Ärtyvän suolen oireyhtymä, kertokaa helpottaneet asiat! Puolisollani on todennäköisesti tämä ja kärsii siitä niin, että haluaa huonoina päivinä päättää päivänsä.
Olen peloissani ja epätoivoinen, kun en tiedä mitä minä voisin tehdä ja auttaa.
Muutama vuosi sitten hänet on tähystetty ja tutkimuksia tehty, eikä mitään löytynyt. Luultavasti siis tämä ärtyvän suolen oireyhtymä, ainakin kaikki oireet siihen viittaa. Välillä on pitkiä hyviä jaksoja ja välillä muutama huonon päivän jakso. Tuolloin on melko huonona ja pitää olla aina vessa lähellä. Kaikki on raskasta tuolloin, ottaahan se toki henkisen jaksamisen päälle ja puolisoni on tähän todella väsynyt ja ärsyyntynyt. Haluaisin häntä auttaa, mutta miten? Jos sen pakottaa lääkäriin niin onko siitäkään sitten mitään apuja. Ei tuohon hoitoakaan taida olla. Pelottaa nuo itsetuhoiset ajatukset huonoina päivinä :(
Kommentit (59)
Mulla on ripulipainotteinen IBS, jossa ei oikeastaan hyviä jaksoja ole ollenkaan, vaan joka päivä on tasapainottelua vatsan kanssa. Oon kanssa välillä ollut aivan loppu tähän ja miettinyt itsemurhaa. Lääkäreiltä ei tähän muuta apua saanut kuin tutkimukset. Niistä kun ei mitään löytynyt, omillani olen ollut. Ei ole auttanut kuin toimia itse salapoliisina ja määritellä, mikä oireita aiheuttaa. Mulla suurin syy on stressi ja sen lisäksi esim. rasvainen ruoka, raa'at vihannekset yms. Stressinhallintaan sain apua terapiasta. Kannattaa myös etsiä vaíkka netistä vertaistukea, se auttaa jaksamaan.
Kokeilkaa gluteenitonta vaikka keliakiaa ei ole todettukaan. Joka viikko kärsin IBS:stä, eikun jaksamisia.
Mulla pahimpina kausina käytössä gluteeniton ja maidoton ruokavalio, psylliumkuitulisä ja tarvittaessa Imodium (sitä saa IBS:ään ottaa jopa 6kpl päivässä). Lisäksi en juo enää kahvia, se pahentaa oireita hyvinäkin kausina.
Läheiselläni auttoi psyllium-kuitu, jota saa luontaistuote- yms. kaupoista ja apteekista. Chia-siemenet toimivat samaan tapaan, joten niitäkin voisi kokeilla.
VHH-ruokavalio ja Vi-Siblin jauhe (apteekista). Näillä menee ohi. Itse voin silloin tällöin nykyään poiketa jopa tuosta VHH:sta (pari päivää vaikka matkalla) ja Vi-Sibliniä en ole käyttänyt enää pariin vuoteen.
- varmista, ettei ole keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia
- tutustu FODMAP-ruokavalioon, karsi heti pois ainakin keinotekoiset makeutusaineet
- kiinnitä huomiota siihen mitä syöt ja jätä pois ruoat jotka eivät sovi
- ripulilääkettä voi käyttää hankalina aikoina ja lääkäriltä saa siihen reseptin
- vältä stressiä/opettele rentoutumaan
Sertralinlääkityksen sivutuotteena suoli rauhoittui.
Mulla on Vi-Siblin resepti. On ollut hyödyllinen lääke, käytän jatkuvasti ja estää huonoja jaksoja kohtuuhyvin ainakin mulla. Tiedän että yksi kikka ei välttämättä toimi kaikille, mutta ehkä tämä kortti kannattaisi katsoa. Pienempiä pakkauksia saa ilman reseptiäkin.
Vi-Siblin, Sunwic, sopiva probiootti (voit joutua testaamaan useita probiootteja, voivat pahentaakin oireita)
Rajaa ruokavaliosta pois gluteeni, maito, sipulit, hiilihapotetut juomat ja sokeri. Kokeilemalla selviää mitä vatsa kestää. Aloita syömällä viikko pelkkää riisiä, kanaa ja vettä. Ei mitään muuta, ei mausteitakaan. Lisää hitaasti uusia juttuja.
Joudut lukemaan tuotekuvaukset tarkkaan. Maitoproteiinia ja vehnää on kaikkialla koska ne on halvimmat raaka-aineet.
Vierailija kirjoitti:
- varmista, ettei ole keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia
- tutustu FODMAP-ruokavalioon, karsi heti pois ainakin keinotekoiset makeutusaineet
- kiinnitä huomiota siihen mitä syöt ja jätä pois ruoat jotka eivät sovi
- ripulilääkettä voi käyttää hankalina aikoina ja lääkäriltä saa siihen reseptin
- vältä stressiä/opettele rentoutumaan
puhui miehestä,eui itsestään
Jätä vilja- ja maitotuotteet pois - etenkin viljat! Stressiä vähemmälle. Tulehdusta lievittäviä ruoka-aineita päivittäin. Hiilihappojuomat pois kokonaan; sipulit, pavut ja herneet vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Vi-Siblin resepti. On ollut hyödyllinen lääke, käytän jatkuvasti ja estää huonoja jaksoja kohtuuhyvin ainakin mulla. Tiedän että yksi kikka ei välttämättä toimi kaikille, mutta ehkä tämä kortti kannattaisi katsoa. Pienempiä pakkauksia saa ilman reseptiäkin.
Psylliumia saa ruokakaupastakin ja huomattavasti halvemmalla.
Se on vaan jokaisen löydettävä oma polkunsa. Mausteiset ruuat pois jne. Elämä on.
Mun isällä maitohappobakteerit ja sitten tämä tuote ''silicolgel'' minkä saa apteekista ja auttaa myös ibs hoitoon. Nämä ovat helpottaneet oireita. Suosittelen kokeilemaan.
https://www.apteekkituotteet.fi/Silicolgel
Piihappogeelivalmiste ärtyvän suolen oireyhtymän (IBS) ja toiminnallisten vatsavaivojen hoitoon
Muodostaa suojaavan kerroksen ruoansulatuskanavan limakalvolle
Sitoo haitallisia ainesosia kuljettaen ne samalla suolistosta pois
Minulla kuitulisät vain pahentaa oireita. Sinänsä viheliäinen sairaus, kun jokaisen on löydettävä omat keinonsa kokeilun kautta.
Vierailija kirjoitti:
VHH-ruokavalio ja Vi-Siblin jauhe (apteekista). Näillä menee ohi. Itse voin silloin tällöin nykyään poiketa jopa tuosta VHH:sta (pari päivää vaikka matkalla) ja Vi-Sibliniä en ole käyttänyt enää pariin vuoteen.
Itselläni sama, mutta käytän vielä Vi-Sibliniä. Alan kuitenkin pian vähentämään ja kokeilemaan. Nyt on "pakki" hyvässä kunnossa.
Silicolgeeli tais olla se nimi? Auttaa ihan oikeasti. Kannattaa kokeilla. Mulla ei mitkään muut lääkkeet tms.auttaneet.
Itsellä auttoi vasta mielialalääkitys, escitalopram. Minullahan oli siis burn out joka ensin ilmeni juuri ibs-oireilla, mielialalääkitys rauhoitti vatsan ja mielen! Pääsin siis terapiaan nyt 7v tuon burn outin jlkeen enkä ole tarvinut lääkitystä nyt 5 vuoteen :). Kuitulisä on must, syön sitä edelleen.
Voimia!