnytys oikeasti käynnistyi ja tarvi lähteä sairaalaan?
Olen pari kertaa säikähtänyt kun turhauttaa ja ajattelee että loppuvat taas kuitenkin ja sitten väliin tuleekin oikeasti kipeä pitkä supistus että nytkö tämä syntyy tähän!
Ovat siis siltikin vielä loppuneet, mutta jotenkin paniikki nostaa heti päätään kun se oikeasti kipeä supistus iskee.. päässä pyörii että monen päivän supistukset on voineet tehdä vaikka mitä ja jos sitten tuleekin rytinällä..
Ap
[/quote]
Kyllä huomasi! Mulla alkoi sitten tihkua myös lapsivettä että sekin oli yksi syy sairaalaan lähtöön. Mutta supistukset oli myös kyllä eritavalla napakoita alusta asti ja voimistuivat koko ajan. Eikä oikein sitten auttanut liikkuminen, lämmin suihku tai mikään näistä kotikonsteista. Supistuksen tullessa piti pysähtyä ja keskittyä hengittämään kun tuntui että jotenkin vaistomaisesti rupesi pidättämään hengitystä ja sehän ei tietysti vauvalle ole hyväksi. Meilläkin on sairaalaan pidempi matka, vähän vajaa 100 km ja matka oli kyllä tuskallinen vaikka niin kauan silti siihen syntymään menikin.
Ihanaa (vaikka samalla oikeasti ei tietysti toivo tätä kellekään muulle) etten ole ihan yksinäni tämän tuskailun kanssa!
Alkaako sulla 15 joka yö supparit vai tuleeko vain joinain öinä/päivinä ja loppuu sitten taas? Mulla oli toissa yö ihan mahdoton, olin jo niin varma että kohta saa lähteä synnärille mutta aamulla loppuivat ja nukahdin pariksi tunniksi niin päivällä tuli taas harvakseltaan vaan. Eilen illalla sitten nukahdinkin ilman mitään suppareita ja nukuin aamuun asti heräämättä kertaakaan..! Eikä nytkään supistele, vauva vaan meuhkaa kuin mahdoton.
Toinen mitä en muista esikoisesta olleen, niin pahoinvointi on ilmestynyt takaisin, mikään ei maistu ja kun jotain syö, alkaa etoa.
Oletko huomannut että kävelemällä/makuulla tms konstilla supistukset vahvistuisi?
Ap
Odotan muuten ihan hassusti että meneekö lapsivedet itsellään ja miltä se tuntuu.
Eilen kuului mahasta ihan ihmeellinen poksahdus vaikka istuin ja ehdin jo innostua että olisiko ollut kalvot, ei ollut ei.. :D
Esikoisesta kalvot puhkaistiin vasta salissa eli ei ole kokemusta siitä osasta ollenkaan.
Jotenkin ajattelee että sitten ainakin tietäisi että NYT jotain oikeasti tapahtuu ja ettei enää montaa viikkoa ainakaan tarvi odotella!
Ap
Mulla ainakin liikkumalla voimistuvat. Päivälläkin saattaa piskuinen vaunukävely laukaista supistukset moneksi tunniksi.
Ja joka ilta kun rauhoitun alkavat supparit. Välillä ei saa juuri nukuttua ja välillä nukun koko yön (sen mitä pätkissä saa nukuttua.) Tulevat välillä monta tuntia säännöllisesti 10min välein mutta mitään ei kuitenkaan tapahdu.. :/
Neuvolassa minua neuvottiin pyytämään miestä hieromaan päänahkaa (hermoja) ja lapaluiden välissä olevia oksitosiinipisteitä. Kuulemma tämmöisillä kuumilla ilmoilla totaalinen rentoutuminen jalat kylmässä vedessä voisi auttaa. :D Vielä en ole testannut kun mies on illat töissä mutta pakkohan se on tunnin hieronta yhteisen hyvän vuoksi vielä vaatia. ;)
Oi, täytyypä kokeilla nuokin kikat! :-)
Meillä mies on varmasti varsin avulias ja valmis hieromaan kunhan saataisiin lapsi maailmaan :D
Sekin stressaa jo niin kovin että koska koska koska.. tänään jouduin hieman patistelemaan että uskalsi lähteä yöksi kalareissulle kaverinsa kanssa, mutta harmittaisi hänen puolestaan jos pahimmillaan vielä viikkoja kyhjöttäisi aina vaan kotona synnytystä odotellen..:(
Uskomatonta että meilläkin on lääkärin kehotuksesta otettu tosi rauhallisesti suunnilleen rv 25 asti, ei saanut imuroida, nostella, lenkkeillä eikä tehdä muutakaan mikä aiheutti supistuksia ja nyt ei sitten mitkään ässätkään auta..
Eilen harrastettiin seksiäkin varuiksi oikeen kahteen otteeseen :P käytiin autoajelulla, kävelyllä,siivosin ja ties mitä niin muutama hassu supistus jälkeenpäin ja yöllä ei mitään!
Ap
Kyllä hän sieltä tulee kun on valmis. Täälläkin kokeiltiin kaikki ässät ja muutkin aakkoset, mutta ei mitään vaikutusta! Sitten kun olin jo asennoitunut siihen, et käynnistykseen mennään niin alkoi tapahtua. Tyttö syntyi 41+0 ja oli pitkä aika odottaa! T.13
Nostan vielä jos joltakin löytyisi kokemuksia synnytystä edeltäneistä supistuksista jotka lopahtavat kesken kaiken?
Ap
Miltä supistukset tuntuu? Mulle sanottiin tänään terkkarissa, että syntyy milloin vaan, pian rv 38
6, ensimmäistä odottelet siis? :-) onnea sinne tulevasta vauvasta!
Supistus voi tuntua monellakin eri tavalla. Ns harjoitussupistuksia olet varmaan itsekin jo huomannut kun viikkoja noin paljon? eli vatsan pinta menee kovaksi ja olo voi olla "ahdistava" vaikka supistus ei vielä teekkään kipeää. Pikkuhiljaa nekin voi muuttua sellaisiksi että täytyy pysähtyä ja odottaa että menee ohi.
Minulla isoin osa supistuksista tulee itseasiassa selkään. Sisäreisistä lähtee kipuamaan alaselälle jomottava, menkkamainen aaltoileva kipu. Supistus voi kuitenkin ihan yhteenlaihin tuntua sisäreisissä, nivusissa, alamahalla ja myös mahan päällä. Synnytyssupistukset harvoin alkavat kovina vaan ensin tulee lyhyitä hieman kipeitä supistuksia jotka sitten pikkuhiljaa tulevat tiheämmin ja kestävät pidempään. Joskus supistusta voi olla vaikea erottaa jos selkää/mahaa särkee muutenkin, mutta ominaisin asia supistukselle on se että kipu tulee, kestää hetken ja loppuu sitten. Supistus ei siis aiheuta jatkuvaa kipua vaan muutamasta sekunnista reilu minuuttiin tuntuvaa särkyä.
Ap
Itseasiassa tiedän kaksi tapausta, jotka olivat osastollakin muutaman yön "kun paikat oli niin kypsät" ja annettiin kortisonipiikkiä, kun ajateltiin synnytyksen alkavan koska tahansa. Ja sit meni kirkkaasti ohi lasketun ajan.
Tsemppiä! Tilanne ei kyllä ole maailman mukavin, esikoisen kanssa vielä menettelee miettiä, että lähteekö vai ei, mutta kun se esikoinen on jo maailmassa niin ei ole kyllä kiva hälytellä lapsenvahtia ja lähteä matkaan, jos supistukset hiipuukin jo puolessa matkassa.
Voi tuskaisuus jos tämäkin päättää vielä odotella viikkoja ja vaan lämpimikseen supistelee! :(
Jos yön yli kestävät supistukset jatkuu vielä monta yötä, joudun kyllä mennä äp polille kyselemään neuvoja.. tämä järjetön kuumuus, iso maha, pahoinvointi ja muut valvottujen öiden päälle vaatii kyllä niin osansa että päivät esikoisen kanssa käyvät raskaiksi.. ja yöllä sitten alkaa se ressaminen että koska sinne sairaalaan oikeasti pitää lähteä..
Ap
Tsemppiä ap. Tiedän niin tunteen. Synnytin viime kesän helteillä. Neljä yötä ennen kun vauva syntyi valvoin joka yö. Kipeät supistukset alkoi aina illalla ja loppui aamulla. Päivät piti olla 3- ja 2-vuotiaiden kanssa. :) kerran jo lähdimme sairaalaan, mutta supistukset loppui autossa. Olin niin väsynyt odottelemaan, mutta kyllä Se lopulta syntyi. Vaivan palkka on kuitenkin ihana. Tsemppaavia ajatuksia sinulle! Ja kyllä sitä hormoneilla sitten jaksaa, ainakin itse jaksoin ihmeesti:)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 00:01"]Täällä kohtalo toveri! Esikoinen syntyi rv 38+6 vesien menolla.
Nyt rv 39+2 ja samanlaista täälläkin. Supistuksia tulee ja menee. Alavatsaa ja selkää polttelee. On säännöllisiä ja lopahtavat. Tulee kipeitä mutta helpottavat.. Itsekin saanut taas olla tekemättä mitään n rv 25 eteenpäin ettei synny liian aikaisin.. nytkun saisi jo tapahtua niin ei... Ärsyttää kärvistellä tämän olon kanssa!!
[/quote]
Hei pakko kysellä jos sattuisit vielä tämän näkemään..
Joko joko joko...?!
Sano että edes toinen meistä on päässyt synnärille ja saanut pienen nyytin vihdoin syliin? :)
Ap
Mulla oli neljä päivää ennen synnytystä kipeitä ja säännöllisiä supistuksia. Tuntuivat makuuasennossa todella kipeiltä. Väli saattoi lyhentyä kolmeen minuuttiin mutta loppuivat sitten muutamiksi tunneiksi. Myös lämmin suihku lopetti ne. En olisi älynnyt lähteä sairaalaan ellei lapsivesi olisi mennyt. Sairaalassa ehdin olemaan reilun tunnin ennen kuin lapsi syntyi. No, itse synnytys ei enää tuntunutkaan missään, ilmeisesti kehon luonnolliset kivunlievityshormonit ehtivät sen verran hyvin mukaan.
Juu, tämä ei synny tällä menolla ikinä, turhauttaa! :D
Ap
Mulla oli kipeitä suppareita pari vuorokautta n. 20 min välein. Synnytys sitten lopulta kesti 18h, joten kiire ei tosiaan ollut sairaalaan. Rankkaa oli, kun ei saanut nukuttua kipeiden suppareiden takia. Tsemppiä sulle ap! Toivottavasti pian tihenee ja kivulloituu niin asia edistyy. Tuo on turhauttavaa.