Onpa mahtava aarreaitta tuo naapurin hakkuuaukea.
Pörriäisten surina oli keväällä päätähuimaava ja nyt sieltä löytyy litrakaupalla meheviä metsävadelmia ja puolukoitakin näyttäisi tulevan runsaasti. Metsämansikoita laitoin suuhuni muutamia, makeita kuin lapsuuden kesinä!
Mustikat oli vähän kuivahkoja, niitä löytyy paremmin varjoisammilta ja kosteammilta paikoilta.
Kommentit (14)
Mä olen todennut, että puolukkamaastoissa kun tehdään avohakkuu, niin vuosi - pari vuotta hakkuun jälkeen hakkuaukea on loistava puolukka-apaja. Ilmeisesti puolukka innostuu oikein kasvamaan, kun vihdoinkin saa kunnolla valoa. Sitten menee pari vuotta ja se ryteikköityy liikaa..
Ap on aika avuton trolli..Pitäisi tietää jotain asiasta ennenkuin kirjoittaa puuta-heinää...Eihän "näitä" voi kuin sääliä....
Ne vadelmat ovat siinä pioneerilajina ja vain sen aikaa, kunnes myöhemmin koivut tms. pusikko alkaa vallata alaa. Riippuu tietenkin myös siitä, mitä se sun naapuri siihen meinaa istuttaa. Velvoitehan on istuttaa uudet puuntaimet.
Mieluummin eläisin puiden vieressä kuin hakkuuaukean, vaikka olisi kuinka paljon vadelmia.
Teko sieltä syötte kaikki marjat?
Ensikerralla tulen haulikon kanssa jos vielä käyttö sielä.
Enää ei ole mitään asiaa sinne!
T. Naapurisi
Vierailija kirjoitti:
Ne vadelmat ovat siinä pioneerilajina ja vain sen aikaa, kunnes myöhemmin koivut tms. pusikko alkaa vallata alaa. Riippuu tietenkin myös siitä, mitä se sun naapuri siihen meinaa istuttaa. Velvoitehan on istuttaa uudet puuntaimet.
Mieluummin eläisin puiden vieressä kuin hakkuuaukean, vaikka olisi kuinka paljon vadelmia.
On tässä puita ja metsääkin ympärillä. Ja näköala niitylle jossa lehmät laiduntaa.
Tiedän että aukko pusikoituu myöhemmin, ja pusikoita aletaan varmaan raivata taimien ympäriltä, mutta nyt nautin marjasadosta.
Mun puolukka-apaja oli myös hakkuuaukea. Se on metsäautotien varrella ja väliin jää ihan pieni suikale metsää, tosi pieni alue, joten muut eivät olleet löytäneet, ei ainakaan näyttänyt että siellä olisi poimijoita käynyt. Poimin viime vuonna kolme sangollista ja kaikki työpäivän jälkeen reilussa tunnissa/sanko, mikä on tällä alueella ja minun vauhdilla hyvä saavutus.
Vierailija kirjoitti:
T. Naapurisi
Naapuri, tai itseasiassa perikunta antoi luvan. Asuvat itse kauempana eivätkä ole keräämässä. Enemmän taitaa mennä marjoja lintujen suihin kuin minun astioihini.
Se on sitä luonnon monimuotoisuutta kun paikka paikoin on metsässä aukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap on aika avuton trolli..Pitäisi tietää jotain asiasta ennenkuin kirjoittaa puuta-heinää...Eihän "näitä" voi kuin sääliä....
Anteeksi kuinka? Kävin keräämässä litran kipon ja nyt tulin hakemaan isompaa astiaa ja pitkähihaista paitaa. Kädet on kuin kissan raapimat.
Hakkuuaukea on yksi osa metsätaloutta, yksi osa luontoa. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Valoisa, joillain paikoille kaunis ja avartava, antaa tilaa uudelle aluskasvillisuudelle, taimikosta kasvaa uusi hiilinielu, marjamaat. Rattaat pyörii, metsäkone, tukkipuut, kuljetus, jalostus, vientitulot, verotulot, palkkatulot, alvit. Huonot puolet: joillekin eliölajeille muutto, joillain paikoilla ruma kuin sotatanner, joku rikastuu, kateus, periaatteesta vastustus, sosialisointihimo.
Ymmärrän ja hyväksyn metsänhoidon mutta minun mökkiseutuni mustikka- ja puolukkapaikka meni pilalle hakkuun myötä. Aika näyttää palaavatko marjat joskus, mutta nyt pitäisi löytää uusi. Viime kesänäkin poimin 4 ämpärillistä musti- sekä 8 ämpärillistä puolukoita ja näytti siellä käyvän joku muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. NaapurisiNaapuri, tai itseasiassa perikunta antoi luvan. Asuvat itse kauempana eivätkä ole keräämässä. Enemmän taitaa mennä marjoja lintujen suihin kuin minun astioihini.
- Voisit kerätä jokamiehen oikeudellakin. Kiva kuitenkin, että olet naapurin kanssa väleissä, jos joudut käyttämään heidän tietään, ja osaat varoa taimikkoa.
Ne kasvaa hyvin siinä maaperässä ku ei oo isoja puita imemässä kaikkea vettä