Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi jatkuvasti lisääntyviin finneihin?

Vierailija
23.07.2021 |

Olen yli 30-vuotias ja finnejä on nyt enemmän kun koskaan. Alkoivat leuasta, nyt leviävät jo poskiin ja otsaan. Koskaan ennen ei ole otsassa tai poskissa ollut finnejä edes nuorena, leuassa kylläkin. Niiden ympäriltä iho punoittaa pahasti. Moni on ihon alla ja moneen nousee aivan pieni mätäpatti pinnalle. :/

Olen jättänyt kaikki herkut pois ja liian suolan. Aluksi näytti että se auttoi, nyt taas naama räjähtää käsiin. Pahentaako aurinko finnejä? Stressi ainakin, mutta elämäntilanteelle en nyt voi mitään.

Olisiko esim. joku e-pilleri merkki mikä auttaisi? Niitä ei ole nyt käytössä ollenkaan. Tai joku tuote tai muu. Olen epätoivoinen! :(

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä lisäravinteita. Syöminen on vähän mitä sattuu ja niin on ollut aina. Esim. leipää menee paljon ja kaikkea mitä saa nopeasti kaapista. Nuudelit, pasta, perunat, kana... ap

Älä sitten ihmettele miksi naamasi kukkii🤣

Vierailija
22/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko gynekologilta e-pillerit tai ihotautilääkäriltä antibiootit/roaccutan riippuen siitä miten paha tilanne on. Kaiken muun pelleilyn voit suosiolla unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä lisäravinteita. Syöminen on vähän mitä sattuu ja niin on ollut aina. Esim. leipää menee paljon ja kaikkea mitä saa nopeasti kaapista. Nuudelit, pasta, perunat, kana... ap

Jätä sokeri ruokavaliosta. Oma ihoni on nyt virheetön (yksi finni tuli äskettäin kun kylässä lipsuin ruokavaliostani). Aikaisemmin minulla oli sekaiho (rasvoittuva t-alue ja kuiva iho poskissa) ja iho reagoi hormonikiertoon, mutta nyt ei ole tarvetta meikkivoiteille tai puutereille kun iho kauttaaltaan hyvässä kunnossa eikä kiillä syklistä riippumatta.

Jätitkö pois myös ruuat joissa on sokeria? ap

Minua kiinnostaa myös tuo sokerittomuus. Kannattaako jättää pois lisätty sokeri vai herkut vai kaikki sokeri, myös hedelmäsokeri? Tai onko joku järkevä raja että tuotteessa saa olla vaikka 4g/100g sokeria? Tai saa syödä yhden hedelmän päivässä? Kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sokeri kannattaa rajata pois ruokavaliosta?

Eri

Kaikkea sokeria ei voi jättää pois. Esim siemenet, marjat, mantelit ja kasvikset sisältää sokereita. Itse en syö hedelmiä.

Vierailija
24/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä sokeri ruokavaliosta. Oma ihoni on nyt virheetön (yksi finni tuli äskettäin kun kylässä lipsuin ruokavaliostani). Aikaisemmin minulla oli sekaiho (rasvoittuva t-alue ja kuiva iho poskissa) ja iho reagoi hormonikiertoon, mutta nyt ei ole tarvetta meikkivoiteille tai puutereille kun iho kauttaaltaan hyvässä kunnossa eikä kiillä syklistä riippumatta.

Minua kiinnostaa myös tuo sokerittomuus. Kannattaako jättää pois lisätty sokeri vai herkut vai kaikki sokeri, myös hedelmäsokeri? Tai onko joku järkevä raja että tuotteessa saa olla vaikka 4g/100g sokeria? Tai saa syödä yhden hedelmän päivässä? Kiinnostaisi tietää tarkemmin miten sokeri kannattaa rajata pois ruokavaliosta?

Eri

Itse aloittaisin vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta keton sijaan. Facebookissa on paljon ryhmiä, joista saa hyviä neuvoja. Itse olen parhaillaan enemmän vhh:llä kuin ketolla ja kelpuutan tuotteet jossa sokeria max. 6g/100g. Itse en kaipaa hedelmiä ruokavaliooni, mutta marjoja syön kyllä. Kannattaa kuitenkin aloittaa rajaamalla ns. tyhjät hiilarit ruokavaliosta (pastat, leivät, riisit, perunat yms.), joita käytetään lisukkeina tai syödään pahimpaan nälkään.

Täältä löytyy myös hyviä reseptejä.  https://ketoreseptit.com  Jos tekee mieli leipää, niin teen itse siemenleipiä, joiden resepti löytyy myös tuolta. Makeasta ei täydy täysin luopua jos ei halua. Voi käyttää esim. steviaa tai erythitolia makeuttamiseen jne. 

Vierailija
25/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Kaikkea sokeria ei voi jättää pois. Esim siemenet, marjat, mantelit ja kasvikset sisältää sokereita. Itse en syö hedelmiä.

Itse lasken ns. nettohiilarit eli ravintoselosteissa mainitut kokonaishiilarit miinus kuitu. Ihminen tarvitsee kuituja. 

Vierailija
26/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten saa syödä? Salaattia, tonnikalaa, kanaa? ap

Vierailija
27/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aknen syy täytyy selvittää. Jos kyseessä on esim. PCOS, siihen ei pelkkä hiilarittomuus ja maitotuotteiden välttely auta.

Vierailija
28/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa se ruusufinni, näyttääkö tutulta, ap? Sitä ei välttämättä terveyskeskuslääkäri osaa hoitaa kovin hyvin.

Toisekseen ruokavalio vaikuttaa hormoneihin ja hormonit vaikuttavat ihon kuntoon, senhän takia e-pilleritkin parantavat aknen, koska niissä on naishormoneja.

Ruokavaliosi tuntuu olevan aika huonolla tolalla. Ensin sanoit jättäneesi herkut pois ja vähentäneesi suolaa, sitten paljastat syöväsi paljon leipää, pastaa, nuudeleita, joissa on hirveästi suolaa ja jotka voisi myös melkein laskea herkuiksi...

Antibiootteja ei kannata syödä ihon takia, niillä saa suoliston pilalle ja akne palaa heti, kun olet lopettanut kuurin. E-pilleritkin tehoavat akneen yleensä vain sen aikaa kun niitä syö. Joten jos haluat pysyvämpää  muutosta, ruokavalio on tärkeä. Toki myös ihonhoitotuotteiden pitää olla sellaisia, etteivät ainakaan pahenna ongelmaa.

Vierailija
29/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu, mut 15 vuotiaana. Yhtäkkiä kun iho oli paranemassa niin aivan jäätävästi tuli ihme näppyjä naamaan TAAS

Ainoa muutos oli, että olin enemmän auringossa.

Kasvojen iho on mulla todella herkkä. Öisin punoitus lakkaa, mutta kun pesen vedellä naaman aamulla, niin se menee jo siitä paikoittain aivan punaiseksi! Jos koskenkin ihooni niin se alkaa punottaa. Eihän tuo voi olla normaalia. ap

Vaihda ihonhoitotuotteita. Moni tekee sen virheen, että finneihin reagoidaan koko ajan voimakkaammilla aineilla, kun pitäisi valita miedompaa ja hellävaraisempaa.

Vierailija
30/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jättää maitotuotteet pois, kahviin vaikka kaurajuomaa tms. Oma akneni rauhoittui noin, en tehnyt muita muutoksia ruokavaliooni, toki yksilöllistä, mikä kenellekin toimii.

Vierailija
31/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoa?

Vierailija
32/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain avun ihotautilääkäriltä. Turha kärsiä enempää, kun siihen on keinoja olemassa. Paras voide on ollut avitcid ja lisäksi bakteereja tappava dalacin. Avitcidia vaan ei mielellään kannattaisi käyttää kesällä, kun iho menee valoaraksi. Minä käytän silti jos on tarve, mut suojaan kasvot auringolta. Kaikki finnit lähti noilla ja jos meinaa tulla uudestaan niin laitan vain tökötit naamaan ja nautin elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän