Ärtyvän suolen oireyhtymä, kertokaa helpottaneet asiat! Puolisollani on todennäköisesti tämä ja kärsii siitä niin, että haluaa huonoina päivinä päättää päivänsä.
Olen peloissani ja epätoivoinen, kun en tiedä mitä minä voisin tehdä ja auttaa.
Muutama vuosi sitten hänet on tähystetty ja tutkimuksia tehty, eikä mitään löytynyt. Luultavasti siis tämä ärtyvän suolen oireyhtymä, ainakin kaikki oireet siihen viittaa. Välillä on pitkiä hyviä jaksoja ja välillä muutama huonon päivän jakso. Tuolloin on melko huonona ja pitää olla aina vessa lähellä. Kaikki on raskasta tuolloin, ottaahan se toki henkisen jaksamisen päälle ja puolisoni on tähän todella väsynyt ja ärsyyntynyt. Haluaisin häntä auttaa, mutta miten? Jos sen pakottaa lääkäriin niin onko siitäkään sitten mitään apuja. Ei tuohon hoitoakaan taida olla. Pelottaa nuo itsetuhoiset ajatukset huonoina päivinä :(
Kommentit (59)
Carnivore-dietillä on moni parantanut suolivaivansa kun lääketiede on ollut voimaton. Tämä saa taas helvetisti miinuksia mutta sellasta se on kun on tietämätön asioista.
Itselläni auttoi bean protocol ruokavalio, siitä löytyy googlella tietoa, se perustuu liukoisen kuidun kykyyn vetää suolistosta sappinesteet ulos.
Tuossa esim juttua siitä liittyen akneen, mutta se on tehokas muihinkin ongelmiin, joita en jaksa nyt luetella.
Kuitulisää (Visiblin) aamupalan päälle ja iltapäivän päätteeksi. Jos on päivä jolloin on oltava kaukana vessoista niin Immodium heti aamusta.
FOD MAP ja gluteeniton ruokavalio, minttutee, runsas nesteen nauttiminen, aamuisin kylmään veteen keitetty gluteeniton kaurapuuro.Vain tummapaahtoinen kahvi eli Juhlamokka pannaan. Säännöllinen ruokailu ja riittävästi kuituja.
Ensin ruokavalio pitää "nollata", eli vain muutama turvallinen ruoka-aine. Mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa. Kaikkea tyypillisesti vatsaa ärsyttävää kannattaa välttää. Suosittelen myös kokeilemaan S. boulardii -kuuria ja ehkä lisänä jotain maitohappobakteerivalmistetta, että suoliston mikrobifloora elpyy. Lisäksi auttaisi stressin vähentäminen ja riittävä lepo.
MTV-uutisten sivulla (olikohan eilen) oli juttu siitä, kuinka ultraprosessoitu ruoka voi aiheuttaa haavaista paksusuolentulehdusta. Tämä pätee varmaan myös ärtyvän paksusuolen oireyhtymään.
Joku muukin sanoi, että margariinia kannattaa välttää, samoin rypsiöljyä saisi syödä vain vähän (siinä on omega-6:ta, jota saamme liikaa), valmisruokia joissa on rypsiöljyä, sokeria ja valkoisia jauhoja, rasvattomia maitotuotteita sekä makeutusaineita. Voi on käsittääkseni neutraalia ja oliiviöljy on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö tässä muille 'ummetusripulia?' Eli siis lamaannuttavan kivuliasta ripulia joka ei tule ulos millään, vaan jää mahaan kipuilemaan 1-2h ennen kuin suostuu tulemaan ulos, joo ja ihan ripulina tulee. Itse kärsin tämmösestä IBS:säni kanssa.
Joo sama täällä. Tosi rasittavaa, kun on just jonku muutaman tunnin sellainen olo, että ripuli tulee justiinsa housuun (ja maha on oikeesti kipeä), mutta mitään ei kuitenkaan ulos tule. Ja tosiaan sitten kun tulee ulos niin ihan vesiripulia vaan. Jesjes.
Vierailija kirjoitti:
Onko sellainen maitohappobakteeri kokeiltu kuin Symbiosys Alflorex? Aika kallis valmiste, mutta ainoa maitohappobakteeri millä on mitään vaikutusta oireisiini.
Tämä auttaa ainakin minulla, lisäksi Vi- Sibliniä aamulla ja illalla säännöllisesti eikä voimakkaasti maustettuja ruokia.Ei esim.meksikolaista tai intialaista ruokaa valitettavasti ollenkaan maha kestä.Lisäksi liikuntaa, käyn juoksemassa ja kävelylenkillä useamman kerran viikossa.Sohvalla makuu on pahasta mahalle.
Hesarissa uutisoitiin keväällä, että jokin tietty allergialääke on osoittautunut hyödylliseksi myös ärtyvän suolen oireyhtymää.
Olen itse muista syistä alkanut välillä käyttää cetiritsiiniä ja olin ollut huomaavinani samaa. Katson, löytäisinkö jutun.
Muuten ruokavalio: siemenöljyjen, gluteenin, SOKERIN ja liukenemattomien kuitujen välttely. Maitotuotteet täysrasvaisena ja hiilarit mieluiten perunasta ja riisistä. Kasvisten liukoiset kuidut eivät onneksi ärsytä, vaan ennemmin helpottavat.
Facessa on hyvä vertaistukiryhmä tähänkin vaivaan, joten neuvo puolisoasi liittymään sinne, siellä saa hyviä neuvoja, ja näkee myös sen että monella on paljon pahempi tilanne kuin itsellä.
Täällä monesti nostettu esille tuo Vi-Siblin: olettehan tietoisia, että tuo Vi-Siblin sisältää psylliumin lisäksi myös sakkaroosia eli SOKERIA? Eli ei ihmekään, jos ei kaikille sovi.
Kannattaisi siis ennemmin ostaa ihan puhdasta psylliumia (saa ihan ruokakaupoista) ja käyttää sitä. Monilla kun se sokeri yms makeutusaineet pahentaa oireita.
Mulla auttoi merkittävästi kasvis+kala-ruokavalioon siirtyminen ja maitotuotteiden vaihto kaurapohjaisiin! Nykyisin pystyn jopa juomaan kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi merkittävästi kasvis+kala-ruokavalioon siirtyminen ja maitotuotteiden vaihto kaurapohjaisiin! Nykyisin pystyn jopa juomaan kahvia.
vielä tähän että myös laktoosittomilla maitotuotteilla ongelmia oli koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa uutisoitiin keväällä, että jokin tietty allergialääke on osoittautunut hyödylliseksi myös ärtyvän suolen oireyhtymää.
Olen itse muista syistä alkanut välillä käyttää cetiritsiiniä ja olin ollut huomaavinani samaa. Katson, löytäisinkö jutun.
Muuten ruokavalio: siemenöljyjen, gluteenin, SOKERIN ja liukenemattomien kuitujen välttely. Maitotuotteet täysrasvaisena ja hiilarit mieluiten perunasta ja riisistä. Kasvisten liukoiset kuidut eivät onneksi ärsytä, vaan ennemmin helpottavat.
Tässäpä:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000007785103.html
” Belgialaisen KU Leuven -yliopiston sisätautiopin professori Guy Boeckxstaens järkeili, että suolistotulehdus saattaisi herkistää suolen limakalvoa niin että suoliston immuunipuolustus alkaakin reagoida tiettyihin ruoan sisältämiin proteiineihin, vaikkei ihminen varsinaisesti olisikaan näille ruoka-aineille allerginen. Näyttäisi, että näin todella on.
Ärtyvän suolen oireyhtymä voi olla kivulias vaiva.
Ärtyvän suolen oireyhtymä voi olla kivulias vaiva. KUVA: KATERYNA KON / SCIENCE PHOTO LIBRARY
”
…
”TUTKIJAT kirjoittavat artikkelissaan, että allergialääkkeistä voisi olla apua ärtyvän suolen oireisiin.
Nämä lääkkeet – antihistamiinit – hillitsevät histamiinia pumppaavien syöttösolujen aktivoitumista. Tutkijat mainitsevat erityisesti lääkeaineen nimeltään ebastiini. Suomessa sitä myydään kauppanimillä Kestox ja Kestine.
Vastaanottoa pitävällä Arkkilalla on tästä käytännön kokemusta.
”Erään potilaan vatsavaivat loppuivat, kun aloitettiin antihistamiinilääkitys.”
Arkkila muistuttaa, että allergialääkkeitä ei pidetä käypänä hoitokeinoja ärtyvän suolen oireyhtymään, sillä niiden tehosta ei toistaiseksi ole tutkimusnäyttöä. Käytännössä jotkut potilaat ovat niistä kuitenkin hyötyneet, ja ne ovat tavallisia käsikauppalääkkeitä, joten kokeilusta tuskin on haittaakaan.
Tutkimus ei myöskään vielä osoita, että ärtyvän suolen oireyhtymä johtuisi välttämättä juuri allergisesta reaktiosta. Joissain tapauksissa näin voi kuitenkin olla.”
Mulle käy välillä niin, että noin tunnin päästä ruokailusta suoli tyhjenee vedeksi asti. Se vaatii 3 istuntoa ja tekee kipeää. Oikein kuuluu kun suolistossa rolisee. Ei ole väliä mitä syön, välillä tulee, toisinaan ei. Liittyy ehkä stressiin jotenkin. Onko tämä siis ärtyvä suoli?
Mahdollisimman paljon raakaruokaa. Kasviksia, broileria, riisiä eikä paljon mausteita. Oma masu ainakin tykkää.
Näihin ei oikeasti ole vastaus kun ruokavalio ja stressittömämpi elämäntapa. Ei kannata tuudittautua siihen että kysymyksessä on joku yksittäinen ruoka-aine ja sen välttely on ratkaisu. Esim. vatsa voi sietää monia aineita vähän, mutta ei kaikkia näitä vähän yhtäaikaa. Itsellä refluksiin ja suolistovaivoihin sovellan Fast tract -ruokavaliota, jossa lasketaan eri ruoka-aineiden fermentaatiopotentiaalia. Pääpointtina ei ole kieltolistat vaan ymmärrys siitä missä määrin voin mitäkin syödä kerralla/vuorokaudessa. FODMAP-ruokavaliossa tätä otetaan mielestäni vähän huonommin huomioon vaikka ruokavaliona se viekin oikeaan suuntaan. Vhh voi toimia yhtälailla, jos osaa toteuttaa sitä monipuolisesti ja prosessoimattomilla raaka-aineilla ja edelleen ottaa huomioon tasapainon ruoka-aineiden käytössä pitkin päivää. Mitä tahansa ruokavaliota lähdetään testaamaan, vaaditaan kokeilijalta pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Ruokapäiväkirjakin olisi hyvä lisä. Oikoteitä onneen harvoin on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Vi-Siblin resepti. On ollut hyödyllinen lääke, käytän jatkuvasti ja estää huonoja jaksoja kohtuuhyvin ainakin mulla. Tiedän että yksi kikka ei välttämättä toimi kaikille, mutta ehkä tämä kortti kannattaisi katsoa. Pienempiä pakkauksia saa ilman reseptiäkin.
Sama mulla😃
Mä kokeilin fodmapin ja gluteenittoman. Ei auttanut. Ollaan ja kärsitään.