Monet kadehtivat lääkäreitä mutta mitä ammattia lääkärit kadehtivat
Kommentit (25)
Tiedän kaksi lääkäriä, jotka ovat vaihtaneet alaa taiteilijoiksi, toinen näyttelijäksi ja toinen kirjailijaksi.
Miksi kadehtisin lääkäreitä? Ainut syy olisi palkkaus, mutta raha ei merkitse minulle paljon. Statuksesta en välitä.
En kadehdi lääkäreitä mutta arvostan kovasti ! :) he ovat jaksaneet 5-6vuotta opiskella lääkäriksi ja jopa 12 vuotta jos ovat erikoislääkäreitä! Arvostan.
Luovan alan työntekijänä totean että kyllä meilläkin ovat deadlinet olemassa. Monesti vielä työn tilaaja haluaa lisätä sen oman kivan pikkujuttunsa projektiin vaikka se olisi kuinka korni ja mauton. Ei auta valittaa koska kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
Kenen juomia juot, sen lauluja laulat :)
Minun tuttu lopetti lääkärin työt muutaman vuoden jälkeen, ja meni artenomilinjalle ja pääaineenaan käsityöt :) Oli kateellinen ihmisille jotka sai tehdä luovia juttuja käsillään.
En varsinaisesti kadehdi mitään muuta ammattia, koska tiedän, että kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa, kuten lääkärin ammatissakin. Lääkärin työssä on kuitenkin mahdollista tehdä hyvinkin erityyppisiä työtehtäviä erikoisalan mukaan ja tavallaan siis saman ammatin sisällä on monta hyvinkin erilaista ammattia. Omani esim. sellainen ala, jossa voi keskittyä enemmän asiantuntijatyyppiseen konsultointiin ilman varsinaista hoitokontaktia, vaikka potilaitakin toki tapaan. Minulle tämä sopii mainiosti.
Jos en olisi lääkäri (tai eläin- tai hammaslääkäri), voisin ehkä olla joko jonkin alan insinööri tai sitten copy mainostoimistossa (tykkään leikkiä ja kikkailla kielellä ja psykologialla). Jokin eläimiin liittyvä ammatti voisi myös olla mieluinen, esim. delfiinikouluttaja, ongelmakoirakouluttaja, eläinhoitaja eläintarhassa tai esim. meribiologi.
Ja lakimies-tuttu lopetti hommansa, kyllästyi Helsinkiin ja siihen kun lapset oli aina sairaana keskustan saasteisissa olosuhteissa, joten osti äskettäin vaimonsa kanssa maatilan, aikoo perustaa sinne luomutilan. Kutut oli kuulemma jo tilattu, ehdotin että aloittaa juuston valmistuksen :-))) Ihanaa kun uranälkäisistä ihmisistä tulee seesteisiä ja harmonisia, ja selvästi onnellisempia maaseudulla nykyään, koska ei ole ainoa tuttu joka on tuollaisen päätöksen tehnyt että pois kaupungista.
Kuka kadehtii lääkäreitä? Arvostan kyllä kovasti, mutta en keksi syytä mistä kadehtisin?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 21:33"]
Kuka kadehtii lääkäreitä? Arvostan kyllä kovasti, mutta en keksi syytä mistä kadehtisin?
[/quote]
Ainoa syy kadehtia on raha. Harkitsin terveydenhuollon opintoja, mutta en halua koskettaa ihmisiä, tuntea toisten tuskaa, nähdä eritteitä, kuolemaa. Yök! Joten ei ollut alani edes sairaanhoidon puolella. Respektit teille kaikille, jotka siihen kykenette!
Lääkärit kadehtivat toisiaan, heidän yläpuolellaan on vain Jumala.
Taivaan bussikuskeja; nousu, autopilotti päälle ja tirsat, laskeutuminen. Lennon jälkeen viiden tähden hotelliin lentoemäntää nussimaan. Kaikki kadehtivat lentäjiä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 20:37"]Tää lääkäri kadehtii joskus opettajia, pitkät lomat, aina vapaat viikonloput, kuntasektorin ei-niin-leveä mutta pitkä leipä.[/Quote]
En tiedä onnistuuko se sinun erikoisalallasi, mutta tiedän lääkäreitä, jotka työskentelevät 3 päivää viikossa virka-aikaan tai pitävät vuodessa muutaman kuukauden lomaa. Suuri palkka ja hyvä työtilanne mahdollistavat kaikenlaiset työjärjestelyt.
"Luovan alan osaajia, kun niillä ei taatusti ole kovin pakkotahtista työtä eikä valvovaa viranomaista hengittämässä niskaan."
Sikäli kun tunnen, noilla vasta pakkotahti onkin. Deadlinet painavat päälle ja vaatimukset ovat mielettömiä. Ja toisin kuin lääkäreillä, urputtavalle voidaan sanoa, että tällä viikolla sinun paikkaasi haki 53 ammattitaidoltaan tasavahvaa hakijaa.
"Insinöörejä yms, joiden työkohde on eloton ja helposti ennakoitanissa."
Joo, siksi minä olen DI. Siinä hommassa on vain se vittumainen puoli, että ei ole ammattiliittoa suojaamassa töitä lääkäreiden tapaan, ja aika monen insinöörin työkohteet ovatkin siirtyneet Kiinaan tai Intiaan, joissa on enemmän insinöörejä kuin Suomessa asukkaita ja niille riittää 500 € kuussa.
Minä kadehdin lääkäreiltä sitä, että paikalliset työnantajat soittelevat tuon tuostakin kysyäkseen töihin. Ja lääkärit pääsevät töihin lähes minne haluavat, myös maaseudulle, ja saavat sanella työehtonsa, esimerkiksi osapäiväisyyden osalta, mikä kelpaisi minulle. Insinööri nauretaan saman tien ulos työhaastattelusta, jos moista ehdottaa. Mutta se lääkärin työ, ei kiitos. Ennen elän sillan alla ainoana hyvina sillan kanteen sylkeminen kuin kuuntelen ihmisten narinoita taudestaan. Sitä pitää skarpata, ettei suosittele tautejaan valittaville sukulaisillekin pikaisia omatoimiterminaalihoitoja.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 21:41"]Taivaan bussikuskeja; nousu, autopilotti päälle ja tirsat, laskeutuminen. Lennon jälkeen viiden tähden hotelliin lentoemäntää nussimaan. Kaikki kadehtivat lentäjiä.[/quote]
Ei nyt sentään kaikki. Minulle ei sopisi homma, jossa joutuu viettämään vapaa-aikaa poissa kotoa. Työajatkin lienevät perseestä. Nykyään lentäjät saavat pelätä töittensäkin puolesta. Halpalentofirmoilla on aika tavalla tylymmät ehdot henkilökunnallekin.
Insinööriä. Saisi laskea ja olla looginen. Joskus vähän vähemmän tunteita & draamaa työpaikalla... kiitos. t Sairaalan lääkäri
Lehmää pellolla. Saisi olla ja märehtiä vain rauhassa. MOO!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 22:24"]Insinööriä. Saisi laskea ja olla looginen. Joskus vähän vähemmän tunteita & draamaa työpaikalla... kiitos. t Sairaalan lääkäri[/quote]
Helppo se on lääkärin alkaa insinööriksi. Joskus vertailtiin vaimon kanssa ja arvioin, että minä käytin koko DI:n tutkinnon suorittamiseen vähemmän opiskelutunteja kuin hän lääkiksen ensimmäiseen vuoteen. Tienesteissä luvut menevätkin sitten toisinpäin...
Tää lääkäri kadehtii joskus opettajia, pitkät lomat, aina vapaat viikonloput, kuntasektorin ei-niin-leveä mutta pitkä leipä.
Luovan alan osaajia, kun niillä ei taatusti ole kovin pakkotahtista työtä eikä valvovaa viranomaista hengittämässä niskaan.
Insinöörejä yms, joiden työkohde on eloton ja helposti ennakoitanissa.