Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matala ferritiini. Sain tänään verikokeiden tulokset ja ferritiini

Vierailija
24.07.2021 |

Oli 14. Millaisia Oireita on muilla ollut matalalla ferritiini llä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolme vuotta sitten ferritiini 7. Väsytti mutta en saanut nukuttua, kamalat univaikeudet. Ei voinut harrastaa liikuntaa kun siitä tuli kauhean huono ja hengästynyt olo. Olin äkäinen, ahdistunut ja hermostunut. Kehoon kertyi nestettä ja jalkoja puristi.

Sain jopa ensin unettomuuden ja ahdistuneisuuden takia väärän diagnoosin (ahdistuneisuushäiriö) kun en päässyt heti verikokeisiin. Menin psykoterapiaan josta toki ei ollut haittaa mutta eihän se poistanut oireita. Viimein alkoi töissä pyörryttää ja hengästyttää niin paljon että menin lääkäriin uudestaan, sain ajan verikokeeseen ja siitä kaikki alkoi selvitä.

Nykyisin voin hyvin, tosin ferritiini on nytkin vain jotain 60, en voi treenata yhtään kovempaa mitään hapottavaa liikuntaa, muuten vointi heti heikkenee. Olen kuitenkin hyväksynyt tilanteeni ja harrastan sitä mitä voin. Eniten mietityttää kuitenkin se että mistä tämä kaikki johtuu, miksi tämä vaiva on nykyään niin monella? Tämä vaiva vaikuttaa tosi paljon elämänlaatuun, surullista että tällaista on ja yleensä ihminen sen liian myöhään itse tajuaa. Itsellänikin meni pari vuotta elämästä hukkaan tämän takia.

Vierailija
22/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ferritiini 15 enkä kokenut mitään oireita. Olen syönyt rautalisää nyt useita kuukausia ja ferritiini on noussut todella hitaasti, vieläkin kaukana tavoitetasosta. En ole huomannut olossa mitään muutosta.

Eli olet aina virkeä ja energinen? Nukut hyvin? Et hengästy kun teet jotain? 

Heh, tuskin kukaan on aina virkeä ja energinen :D Mutta joo, ihan virkeäksi olen itseni kokenut, nukkumisessa ei ongelmaa, jaksan liikkua ja urheilla itselleni tavalliseen tapaan (esim pyöräilen työmatkat, juoksen +10km lenkkejä, pelaan tennistä), teen ajattelua vaativaa asiantuntijatyötä jossa koen selviytyväni hyvin. Olin todella yllättynyt että ferritiinini oli noin matala, koska en tosiaan kokenut mitään siihen viittaavia oireita. Hemoglobiini ollut aina hyvä. Tiedän että keho voi tottua raudanpuutteeseen jolloin oireita voi olla vaikea tunnistaa, siksi olenkin kiinnostuneena odotellut muuttuuko olo jollain tavalla kun rautavarastot täyttyvät. Aika pitkä prosessi vaan tuntuu raudan tankkaaminen olevan, ainakin minulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ferritiini 15 enkä kokenut mitään oireita. Olen syönyt rautalisää nyt useita kuukausia ja ferritiini on noussut todella hitaasti, vieläkin kaukana tavoitetasosta. En ole huomannut olossa mitään muutosta.

Heh, tuskin kukaan on aina virkeä ja energinen :D Mutta joo, ihan virkeäksi olen itseni kokenut, nukkumisessa ei ongelmaa, jaksan liikkua ja urheilla itselleni tavalliseen tapaan (esim pyöräilen työmatkat, juoksen +10km lenkkejä, pelaan tennistä), teen ajattelua vaativaa asiantuntijatyötä jossa koen selviytyväni hyvin. Olin todella yllättynyt että ferritiinini oli noin matala, koska en tosiaan kokenut mitään siihen viittaavia oireita. Hemoglobiini ollut aina hyvä. Tiedän että keho voi tottua raudanpuutteeseen jolloin oireita voi olla vaikea tunnistaa, siksi olenkin kiinnostuneena odotellut muuttuuko olo jollain tavalla kun rautavarastot täyttyvät. Aika pitkä prosessi vaan tuntuu raudan tankkaaminen olevan, ainakin minulla.

Miten sair ajan ferritiiniarvon testaukseen jos sulla ei kerran ole mitään oireita?

Vierailija
24/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sair ajan ferritiiniarvon testaukseen jos sulla ei kerran ole mitään oireita?

Minulla on yksi erittäin rautavalveutunut ystävä joka kehotti testauttamaan ferritiinin, koska tuli puheeksi että minulla oli aika pitkään runsaat kuukautisvuodot kohdun polyyppien takia (nyt poistettu, ja vuodot normalisoituneet). Pyysin siis lähetteen ferritiinilabraan työterveyshuollosta ja lääkäri sen kirjoitti.

Vierailija
25/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli niinkin matala kuin 6. Olin kyllä todella väsynyt, hengästyin helpommin, kalpea, ajoittain sekava. Nyt tilanne on toinen kun otan rautalisää. 

Mulla matalimmillaan oli 4. Nykyisin saanyt nostettua (kierukka + rautalisät) vuosien saatossa 12 asti....

Olo oli huomattavasti parempi kuin sain edes 10:n nostettua. Alle 10 kun oli niin oireina jatkuva sairastelu jälkitauteineen, hiustenlähtöä, murenevat kynnet (ennen aina olleet todella kovat kynnet), hengästyminen ja varsinkin liikkuessa tuntui se, sinertävät kynnet, kalpeus, todella raskas väsymys.. jne. Sattumalta löydettiin, olin kyllä jo n. 5-10 vuotta ihmetellyt karseaa väsymystä ja joku lista oireista minkä luin niin oli lähes kaikki oireet kyllä.

Sen jälkeen kun on saatu edes vähän nostettua niin väsymys vähentynyt (mutta edelleen väsyttää todella paljon) ja muutenkin oireet kyllä helpottaneet, eniten ehkä vaivaa sinertävät kynnet tuon väsymyksen lisäksi.

Vierailija
26/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vissiin ollut niin pitkään anemia, että olin jo tottunut sen aiheuttamaan vetämättömyyteen ja höhlään oloon. Lisäksi kärsin unettomuudesta, jonka piikkiin laitoin jatkuvan väsymyksen. Verikokeisiin lähdin siinä vaiheessa, kun huomasin pitkästä aikaa pyöräillessäni, että meinasi kertakaikkiaan happi loppua, ja todella mitättömissäkin nousuissa tuntui, että pakko hypätä pois pyörän päältä ja taluttaa. Hb olikin sitten 90 ja ferritiini 3.

Vierailija
27/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsytti ja hengästytti, ferritiini oli 9. En ollut tullut edes ajatelleeksi tätä mahdollisuutta, koska hemoglobiini on aina ollut korkea. Onneksi valveutunut työterveyslääkäri määräsi tutkimuksiin.

Ferritiini ei lähtenyt kunnolla nousemaan yli vuoden rautakuurilla, joten nyt kokeillaan auttaisiko hormonikierukka. Olen aina vastustanut hormoniehkäisyä koska kaikki pillerit aiheuttivat pahoja sivuvaikutuksia, mutta kierukasta ei toistaiseksi ole kuin positiivista sanottavaa.

Vierailija
28/28 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa, jossa ferritiiniä ei ole olemassakaan. Mun TSH 5,1 on kuulemma myös oikein hyvä. Lääkärien standardivastaus kaikkeen on joko parasetamoli tai laihdutus. Aivosumu kuitenkin vaivaa, huono uni, väsyttää päivällä, paino nousee, lihakset jäykät, silmät turvoksissa. Suomen lomalla voisin käydä lääkärillä, mutta millä?