Menin tänään vahingossa maskitta bussiin. Miksi kuski ei sanonut mitään?
Olin jo istumassa, kun huomasin. Kuskihan olisi voinut sanoa, etten pääse bussiin.
Kommentit (7)
Ei ole mitään maskipakkoa. Maskipakko olisi perustuslain vastaista toimintaa.
Olen kysynyt bussikuskeilta ja VR konduktooreilta asiaa ja hekin sanovat että "ei meillä ole mitään pakkoa, ei voida pakottaa ketään", se on vapaaehtoista.
Jos vaikka junassa konduktoori huomauttaa maskin puutteesta, niin hän vain odottaa sitä että sanot että sinulla on terveyssyy olla käyttämättä, niin hän pääsee eteenpäin.
Maskit eivät ehkäise koronaviruksen leviämistä. Terve oireeton ihminen ei tarvitse pitää maskia, missään. Olkaa rauhassa ilman, päinvastoin maskit saattavat nimenomaan edesauttaa koronan saamista kun koskettelet maskiin mahdollisesti virussormillasi ja sitten saat sen suoraan hengitysteihisi. Tästä on jopa tiedettä, joka toteaa maskin käytön nostavan todennäköisyyttä saada koronavirus.
Suomalaiset ovat toki jo kollektiivisesti ymmärtäneet tämän ja kieltäytyneet maskin käytöstä jo aikaa sitten. Maskien käyttäjät ovat nykyisin busseissa ja junissa vähemmistö. Se on hyvä kehitys.
Busseissa ei ole maskipakkoa. Kuljettajasta sitten riippuu kuinka moni jaksaa alkaa kehottamaan asiakkaita laittamaan maskin. Tuskin ainakaan pk-seudulla kovinkaan moni kun ei täällä enää kuin ehkä puolet muutenkaan viitsi maskia käyttää. Uskon että helteillä on vaikutusta asiaan, koska busseissa ei yleensä ole ilmastointia ja maski hiostaa ihan hirveästi.
Ap, maskipaķkoa ei ole.Miksi kyselet
Yhä enemmän on maskittomia, mikä ilahduttaa
Pitää nähdä ilmeet kasvoilla
Osa kulkee loppuelämän rätti naamalla orjallisesti
Mitä olisit sitten halunnut? Sitä, että bussikuski ei päästä sua ilman maskia bussiin vaikka seisot maalla tien varressa? Vai että olisi soittanut turvamiehen pieksämään sut maskittomuudesta? Sitä arki nimittäin oli täällä muualla maailmassa. Ole vain onnellinen siellä "omaehtoisessa" Suomessa.
Bussissa on kuulutus että on maskipakko mutta se ei ole pakko lain mukaan.
Bussikuskia ei kiinnosta, HSL:ää ei myöskään kiinnosta. He ovat laittaneet pari maskipakkotarraa jonnekin ja tunnolliset käyttää ja loput 40 % ei. Kukaan ei edes katso pitkään, ei kuljettajat, vartijat, konduktöörit tai lipuntarkastajat. Niistä bussikuskeistakin noin 1/30 käyttää itse maskia.
Ei ole PAKKOA