Sairaanhoitaja pois hoitotyöstä -minne?
Te, jotka olette vaihtaneet pois kliinisestä hoitotyöstä, minne olette menneet? Itseäni kiinnostaisi ainakin terveydenhuollon tietotekniikkaan liittyvät jutut, kokemusta niistä? Kertokaa myös paljonko suunnilleen nyt tienaatte, onko jotain luontaisetuja jne.
Terv. väsynyt sh amk
Kommentit (19)
No, minä olen lähihoitaja ja viime vuonna olin ihan kyllästynyt hoitotyöhön. Nyt pääsin virikeohjaajan hommiin, joista olen pitänyt paljon! Saan olla vanhustyössä mutta ei tarvitse osallistua hoitotyöhön.
Kun mä en jaksaisi tehdä enää kliinistä hoitotyötä. Toki haluaisin tehdä jotain, jossa ammatistani on hyötyä, mutta on hankala keksiä mitä se voisi olla. Noita vakuutusjuttuja olenkin katsellut, mutta vielä ei ole tullut sopivaa vastaan. Ja edelleen mua kiinnostaisi järjestötyö, mutta mistä ihmeestä niiden avoimet työpaikat löytyy? MOL:lin sivuilla en ole nähnyt kertaakaan.
Tietysti jos tämä tuntuu olevan pelkkä umpikuja, koulu on ainoa vaihtoehto.
Mun tuttava sh teki ensin sivutyönä lehtikirjoituksia terveysaiheista ja sitten meni kokonaan töihin lehteen toimittajaksi. Nyt työ on säännöllistä päivätuötä ja tienaa silti n. 4000€/kk. Palkka nousi ja tuttava on sanonut monta kertaa että stressi lähti, yö ja viikonloppuvuorojakaan ei enää ole ja perhe kuulemma kiittää
Käy työkkärissä ammatinvalintatestissä, saat jotain vinkkiä!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:02"]
Mun tuttava sh teki ensin sivutyönä lehtikirjoituksia terveysaiheista ja sitten meni kokonaan töihin lehteen toimittajaksi. Nyt työ on säännöllistä päivätuötä ja tienaa silti n. 4000€/kk. Palkka nousi ja tuttava on sanonut monta kertaa että stressi lähti, yö ja viikonloppuvuorojakaan ei enää ole ja perhe kuulemma kiittää
[/quote]
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Pääsikö siis toimittajaksi ilman muuta kuin sh:n koulutusta?
Potilasjärjestökin voisi ehkä olla ihan ok, mutta todella hankala on löytää avoimia paikkoja niihin liittyen. Lisäksi ne usein ovat mt-puolen juttuja, ja minulla on ammattiosaaminen kliiniseltä-/akuuttipuolelta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:03"]
[/quote]
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Pääsikö siis toimittajaksi ilman muuta kuin sh:n koulutusta?
[/quote]Pääsi. Ei sillä tietääkseni muuta koulutusta ole kuin lukio ja sh-koulutus.
Kun itse halusin pois sairaanhoitajan kliinisestä työstä, ei auttanut muu kuin opiskella lisää. Maisteritutkinnon jälkeen on ollut helppo löytää monenlaista työtä.
Joo, mä kävinkin jo yliopiston pääsykokeissa, mutta valitettavasti jäi 0,5 pisteestä kiinni sisäänpääsy :( Haen ensi keväänä taas uudelleen, ellen sitä ennen löydä jotain muuta. Toivottavasti löydän, kauhistuttaa ajatuskin vielä vuodesta nykyisessä työssä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 11:03"]
[/quote]
[/quote]Pääsi. Ei sillä tietääkseni muuta koulutusta ole kuin lukio ja sh-koulutus.
[/quote] Porvoossa tapahtuu kaikenlaista ihmeellistä.....
Hoitotiedettä lukemaan ja pedagogiset opinnot, niin voi ryhtyä opettajaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 12:12"]
Hoitotiedettä lukemaan ja pedagogiset opinnot, niin voi ryhtyä opettajaksi.
[/quote]Meinasin ehdottaa tätä tai sitten kahta seuraavaa. Ensinnäkin mitä jos vaihtaisit alaa ja opiskelisit farmaseutiksi. Vielä parempi ehdotus on lääketehtaan edustaja, niissä on paljon entisiä sairaanhoitajia. Työ vaatii joskus reissaamista, mutta pääosin sitä voi tehdä kotoa käsin puhelimitse ja verkon kautta. Lisäksi sitä voi tehdä vähän tai paljon, ihan oman mielen mukaan. Tienestit ovat ihan oman ahkeruuden mukaiset.
Toimittajaksi on oikeasti tosi vaikea päästä. Työttömiä toimittajia on pilvin pimein, joten sen varaan ei kannata laskea. Ehkä tuon yhden tuttu pitää toimittajan työtä helppona ja kevyenä, mutta mun näkemys on kyllä, että stressaavaa se on, kun koko ajan pitää keksiä jotain tai joutuu ulos. SH:na ei tarvi keksiä itse töitä, ne tulee itsellään..:)
Oletko ajatellut vaihtoehtoa, jossa hyödyntäisit nykyistä ammattia, mutta tekisit jotain muuta terveydenhuoltoalalla...? Päivätyö kotisairaanhoidossa? Yksityisellä lääkäriasemalla vastaanotossa? Lisäopintoja ja terkkariksi vaikka koululle? Yksityisessä "liitossa" tyyliin sydäntauti toimistolla? Sh:n koulutuksella on kuitenkin vaikea päästä alasta kokonaan eroon ja työllistyminen muualle siistiin ja hyväpalkkaiseen työhön on vaikeaa. Jos menet esim. myyntityöhön,niin siellä on kovat tulospaineet. Tunnen useamman sh:n, jotka on lähtenyt. Osa tykkää, moni haluaisi takaisin tai ainakin miettivät sitä. Se ruoho ei aina ole sen vihreämpää aidan takana...
Lääketehtaalle voi päästä, samoin vakuutusyhtiöihin käsittelijäksi tai kelalle käsittelijäksi tai lääketarvikefirmaan myyntiedustajaksi.
Itse en päässyt muuten sh-hommista eroon kuin että luin luonnontieteitä ja valmistuin FM-tutkinnolla. Pakersin tutkinnon alusta loppuun 4 vuodessa, jotta pääsen taas nopsaan työelämään. Kesät tein sh-töitä ja opintojen ohessa keikkaa. Pakko oli opinnot jotenkin kustantaa, koska opintotuki ei amk-tutkinnon jälkeen olisi riittänyt loppuun asti. Lopulta pääsin eroon sh-töistä. Nyt olen tutkijan hommissa labrassa kaukana sairaalamaailmasta (ei kliininen labra). Palkka tuplaten parempi, arkityö liukumilla, todellakin kannatti.
Apotti-kouluttajaksi? Tai kelaan, niin ei tarvitse suoraa potilastyötä tehdä. Joissain apteekeissahan on myös sh-palvelut, ja uskoisin että aika helpolla niisäkin pääsee, vaikka toki onkin potilaita. Siellä kuitenkin enemmän asiakaspalvelutyyppistä, luulisin.
Käy netissä tekemässä joku ammativalintatesti, siitä vois olla apua :) Olen sairaanhoitaja ja vaihtamassa sosiaalipuolelle eli yliopistoon lukemaan sosiaalityötä. Kävin tänä keväävä pääsykokeissakin, vielä ei tärpännyt. Vihaan sairaanhoitajan työtä yli kaiken, mutta koitan vaan ajatella että ei tätä tarvii tehä lopun elämää..vielä joku päivä miulla on toinen ammatti. Sosiaalipuolella palkka ei (kai?) ole paljon parempi, mutta työ on enimmäkseen päivätyötä. Lisäksi tykkään työskennellä erilaisten ihmisten kanssa, joten sosiaalityö sopii minulle varmaan aika hyvin :)