Mistä tiedän onko minulla akne vai vain rasvainen iho
Romaani tulossa! Eli olen 25v. nainen ja olen vasta puoli vuotta sitten alkanut hoitaa ihoani, sitä ennen en ole käyttänyt mitään ihonhoitotuotteita tai meikkiä tai edes pessyt kasvojani. Ihoni ei ole aiheuttanut minulle koskaan liiemmin päänvaivaa, vaikka finnejä silloin tällöin onkin ja ihohuokoseni ovat selkeästi erottuvat. Ihotyyppini arvioisin olevan rasvaiseen kallellaan. Ihoani on myös aiemmin usein kehuttu hyvännäköiseksi. Ongelmani on se, että nyt kun olen alkanut hoitaa ihoa, kiinnitän myös paljon enemmän huomiota siihen, ja huomaan epäpuhtaudet ja pienet finnit paremmin. Nyt onkin vaikea sanoa, onko niitä alkanut tulla enemmän sen jälkeen, kun aloitin ihonhoidon, vai kiinnitänkö niihin vain enemmän huomiota.
Olin alkukesästä töissä, missä täytyi pitää maskia koko päivä, ja tuntuu että siitä lähtien toiseen poskeen on jäänyt muutama selkeästi isompi, punainen näppylä, jotka eivät kokonaan tunnu katoavan. Lisäksi on paljon sellaisia ihan pieniä valkeita finnejä, joita ei varmaan huomaa muuta kuin aivan lähietäisyydeltä (eivät kuitenkaan miliumeja). Nyt kyllästyin ja menin puristelemaan niitä, mistä olen oppinut suurimmaksi osaksi pois, ja poski näyttää aika pahalta....
Käytän pelkästään luonnonkosmetiikkaa, tällä hetkellä käytössä Laveran minttuvoide joka on tarkoitettu epäpuhtauksiin taipuvalle iholle, lisäksi pesen iltaisin kasvojenpesuaineella ja laitan vielä kosteusvoiteen päälle öljyseerumia, jossa mm. kahviöljyä. Ihonhoitorutiinit teen siis pelkästään iltaisin, sillä tuntui, että aamupesu ei vaikuttanut mitenkään, ja mieluummin käytän mahdollisimman vähän tuotteita iholle. Kokeilin yhtä toista kosteusvoidetta ja seerumia ennen tätä, ja ne tuntuivat epämiellyttäviltä iholla ja jättivät inhottavan klähmäisen fiiliksen iholle, tästäkin päättelin, että ihoni olisi enemmän rasvainen. Toisaalta olen lukenut, että finnit johtuvat itse asiassa ihon kuivuudesta, ja siksi mietin, onko tuo rasvaiselle iholle tarkoitettu voide sittenkään paras mahdollinen. Ei vain tekisi mieli kuluttaa rahaa uusiin kokeiluihin, kun se tuntuu hyvältä iholla eikä jätä sitä tahmeaksi.
Mietin myös, onko tämä koko ihonhoito täysin turhaa ja saanko siitä oikeastaan mitään hyötyä vai kuluuko vain rahaa ilman tuloksia. Ihoni ei kyllä punoita enää samalla tavalla, mihin se ennen oli taipuvainen. Aamuisin iho on usein tosi hyvännäköinen, mutta iltaa kohden näpyt erottuvat paremmin. Missä määrin tällaiset näpyt ovat normaaleja ja milloin voi tietää, että kyse on aknesta? Olen edelleen aika hukassa ihonhoidosta, vaikka olen lukenut siitä paljon. Jospa täällä olisi jotain ihonhoitokonkareita, joilla olisi ajatuksia tai vinkkejä aiheeseen liittyen.