Ovatko mansikat menettäneet makunsa?
Oikeastaan ei enää vuosiin ole ollut myynnissä ainakaan kaupoissa sellaisia herkullisia makeita mansikoita.
Ennen myytiin ruotsalaisia edullisemmin, mutta kyllä nämä kotimaiset eivät maistu enää millekään. Suonenjokiset napakoita ja nättejä, mutta kirpeitä.
Miltä kuulostaa, mikähän on syynä?
Kommentit (33)
Lajikkeiden jalostuksessa ei aina mennä maku edellä. Kauppa haluaa kestävän marjan. Kuluttajalle jossain testeissä ollut tärkeää mansikan punainen väri.
Marjan makuun vaikuttaa lajikkeen lisäksi moni muu juttu. Maaperä, viljelytapa, säät (lämpö vuorokausivaihteluineen, kosteusolosuhteet jne.)
Monet käsittelyt pehmentävät marjaa. Poimitaan koppaan pellolla, kipataan isoon laatikkoon, kauhotaan rasioihin; tuloksena on vettynyt mansikka. Jäähdytyskin täytyy tehdä poiminnan jälkeen entsyymitoiminnan lopettamiseksi.
Itse ostaisin marjan mieluiten näin: luomumansikka poimitaan pellolla suoraan myyntirasiaan.
Helle syö mansikan makua. Makeutta tuo reilu vaihtelu vuorokausilämpötiloissa.
Viime ja tänä vuonna säät eivät ole suosineet mansikkaa, ja se tuntuu maussa.
Makeita mansikoita ei ole ja tomaatit ovat kirpeitä tai vetisiä.
Syy lienee siinä, että mansikkalajikkeista on jalostettu entistä isompia, kauniimpia, satoisampia, kestävämpiä. Makuun ei ole kiinnitetty huomiota enää Jonsokin jälkeen.
Perunoiden kanssa on menty toiseen suuntaan, mutta siiäkin tulee pettymyksiä. 15 varhaisperunasta meni suoraan roskiin 3 ja olisi mennyt enemmänkin, mutta ei olisi enää riittänyt ateriaksi ilman jäljelle jääneitä. Ja minä kun valitsen jokaisen perunan erikseen huolellisesti.
Oulusta ei meinaa löytyä kuin yhden tilan mansikoita ja lajiketta nimeltä Sonata, eivät maistu miltään. Mikä ihmeen kartelli on kyseessä, kun vain yhtä viljelijää suositaan kaikissa kaupoissa? Ostin samalta tilalta peräisin olevaa toistakin lajiketta, jonka nimeä en muista (näitä oli ehkä 10 % valikoimasta, muut oli Sonataa), eivätkä nekään maistuneet miltään. Vetisiä ja karvaita ja kalliita mansikoita.
Polkaa haluaisin, mutta sitä oli vain isoissa laatikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Makeita mansikoita ei ole ja tomaatit ovat kirpeitä tai vetisiä.
Maistoin miehen kanssa puoliksi ensimmäisen tumman lilan (?🙄 olen punavihersokea) tomaatin omasta kasvihuoneesta, se oli mauton. Odotin ihan muuta.
Jos se on jalostettu vaan väri edellä. Näitä tomaatintaimia on kaksi. Jos niiden koko sato on yhtä mautonta, kiitos kokeilusta, mutta ei enää tämän kesän jälkeen.
Odotan tavallisten tomaattien kypsymistä. Toivottavasti ne eivät petä 😘
Ammattimaisessa tomaatinviljelyssä mennään tuottavuus edellä. Maku on toissijainen.
Täällä Pohjois-Savossa saa joskus Rönkön puutarhan tomaatteja 😋 Ne on maukkaampia, kuin yleensä kotimaiset.
Mun mielestä mansikat eivät ole edes näyttäneet tänä vuonna hyviltä. Ovat jotenkin tummia ja makukin huono. Aikaisempina vuosina ovat olleet kirkkaaman värisiä ja makean makuisia.
Vetisiä tai vähän kirpakota ovat. Polka parasta, mutta sitä ei tahdo saada. Joku puhui marjojen käsittelystä samoin ne ennekin kipattiin ja käsiteltiin tiloilla mutta makua niissä oli. Vadelmatkin on isoksi ja mauttomiksi jalostettu nykyään.
Hyvä kuulla, ettei ollutkaan aivan omaa luuloani.
Mansikat olivat ennen todellakin makeampia. Eihän niitä tahtonut pakasterasioihin malttaa laittaa, kun tuli herkuteltua.
Nyt ei makua erota vihanneksista.
Aiemmin ostin pari kolme makeaa laatikollista ja marketin marjatiskiltä litran päivittäin.
Nyt se yksi laatikko saa kyllä riittää pakollisena pakastemansikkaostoksena.
Eri tuottajien pieniä laatikoita olen koemaistanut, mutta ei mitään eroa.
Eivätkö viljelijät itse huomaa makueroa?
Taatusti myynti laskee tuota menoa.
Säällehän viljelijä ei mitään mahda.
Mansikoista tuli mieleen herneenpalot. Niitä kun usein myydään samasta kojusta. Miksi herneet laitetaan myyntiin ylisuurina ja puutuneina? Mistä saisi pieniä ja makeita? Maksaisin niistä enemmän. Nyt on mennyt parit hernepussit kompostiin, niin pahan makuisia. Eikö viljelijä raaski kerätä herneitä makean kokoisina vai mistä on kysymys?
Vähän off-topic, mutta minua ihmetyttää kotimaisten vihannesten hehkutus, eihän suomalaiset kurkut ja tomaatit ole lainkaan mehukkaita. Ei tosin suomalaisessa kaupassa myytävät ulkomaisetkaan, mutta lähes järjestään muualla Euroopassa vihannekset ovat maistuneet paljon paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off-topic, mutta minua ihmetyttää kotimaisten vihannesten hehkutus, eihän suomalaiset kurkut ja tomaatit ole lainkaan mehukkaita. Ei tosin suomalaisessa kaupassa myytävät ulkomaisetkaan, mutta lähes järjestään muualla Euroopassa vihannekset ovat maistuneet paljon paremmalta.
Asiaa! Minua harmittaa, ettei maukasta, rapeaa kurkkua saa kaupasta. Niitä hillotaan liian pitkään keskusvarastolla tai missä lie. Tai pidetään väärässä lämpötilassa. Varmaan se viljelijältä lähtee priimana. On liian usein käynyt kurkun ostossa, että kotona seuraavana päivänä kurku on jo kellettynyt tai pehmeä.
Lajike. Kävin kehä-III ulkopuolella yhdessä kaupassa ja nappasin rasian mansikoita. Voi luoja, miten makeita olivat! Ostin kehä-III sisäpuolelta mansikoita kaupasta… Mauttomia, ihan kuin olisi syönnyt ulkomaalaisia mauttomia mansikoita.
En mainitse lajikkeita ja viljelijää, mutta katsokaapa seuraavan kerran kun ostatte mansikoota lajiketta ja toimittajaa.. Kokeilkaa eri niin kas kummaa sieltä löytyykin oikeasti vielä suomalaisia maukkaita mansikoita.
Harmittaa, kun en ostanut enempää noita makeita mansikoita.
Mä luulen, että tomaatit kerätään al-dentenä. Ne eivät saa kypsyä täyteen makeuteensa tarhalla kun pitää kestää kuljetukset ja laatikoista kaadot.
Vierailija kirjoitti:
No,kyllä kesällä maussa on ainakin kurkuissa eroa.
Ulkomaalaisia tomaatteja en voi syödä, saan niistä näppymä suuhun. Mutta valitettavasti nykyään suomalaiset tomaatitkin taidetaan kerätä jo niin raakoina, ettei kypsyminen tapahdu edes varastoinnin aikana vaan mauttomiksi vesilöllöiksi. Kotona niiden pitäminen pari päivää pöydällä tarkoittaa, että punaisempi vesilöllöjä ilman makua. Taidettu siirtyä nopeaa. tuottoon suomalaisissa vihanneksissa.
Erikoista, kun mun mielestä mansikat on ollu tänä vuonna tosi makeita. Pk-seudulla suoraan tilalta ja mökkikunnassa ihan kaupan ulkopuolelta ostetut on olleet tosi hyviä. Oman maan mansikatkin on ollu hyviä, mutta aika vähän tullu kun on ollu kuivaa.
Meidän maassa on ainakin kuivuuden takia pieniä mutta ihan hemmetin makeita mansikoita tänä vuonna.
Varmaan kasvunopeus ja ravinteet vaikuttaa.