Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut määrättiin karanteeniin ja olen kuulemma altistunut aikana, jolloin olen ollut mökillä

Vierailija
22.07.2021 |

En ollut useaan päivään tavannut KETÄÄN muita kuin mökillä mukana olleet lapset, eikä meistä kukaan ollut käynyt missään. Ei siis myöskään kaupassa, koska mökillä ollessa käymme niin harvoin. Joku ilmeisesti tekee kiusaa ja on väittänyt tavanneensa minut, vaikkei ollutkaan :( Pitääkö karanteeniin oikeasti jäädä? Koronajäljittäjän mukaan pitää, koska minut oli mainittu kontaktiksi, ja väitti että muistan väärin menemiseni. Mutta en kyllä muista.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä noi jäljitettävät saa selville? Olen saattanut viettää iltaa ihmisten kanssa, joista tiedän pelkän etunimen ja he minusta. Altistuminen on saattanut tapahtua, mutta en ikinä saisi sitä selville.

Niin ja mistä ne jäljittäjät saavat ihmisten puhelinnumerot?

Vierailija
22/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulosta uskottavalta.

Olin keväällä karanteenissa ja minulle ensimmäinen soittaja jo kertoi, missä ja milloin olen altistunut koronalle ja vielä vahvistin ajankohdan ja paikan. Tämä klo 23 ja pyysi varovaisuuteen, kunnes heti aamusta soitti tartuntatautilääkäri ja määräsi karanteenin ja taas käytiin läpi missä altistuminen tapahtui ja antoinohjeet. Samoin minulla oli useampi puhelinnumero käytössä, johon olisin voinut soittaa 24/7..

Nyt ap. jättää jotakin kertomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida muistaa enää käyneesi Pietarissa? 

Vierailija
24/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että aloittajan omassa ymmärryksessä on vikaa.

Määräys on määräys. Jos näkisin jonkun, jonka tietäisin olevan määrätty karanteeniin hilluvan ihmisten seassa, tekisin satavarmasti ilmoituksen. Sama asia kuin rattijuoppojen kanssa.

Vierailija
25/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten avannut suutasi, kun vahvistit lääkärille asian. Ainakin minulle tartuntatautiläkäri oli jopa arvioinut välimatkan ja tartunnan mahdollisuuden prosenteina.

Tai miksi et soita koronapisteeseen, siellä päivystetään 24h vrk. Ainakin minua pyydettiin soittamaan pienimmäkin asioissa, jotka askarruttaa mieltä.

Vierailija
26/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Kukaan ei noilla perusteella joudu karanteeniin, kun altistumispaikka ja ajankohta käsitellään moneen kertaan hoitajan, että lääkärin kanssa.

Vierailija
27/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo. Kukaan ei noilla perusteella joudu karanteeniin, kun altistumispaikka ja ajankohta käsitellään moneen kertaan hoitajan, että lääkärin kanssa.

Minulle soitti yksi jäljittäjä joka kertoi olevansa sh. Kertoi vain päivän, jolloin altistuminen on tapahtunut eikä mitään tarkempia tietoja tai kellonaikoja vaikka kysyin. Sanoi, ettei saa kertoa. Jouduin itse soittelemaan tutut läpi, että kenellä heistä se korona on.

Vierailija
28/63 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Mistä ajattelit, että rikosilmoitus tehdään?

Vierailija kirjoitti:

Perättömästä ilmiannosta.

Rikoslain 15 luvun 6 §:n mukainen täsmällinen rikosnimike on väärä ilmianto https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L15 .

"6 § (24.7.1998/563)

Väärä ilmianto

Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi."

Olisi aivan oikeasti mielenkiintoista, jos joku koeponnistaisi tämän pykälän sovellettavuuden keskustelun kohteena olevassa tilanteessa. Lihavoimani sanat erikseen tarkasteltuina nimittäin sopisivat kuin nakutettu, mutta jos niitä luetaan pykälän koko sanamuodon mukaisessa asiayhteydessä, pykälän käyttöala näyttäisi rajautuvan rikoksesta tehtyyn väärään ilmiantoon, josta aiheutuu ilmiannon kohteelle jokin rikosoikeudellinen tai rikosprosessuaalinen seuraamus. Koronaan sairastuminen tai sille altistuminen kun ei ole rikosoikeudellisesti rangaistava teko, vaikka siitä seuraakin tosiasialliselta merkitykseltään rikosprosessuaaliseen tutkinta-arestiin verrattava pakkokeino (ks. pakkokeinolain 2 luvun 12b §, https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110806#L2P12b ).

Vierailija
29/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, että karanteeniin voidaan asettaa perättömänkin ilmiannon perusteella.

Kyllähän toiselle ihmiselle on

helppo saada pahaa aikaan, jos joku oikein haluaa. Näin minua on valistettu.

pahaa aikaan

Vierailija
30/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle soitti yksi jäljittäjä joka kertoi olevansa sh. Kertoi vain päivän, jolloin altistuminen on tapahtunut eikä mitään tarkempia tietoja tai kellonaikoja vaikka kysyin. Sanoi, ettei saa kertoa. Jouduin itse soittelemaan tutut läpi, että kenellä heistä se korona on.

Mulla näin

Vierailija
31/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wautsi wau, minä olisin onnesta soikeana jos pääsisin karanteeniin. Saisin kaksi viikkoa ylimääräistä palkallista lomaa ja voisin oleskella vaikka siellä mökillä.

Vierailija
32/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sen jäljittäjän kerrottava missä altistus on tapahtunut. Jos et ole ollut paikalla, niin ei sinua voida määrätä karanteeniin. 

Vierailija
33/63 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinut on ihan viranomaisen toimesta määrätty karanteeniin, tietenkin olet karanteenissa. Jos sinulle on jäljittäjä soittanut, voit toki kysyä missä altistuksen oli tarkoitus tapahtua, koska olit silloin ja silloin mökilläsi.

Jos joku on ollut päiväkausia mökillä eikä ole mitenkään voinut altistua, niin miksi ihmeessä pitäisi olla karanteenissa?

No voi hyvää päivää. Koska hän on altistunut jo ennen mökille menoa, ei nuo seurantasoitot heti seuraavana päivän tule. Ja miksi ei muka voisi olla karanteenissa, sehän on palkallista vapaata.

Vierailija
34/63 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä noi jäljitettävät saa selville? Olen saattanut viettää iltaa ihmisten kanssa, joista tiedän pelkän etunimen ja he minusta. Altistuminen on saattanut tapahtua, mutta en ikinä saisi sitä selville.

Mistä tosiaan jäljittäjät saavat ihmisten numerot?

Vierailija
35/63 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranomaiset saa operaattoreita.

Vierailija
36/63 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo ja niivvarmaa

Vierailija
37/63 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronajäljittäjä ei ole viranomainen, jolle operaattori saisi luovuttaa salaista numeroa.

Vierailija
38/63 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronajäljittäjä ei ole viranomainen, jolle operaattori saisi luovuttaa salaista numeroa.

Minulle jäljittäjä kertoi, että oli hankkinut numeroni fonectasta. Ei ole viranomaisten oikeuksia heillä.

Vierailija
39/63 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa, että mistä

Se jäljittäjä saa sen numeron? Oma numeroni on salainen ja kaikki tuntemattomat numerot blokkaan aika lailla saman tein...

Vierailija
40/63 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla yleinen etu ja sukunimi? Jos niille on tullut sen takia virhe. Mulla on kokonimi kaima, joka asuu samalla kadulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi