Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen?

Vierailija
25.07.2021 |

Minulla on pian 3kk täyttävä esikoinen, osaimetyksellä ja imetys on viimeisen kahden vkon aikana hiipunut olemattomaksi eli vauva on ollut lähes täysin jo korvikkeella.
Pe minulla alkoi rusehtava vuoto ja sen hieman jo punertaessa kuvittelin kuukautisten nyt alkavan, yllätys oli suuri kun la aamulla tampooni olikin melko puhdas. Alavatsa oli vielä sen tuntuinen, että ajattelin vielä kierron vain käynnistyvä jotenkin poikkeuksellisen hitaasti. Lauantaina oli vielä pientä tiputtelua ja sitten ei enää mitään.
Mitä ihmettä tämä on? kellään vastaavia kokemuksia?
Omassa mielessä on pelottava ajatus kohdunkaulansyövästä ja en meinaa housuissani pysyä kun tänään on sunnuntai enkä pääse lääkäriin 😞

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rauhoitu ap. Onko sulla useinkin tuollaista luulotautisuutta?

Vierailija
22/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse täysimetin 6kk ja menkat alkoi 3,5kk synnytyksestä siitä huolimatta. Alkoivat juuri noin että ensin oli epämääräistä tuhrua ja alavatsakipua muutaman päivän ja mietin jo että mitä hittoa tämä on kunnes sitten "hanat aukesi". Älä nyt murehdi syöpää tässä vaiheessa vaan seuraile ihan rauhassa. Olen kuullut että joillakin ne ekat menkat on ollu kokonaan vaan tuhruilua eikä sellaisia kunnollisia.

Mulla alkoi menkat 28 päivää synnytyksestä. Imetys ei vaikuttanut ollenkaan kuukautisiin.

3 kiertoa ja kestivät 2 päivää jonka jälkeen palautuivat normaaliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi 8kk synnytyksen jälkeen

Vierailija
24/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat alkoi 8kk synnytyksen jälkeen

Mutta imetitkö? Se usein estää kierron käynnistymistä.

-ap

Vierailija
25/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ketään kellä vastaavaa tilannetta synnytyksen jälkeen, niin entä kohdunkaulan syöpä dg:n saaneita? Tuliko dg seulonnoista vai jo oireiden kanssa? oliko jotain vielä tehtävissä oireiden ilmaantumisesta huolimatta?

-ap

Vierailija
26/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mennyt paria kuukautta pidempään. Sama kokemus että aluksi epämääräistä mutta heti seuraavaksi oli ihan tavanomaiset.

Totta kai se syöpäkin voi olla. Mun äidillä oli lopulta syöpä juuri tuolla oireella. Mene yksityiselle, sieltä ne osaa etsiä oikeasta paikasta vaikka papa olisi muka puhdas.

Vierailija
27/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mennyt paria kuukautta pidempään. Sama kokemus että aluksi epämääräistä mutta heti seuraavaksi oli ihan tavanomaiset.

Totta kai se syöpäkin voi olla. Mun äidillä oli lopulta syöpä juuri tuolla oireella. Mene yksityiselle, sieltä ne osaa etsiä oikeasta paikasta vaikka papa olisi muka puhdas.

Pystyttiinkö äitiäsi vielä hoitamaan?

-ap

Vierailija
28/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulansyövälle ei yleensä pysty tekemään paljoakaan jos on levinnyt niin pitkälle että silmällä sen näkee. Varaa aika yksityiselle lääkärille

Vierailija
29/34 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin sekaisin ahdistuksesta etten enää pysty edes erottamaan mikä on vatsakipua ja mikä vain pankointiani. Nukun huomiseen ennen kuin teen yhtään mitään.

Ap

Vierailija
30/34 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule nyt Ap, kyse ei todellakaan ole mistään syövästä! Kehosi on käynyt läpi ison myllytyksen ja muistelee nyt, että mitenkäs tämän vuotoasian pitikään mennä... Mietipä, miten yksilöllisesti synnytyksetkin menevät - ei myöskään ole yhtä ainoaa kaavaa, jonka mukaan kuukautisten tulisi ilmaantua suhteessa imetykseen. Itse edustan sellaista ääripäätä, että imetin esikoista 1v5kk, mutta menkat antoivat odottaa itseään tuosta vielä puoli vuotta! Ja sitten kun ne tulivat ja kestivät jotain 5 päivää, niin sitten oli 4 päivää taukoa ja ne alkoivat uudestaan! Silloin tuli kyllä mietittyä syöpävaihtoehtoa, mutta järki nuiji sen onneksi hiljaiseksi, ja sen jälkeen menkat alkoivatkin rullata ihan säännöllisesti.

Todellakin Ap, rauhoitu nyt :)

Vierailija
31/34 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule nyt Ap, kyse ei todellakaan ole mistään syövästä! Kehosi on käynyt läpi ison myllytyksen ja muistelee nyt, että mitenkäs tämän vuotoasian pitikään mennä... Mietipä, miten yksilöllisesti synnytyksetkin menevät - ei myöskään ole yhtä ainoaa kaavaa, jonka mukaan kuukautisten tulisi ilmaantua suhteessa imetykseen. Itse edustan sellaista ääripäätä, että imetin esikoista 1v5kk, mutta menkat antoivat odottaa itseään tuosta vielä puoli vuotta! Ja sitten kun ne tulivat ja kestivät jotain 5 päivää, niin sitten oli 4 päivää taukoa ja ne alkoivat uudestaan! Silloin tuli kyllä mietittyä syöpävaihtoehtoa, mutta järki nuiji sen onneksi hiljaiseksi, ja sen jälkeen menkat alkoivatkin rullata ihan säännöllisesti.

Todellakin Ap, rauhoitu nyt :)

Lämmin kiitos kokemuksen jakamisesta. Valtaosalta saa lukea kierron palautuneen sujuvammin ja erona minulla kaikkiin muihin tuntuu olevan se että imetys loppui varhain.

Pohdin yöllä, että vaikka alavatsan tuntemukset pelottavat paljon, ei yksityinen lääkäri pytyisi tässä tilanteessa tekemään mitään sen nopeammin ennen kuin saan papa-vastaukset. Ja vaikka ottaisin uudet papat yksityisellä, kestäisi niidenkin vastaukset taas about saman verran.

Minun on siis todennäköisesti vain pakko odottaa jos ei mitään uutta ilmaannu tässä välissä.

-ap

Vierailija
32/34 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei synnytyksen jälkeen ei varmaan kenelläkään ole heti kellontarkat kuukautiset enää. Voi tulla vuotoa, menkat voi olla pois monta kuukautta. Menkat voi olla pois vaikka 6 kk ja tulla niukkana kerran.

Vierailija
33/34 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten AP voi tällä hetkellä?

Vierailija
34/34 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti (ja varmasti) kaikki järjestyy🙏🏻

Asioilla on tapana järjestyä!