Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton virkavapaa ilman ”pakollista syytä”?

Vierailija
23.07.2021 |

Oletko hakenut koskaan esim. vapaiden jatkoksi omaa reissuasi tms. varten palkatonta päivää? Tarviiko syytä kertoa kenellekään jos tuo palkaton on haettu henkilökohtaisesta syystä?

Itse hain, työnantajan ei ole sitä tietenkään pakko myöntää. Mutta tunnen tästä nyt jostain syystä huonoa omaatuntoa, kun syy ei ole mikään ns.oikea syy.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hakee ihan vaan kesälomaksi, kun ei ole esim. kertynyt vielä täysiä lomia. 

Vierailija
2/12 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kyllä kesäloma kertynyt, mutta olen sen pitänyt jo touko-kesäkuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen hakenut ja saanut palkatonta virkavaoaata. Viimeksi tänä vuonna helatorstain jälkeiseksi perjantaiksi, että pääsin mökille pitkäksi viikonlopuksi. Kerroin kyllä syyn, eipä siinä mitään salattavaa ollut.

Vierailija
4/12 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaiset syyt on ihan riittävä peruste. Sen tarkemmin syyt ei kuulu työnantajalle eikä esimiehelle. Jos esimies perustellusti ei kyseisenä ajankohtana lomaa voi tai halua myöntää niin sitten ei myönnä.

Näin siis palkattoman vapaan kohdalla. Ap kyselee virkavapaasta mikä on eri asia, sen suhteen en ole varma käytännöstä. Eli ap, kummasta on kyse? Palkaton vapaa vai virkavapaa?

Vierailija
5/12 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitunnollinen bongattu :) Hyvä, että haet, vaikka tunnetkin syyllisyyttä. Ei tarvitse perustella. 

Vierailija
6/12 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut ja saanut. Toissa kesäkuussa (siis 06/19) vaihdoin lennosta työpaikkaa, enkä ehtinyt pitää lomaa kuin viikon. Pyysin ja sain syyskuulle palkatonta viikon ja sain myös pitää kesällä kertyneet lomapäivät (5 pv) ennakkoon, vaikka nehän olisi olleet viime kesälle kertyvää lomaa. Viime kesänä ei ollut tietenkään täydet lomat, joten pyysin viikon palkatonta toukokuulle ja pidin lomakertymåt heinäkuussa pois. Talvella alkoi tulla väsynyt olo. Joulun aikaan pyysin ja sain 2 pv palkatonta. Toinen syy oli, että lapset olivat 1. ja 3. luokalla ja halusin viettää kunnolla joulua heidän kanssaan. Ei ole ollut ongelmaa saada palkatonta, mutta sen tiedän, että kesä-heinäkuussa meillä ei myönnetä niitä, koska muutenkin vähemmän väkeä töissä kiertävien lomien takia. Meillä on tänäkin kesänä toimistolla vain 2 kesälomasijaista, vaikka nyt heinäkuussa on yhtä aikaa 8-9 työntekijää lomalla.

Vierailija
7/12 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta se, että ei kertoisi esimiehelle syytä miksi hakee palkatonta. On syy sitten mikä vaan. Itse kerron ja juttelen esimiehelle ja johdolle muutenkin kaikenlaista, tuntuisi oudolta pyytää vaikka palkatonta ja jättää syy kertomatta.

Vierailija
8/12 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen välillä palkatonta enkä kanna siitä huonoa omaa tuntoa. Miksi kantaisin?

Vierailija
9/12 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa erikoiselta se, että ei kertoisi esimiehelle syytä miksi hakee palkatonta. On syy sitten mikä vaan. Itse kerron ja juttelen esimiehelle ja johdolle muutenkin kaikenlaista, tuntuisi oudolta pyytää vaikka palkatonta ja jättää syy kertomatta.

Jos syy on se että haluan päivän x vapaaksi, syy on jo kerrottu.

Vierailija
10/12 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä otetaan ihan vaan palkatonta lomaa max kuukausi, mutta se ei ole kuitenkaan virkavapaata. 

Itse otin kerran puoli vuotta kuitenkin virkavapaata. 

Vierailija
11/12 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihana työpaikka. Ihan vain pyytämällä saa kyllä yleensä vapaata.

Mikään virkavapaa ei siis ole kyseessä. Tuosta termistä en oikein tiedä.

Meillä siis ihan kirjausjärjestelmästä löytyy kohta "palkaton vapaa". Työnantaja joko hyväksyy tai ei, mutta toistaiseksi on aina hyväksynyt, eikä ole syitä kysellyt.

Vierailija
12/12 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaiset syyt on ihan riittävä peruste. Sen tarkemmin syyt ei kuulu työnantajalle eikä esimiehelle. Jos esimies perustellusti ei kyseisenä ajankohtana lomaa voi tai halua myöntää niin sitten ei myönnä.

Näin siis palkattoman vapaan kohdalla. Ap kyselee virkavapaasta mikä on eri asia, sen suhteen en ole varma käytännöstä. Eli ap, kummasta on kyse? Palkaton vapaa vai virkavapaa?

Se on ihan sama asia.

Sitä ei ole pakko myöntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi