Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin kostaa tutulle, joka ei maksa velkaansa takaisin?

Vierailija
31.07.2014 |

Tuttuni on ulkomailla vuorotteluvapaalla ja ilmoitti puoli vuotta sitten tulleensa ryöstetyksi ja pyysi rahaa viikoksi lainaan. Uskoin hänen tarinansa ja lainasin satasen. Kuten arvata saattaa en saanut rahojani takaisin vaan kasan selityksiä: oon hukannut sun tilinumerosi, oon maksanut väärälle tilille yms. Huomasin myös hänen fb-sivultaan, että on lainannut rahaa muiltakin.

Kun laitoin vihaisempaa viestiä niin vastaus oli: Onko meidän ystävyytemme vain satasen arvoinen?

Rikosilmoitus ei taida tässä tilanteessa hyödyttää ja rahojani tuskin enää näen, mutta jos keksisin kostoksi pienen jäynän niin mielelläni toteuttaisin sen. Onko hyviä ideoita?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kosta, ettei sulle itselle tule seuraamuksia.

Tuttusi on suomalainen, ja ilmeisesti ne muutkin hänen huijaamansa (sillä huijaus tuo on eikä lainaus) ovat suomalaisia? Tee rikosilmoitus ja pyydä heidät mukaan tai ainakin todistamaan. Silloin tutkitaan, onko tuttusi tehnyt nykyisessä asuinmaassaan ilmoituksen ryöstöstä. Tuskin on - ei häntä ole ryöstetty, hän on vain huijari.

Jos hän olisi pyytänyt lainaa muuten vain, se olisi 'laina'; nyt kun hän on pyytänyt lainaa tekaistun ryöstön takia, se on huijaus, petos, kavallus tyyppinen juttu.

Postiennakko on hyvä idea, mutta se kannattaisi tehdä niin, että lähettäjänä on joku sellainne, että hän varmasti lunastaa sen. Lisäksi selvitä, miten postiennakko siellä ulkomailla menee - että hän ihan oikeasti joutuu maksamaan eikä saa sitä maksua millään takaisin. Sadan euron arvoisessa postiennakkopaketissa olisi sitten vaikka tiedote siitä, että asiasta on valmisteilla rikostutkinta, joka keskeytyy vasta, kun postikkoennakkosatanen näkyy Suomessa tilillä.

Olen itse lähettänyt ihan normipaketteja ennakolla niin, että lähettäjä ja tilinomistaja on eri, joten sitä ei tulkita huijaukseksi. Mutta varmista. Varmista myös, ettei tuttusi tunnista sun tilinumeroa siitä ennakkolapusta, koska sitten hän saattaa aavistaa ja kieltäytyy vastaanottamasta pakettia.

Jos hön on vuorotteluvapaalla, niin hänellä on Suomessa duunipaikka, ja onhan hänellä täällä monia muitakin sidosryhmiä, joilta voisi ihan viattomasti kysyä, mikähän hänellä on, kun maksukyky huonontunut ja ryöstön jälkeen viestittely mennyt todella kummalliseksi... ;) Sana kiertämään. Moni velka on tullut maksetuksi häpeän takia. Asiasta kannattaa tehdä julkinen.

Ota ne fb-viestinvaihdot ja "ryöstö"ajankohdan päivitykset talteen nyt ihan ensiksi.

Vierailija
22/23 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko te tosiaan, että tuollainen tyyppi muka lunastaa satasen postiennakkokirjeen tietämättä, mitä se pitää sisällään? ;-))) NO ei tasan.

Mutta olen samaa mieltä monen edellä kommentoineen kanssa siitä, että mitkään jäynät eivät kannata. Joko nostat rikosilmoituksen tai unohdat koko tyypin aktiivisesti.

Itse varmaan tekisin rikosilmon ihan vaan periaatteen vuoksi, en halua suostua uhrin ja höynäytettävän rooliin.

Ja vastaat tosiaan sille k-päälle, että: "ilmeisesti sinulle ystävyytemme OLI satasen hintainen, joten se on nyt sitten tässä. Ja tiedoksesi, että jos saturainen ei ole kolmen päivän sisällä tililläni, menen tekemään sinusta rikosilmoituksen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sympatiani. Minäkin olen haksahtanut joillekin lainaamaan ja kyllä piti karhuta rahoja takaisin. Useampaan kertaan sain muistuttaa. Viimeisimmän kerran lainasin eräälle enää velkakirjaa vastaan. Kun senkin velan takaisinmaksua piti karhuta, lopetin kokonaan tämmöisten hyötyjien hyysäämisen. Nämäkin olivat olleet ns. "kunnollisia" ihmisiä, kunnes paljastuivat lähinnä hyväksikäyttäjiksi.

(Sitten on ollut niitä reilujakin ihmisiä, jotka ovat saman tien maksaneet takaisin. Kas kummaa. He ovat muutenkin olleet reiluja ystävinäkin.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi