Ärtyvän suolen oireyhtymä, kertokaa helpottaneet asiat! Puolisollani on todennäköisesti tämä ja kärsii siitä niin, että haluaa huonoina päivinä päättää päivänsä.
Olen peloissani ja epätoivoinen, kun en tiedä mitä minä voisin tehdä ja auttaa.
Muutama vuosi sitten hänet on tähystetty ja tutkimuksia tehty, eikä mitään löytynyt. Luultavasti siis tämä ärtyvän suolen oireyhtymä, ainakin kaikki oireet siihen viittaa. Välillä on pitkiä hyviä jaksoja ja välillä muutama huonon päivän jakso. Tuolloin on melko huonona ja pitää olla aina vessa lähellä. Kaikki on raskasta tuolloin, ottaahan se toki henkisen jaksamisen päälle ja puolisoni on tähän todella väsynyt ja ärsyyntynyt. Haluaisin häntä auttaa, mutta miten? Jos sen pakottaa lääkäriin niin onko siitäkään sitten mitään apuja. Ei tuohon hoitoakaan taida olla. Pelottaa nuo itsetuhoiset ajatukset huonoina päivinä :(
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on ainoa mikä auttaa.
https://www.hyvavatsa.fi/ruokavalio/fodmap-ruokavalio-kaytannossa?gclid…
Ja se on juurikin VHH-ruokavalio
Voi joskus kokeilla yksityistä puolta, erikoislääkäriä (jos hän haluaa itse) ja ei enää tähystykseen. Siten että on suht laadukas, asiallinen firma, ei mikä tahansa lääkäriasema. Stressi pitäisi vähentää jos on, onko allergioita (laktoosi, muu ruoka-aine, viljat, lisäaine), toimisiko vahvat maitohappobakteerit joissa ei makeutusaineita, kahvi vähemmälle, syökö jotain liian väkevää /ärsyttävää, makeutusaineita tai liian kuivia ruoka-aineita. Juoko tarpeeksi esim. lantrattavaa mehua - kuulemma vesi pelkästään ei aina imeydy tarpeeksi. Kaakao aamulla (ja toinen iltapäivällä?), jos on ummetusta joka ärsyttää suolistoa. Onko selkävaivoja joka voisi heijastua vatsaan tai liikahappoisuutta. Pitäisi olla myös apteekista lääkevoide pyrstöön jos on kirvelyä, se voi tehdä tukalan olon jos ei hoida ajoissa. Kuituja myös ruokavaliossa nesteen lisäksi.
Jos suolistossa on väärä bakteerikanta, johon ei auta maitohappobakteerit eikä ab piimät, lääkäri voi siihenkin sanoa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Onko FODMAP-ruokavalio kokeiltu?
👆🏻 Tämä!
IBS on yksilöllinen sairaus. Jokaisen ihmisen vatsa on omanlaisensa, ja sen vatsan herkkyys aste vaihtelee.
Se mikä sopii yhdelle IBS- sairaalle, ei välttämättä sovi toiselle ollenkaan.
Itselläni ripulin lisäksi pahoja kourustuksia toisinaan.
Käytän ripuliin Imodium ripulilääkettä pahimpina aikoina. Otan niitä myös jo etukäteen, kun tietää että on aamulla on joku pakollinen meno.
Tosiaan hiilihydraatit voi pahentaa > ilmavaivoja samoin maitotuotteet. Mutta kun taas tousille helpottaa jogurtti ja muut maitohappotuotteet.
Siis mahdoton neuvoa yksilöllisesti. Kokeilemalla ehdotettuja ruokavalioita, voi löytää apua.
Mitään parantavaa lääkettä tuohon vaivaan ei ole olemassa. Sen kanssa täytyy vaan oppia elämään.
On niitä paljon, paljon pahempia ja vakavampia sairauksia olemassa kuin tämä.
Maitotuotteet, gluteeni ja margariinit+rypsiöljy kannattaa jättää pois ruokavaliosta. (Ja kaikki makeutusaineet)!Itse olen vähentänyt myös punaisen lihan syömistä, se turvottaa ja aiheuttaa ummetusta. Kannattaa myös poissulkea esim. D-vitamiinin ja raudanpuute, huonot ferritiiniarvot yleensä pahentavat IBS-oireita.
N42, jolla refluksi ja IBS
Jäi tuosta vielä se, että pieni kävely voi joskus auttaa (jokusia kertoja viikossa), ettei ole paikoillaan liikaa. Raju liikunta tai painavan nostelu tuskin auttaa asiaa, sillä hetkellä jos on oireita. Onko joku lääke tai lepo oireisiin, silloin kun tilanne tulee.
Oletkin saanut jo paljon hyviä ohjeita täältä. Mutta jos vielä tuntuu, ettei mikään edellämainituista konsteista auta ja vaivat ovat mahdottomat, kannattaa muistaa sellainen kuin sappihappojen imeytymishäiriö. Itselläni oli lämpöä ja jatkuvaa ripulia, epäiltiin jo Crohnin tautia. Tähystys kuitenkin puhdas. Tehtiin lääkekokeilu kolestyramiinilla (vaatii lääkäriltä erikoisluvan) ja vaivat loppuivat kuin seinään. Tsemppiå teille!
Vierailija kirjoitti:
Oletkin saanut jo paljon hyviä ohjeita täältä. Mutta jos vielä tuntuu, ettei mikään edellämainituista konsteista auta ja vaivat ovat mahdottomat, kannattaa muistaa sellainen kuin sappihappojen imeytymishäiriö. Itselläni oli lämpöä ja jatkuvaa ripulia, epäiltiin jo Crohnin tautia. Tähystys kuitenkin puhdas. Tehtiin lääkekokeilu kolestyramiinilla (vaatii lääkäriltä erikoisluvan) ja vaivat loppuivat kuin seinään. Tsemppiå teille!
Anteeksi ohis, mutta tiedätkö onko tätä lääkettä tällä hetkellä saatavilla Suomessa? Itsellä sappirakonleikauksen jälkeen alkanut ripuli, mutta en jaksaisi käydä lääkärirumbaa läpi, jos tämä on taas vuosia loppu apteekeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ohis, mutta tiedätkö onko tätä lääkettä tällä hetkellä saatavilla Suomessa? Itsellä sappirakonleikauksen jälkeen alkanut ripuli, mutta en jaksaisi käydä lääkärirumbaa läpi, jos tämä on taas vuosia loppu apteekeista.
Questrania ei ole saanut nyt varmaan pariin vuoteen, mutta rinnakkaisvalmisteita taitaa olla kolmisen kappaletta ja näitä on ollut pienin poikkeuksin saatavilla. Itse käytän Colestyramin Ratiopharmia ja sitä on nyt ollut hyvin saatavilla apteekeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Questrania ei ole saanut nyt varmaan pariin vuoteen, mutta rinnakkaisvalmisteita taitaa olla kolmisen kappaletta ja näitä on ollut pienin poikkeuksin saatavilla. Itse käytän Colestyramin Ratiopharmia ja sitä on nyt ollut hyvin saatavilla apteekeissa.
Kiitos vastauksesta! :)
Onko sellainen maitohappobakteeri kokeiltu kuin Symbiosys Alflorex? Aika kallis valmiste, mutta ainoa maitohappobakteeri millä on mitään vaikutusta oireisiini.
Itsellä auttanut tuo silica gel, maitohapolliset tuotteet, muutamat närästyslääkkeet, stressin minimointi ja tarkka ruokavalio (FODMAP-pohjainen yksilöllisin poikkeuksin).
Ilman ruokavalion tarkkailua en pystyisi ainakaan tässä vaiheessa normaaliin elämään.
Minulla tulee nimenomaan stressistä. On suhteellisen hyvin kaikki mutta jos tulee pienintäkään stressiä niin menee ihan kuralle vaikka tekisi mitä. Takana vaikea masennus, ylipalaminen töistä.
Liittyykö tässä muille 'ummetusripulia?' Eli siis lamaannuttavan kivuliasta ripulia joka ei tule ulos millään, vaan jää mahaan kipuilemaan 1-2h ennen kuin suostuu tulemaan ulos, joo ja ihan ripulina tulee. Itse kärsin tämmösestä IBS:säni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö tässä muille 'ummetusripulia?' Eli siis lamaannuttavan kivuliasta ripulia joka ei tule ulos millään, vaan jää mahaan kipuilemaan 1-2h ennen kuin suostuu tulemaan ulos, joo ja ihan ripulina tulee. Itse kärsin tämmösestä IBS:säni kanssa.
Itsellä ainakin on vuorotellen tavallista ummetusta ja tota 'ripuliummetusta'. En ennen tiennyt, että se on edes mahdollista.
Miten tässä maassa ja yhteiskunnassa pystyy muka vähentämään stressiä? Koko Suomen valtion olemassaolo perustuu siihen että ihmiset poltetaan loppuun ja uusia tilalle sekoamaan. Pahoinvointiyhteiskunta tämä on joka tarvitsisi totaalisen resetoinnin.
Mun miehellä löytyi myös paha soija-allergia, joka oireili viiveellä suolistossa. Soijaa käytetään paljon mm. työpaikkaruokaloiden sapuskoissa. Jo tämän allergia löytäminen helpotti paljon. Lisäksi liike auttaa. Golf-kaudella voi paremmikn, kun suolta hytkytetään tunteja päivässä. Istumatyö pahentaa. Muutoin nuo kaikki yllämainitut myös pätee.
Monella juuri rasvaiset ruuat lisäävät oireilua,mutta silti syövät niitä jatkuvasti koska niin hyvää.
T.läheltä seurannut
Ruokavalio on ainoa mikä auttaa.
https://www.hyvavatsa.fi/ruokavalio/fodmap-ruokavalio-kaytannossa?gclid…