kesä viettoa mummolassa
Viettääkö teidän lapset kuinka paljon aikaa kesällä isovanhemmilla?
Itse olin hämmästynyt, kun yhden kamun 10-vee tyttö on ollu 6 viikkoa mummolassa.
Meillä tämmöinen järjestely ei ois ikinä ollut mahdollista, mutta onko tämä kuinka yleistä?
Kommentit (14)
Yhden viikonlopun ovat olleet tänä kesänä.
Itse vietin aikoinani kaikki kesät mummolassa.
Samana päivänä kun koulu loppui, vei äitini minut mummolaan. Haki sitten päivää ennen koulun alkua.
Silloin kun en ollut vielä koulussa, vietin enemmän aikaa mummolassa kuin kotona.
Meidän 6v ja 9v on olleet mummolassa (mieheni vanhemmat) 3 viikkoa kesäkuussa ja toista 3 viikon jaksoa ovat parhaillaan. Heinäkuussa lomareissulla vinkuivat takaisin mummolaan. Meillä appi ja anoppi asuvat maalla isossa talossa, eivätkä ole enää työelämässä mutta ovat silti lähes työikäisiä vielä ( 62 ja 65v), terveitä ja hyväkuntoisia eli jaksavat hyvin lasten kanssa. Samaniköiset serkutkin ovat nyt mummolassa. Lapsilla on siellä paljon tekemistä ja viihtyvät hyvin. Teinimme 15 v sen sijaan ei enää mummolasta innostu, hänelle siellä ei kuulemma ole mitään tekemistä. :=))
Meillä ei lapset suostu matkaamaan mummolaan, koska siellä tehdään koko ajan töitä. Anoppi on jo 60v täyttänyt, silti pitää joka aamu mennä navettaan 5.30 ja tehdä siellä töitä. Lapsia vaaditaan heinäntekoon, marjojen poimimiseen, kasvimaan kitkemiseen, ikkunanpesuun jne. ja meidän 6v melkein itkua väänsi, kun joutui kesäkuussa viikoksi sinne töihin. Mummolassa ei levätä edes sunnuntaina, silloin tehdään jotain "turhempaa työtä" kuten vaikka leikataan matonkuteita tai niitetään nurmea tai korjataan aitauksia. Kamala paikka, onneksi on löytynyt leirejä, ettei tuonne tarvitse pakottaa.
Meillä 6- vuotias kuopus oli minun äidilläni ja hänen miehellään muutaman päivän kesäkuussa. 9- vuotias ei ole ollut lainkaan, vaikka äitini mies on hänen kummisetänsä. 16- vuotias kävi poikaystävänsä kanssa iltakahvilla mummilassa. 2 vanhinta lastamme ovat jo aikuisia.
Tehän tapatte ne isovanhemmat. :( Hiukan vois ajatella vanhempia ihmisiä, jotka eivät varmasti jaksa montaa viikkoa lastenhoitoa, mutta eivät kehtaa sanoa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:38"]
Tehän tapatte ne isovanhemmat. :( Hiukan vois ajatella vanhempia ihmisiä, jotka eivät varmasti jaksa montaa viikkoa lastenhoitoa, mutta eivät kehtaa sanoa.
[/quote]Nelonen vastaa: meillä ainakin miehen vanhemmat oikein pyytävät lastenlapsiaan luokseen. Ilmeisesti heistä on mukavaa viettää aikaansa heidän kanssaan. Hyvähän tuo vain on. Lapsetkin tykkää kovasti ukista ja mummustaan.
Mun esikoinen on ollut tänä kesänä kahdesti mummolassa, 2 yötä kerrallaan (3-vuotiaalle ihan sopiva). Isompana voi mennä sitten joskus toiseenkin mummolaan. Minun vanhempano ovat lapselle tosi läheiset, joten tulee varmasti jatkossakin viettämään siellä paljon aikaa, muttei ihan viikkotolkulla kuitenkaan!
Laiskat Palstamammat hoidattavat kakaransa mummuilla ja vaareilla jotta voisivat litkiä siideriä kotona
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:53"]
Laiskat Palstamammat hoidattavat kakaransa mummuilla ja vaareilla jotta voisivat litkiä siideriä kotona
[/quote]
Käykö kateeksi, kun toisilla on hoitoapua? No, syystäkin! Olen silti pahoillani, ettei teillä sitä ole.
Mummolassa lapset ovat olleet yhteensä noin kuukauden. Nyt jo surevat kun kohta eivät enää pääse mummolaan "jatkuvasti". Nuorempi aloittaa koulun ja vanhempi menee kolmannelle. Eilen isovanhemmat käyttivät lapsia Tykkimäessä ja kivaa oli ollut. Isovanhemmat kuusikymppisiä ja juuri äskettäin eläkkeelle jääneitä. Eivät siis mitään vanhuksia vielä. Mummola sijaitsee maalla ja heillä maailman paras kesämökkikin ihan mummolan vieressä kuten lapsemme asian ilmaisevat. Lapset ovat huomion keskipisteenä ja kyseessä ei mikään työleiri todellakaan. Ymmärrän hyvin miksi lapsi siellä tykkäävät olla. Naapurissa maatila josta löytyy ponikin mitä tytär saanut käydä paijaamassa päivittäin. Pojalle taas omat ilonsa kuten päivittäiset kalareissut. Viimeksi kun haimme lapset kotiin niin illalla oli pappa kuulema murehtinut miten jäivät nyt kahdestaan ja vielä enemmän sitä ettei lapset enää muutaman vuoden päästä innolla halua aina mummolaan. Tosin mieheni on vanhin sisaruksista ja ainut jolla toistaiseksi lapsia joten ei niin ajankohtainen murhe. ;)
Tyhmä kysymys mutta jos lapset on mummolassa useamman viikon niin näettekö itse lapsianne koko aikana? Eikö teille tule ikävä niitä? Ja miksi lapset pitää heivata pois silmistä kesäksi?
Vaihtelevia tapauksia tiedän, itse olin aikanaan koko kesän mummolassa...
Omat oli pienempinä 2vkoa, nyt murkkuina ei yhtään. Tuttujen muksut ovat mummoloissa viikosta kuuteen...