Miksi sairaanhoitajille maksetaanko niin olematonta palkkaa?
Lähestulkoon saavat työstään käteen ei mitään. Jos sairaanhoitajille maksettaisiin edes kaksinkertaisesti tai kolme kertaisesti nykyisestä niin voisi hoitotyö kiinnostaa. Nyt sairaanhoitajien palkka ei kuitenkaan ole lähelläkään suomalaista keskipalkkaa ja sairaanhoitajat saavat elää kädestä suuhun. Ei siis ole mikään ihme että ala ei kiinnosta suomalaisia.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka ei. iellytä, kannattaa vaihtaa alaa… Harmi vaan, että tuon tasoisella ammattikoulutuksella palkka tippuu monella alalla monta satasta…
No niinhän ne tekeekin. Samaan aikaan valitetaan kun hoitoon ei pääse. No ei varmaan pääsekään, kun lääkäreitä ei kouluteta ja hoitajille ei haluta maksaa palkkaa.
Mun vuorotyö palkka on bruttona n. 3000e kaikkine mahdollisine lisineen, jos teen viikossa reilu 60h töitä.
Tää sisältää aamuvuoroja, iltavuoroja, töitä yöllä ja viikonloppuna, ja 12h työpäiviä ja töitä ma-su.
En ole hoitaja. Normi palkka(sisältäen lisät) bruttona on alle 2000e.
Terveydenhuolto perustuu siihen että hoitajat joustavat ollut näin kauan jo. Myös ennen koronaa.
Hoitajien työtä ei arvosteta , hoitaja saa kaikki haukut niskaansa myös virheistä mitä lääkärit ja muut terveydenhuollon ammattilaiset esim labra tekee. Harvoin kuulee sanan kiitos.
Hoitaja olen joustanut ja uhrannut osan terveydestään, perheeni on joutanut mukanani kun olen tehnyt pitkiä päiviä, jäänyt ylitöihin, vapaalla soitetaan töihin. Korvaus ei todellakaan ole suuri, suurin osa menee veroihin. Ja mistään tästä ei kirkkaampaa kruunua ole saanut.
Nuoret hoitajat tulevat ja menevät , he pitävät vapaa aikaa tärkeämpänä kuin viikonlopusta saatavaa korvausta. Ja tutustukaa hoitajien korvauksiin , pyhäpäivä on sinut mistä saa tupla palkan, lauantaina lisä on vain 20% ja vertaa niitä esimerkiksi metallityö korvauksiin. Hoitajat eivät saa laittaa edes työkenkiä verotukseen , niitä kuluu ainakin kahdet vuodessa ja ihan halpoja ei viitsi ostaa kun jalkojen päällä koko ajan.
Tähän hoitajat ovat kyllästyneet ja siihen ettei heitä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien keskipalkka on suomalaisten mediaanipalkka. Yli 3000 euroa kuussa.
Mutta jotkut ne jaksaa valehdella/uskoa näihin valheisiin
Mitä helvettiä, meinaatko sä vertailla sairaanhoitajien vuorotyöpalkkoja muiden ihmisten päivätyöpalkkoihin?
Sillähän sitä on merkitystä mitä viivan alle jää.
Katsos kun päivätyöläiset eivät yleensä saa mitään lisiä. Sitten taas monet muut tekevät vuorotyötä, josta käteen jää vähemmän kuin sairaanhoitajilla.
Mutta ne sitten saakin viettää illat, viikonloput ja juhlapyhät perheidensä kanssa. Vuorolisät on mitättömän pieni korvaus sen menettämisestä.
Moni on sitä mieltä että palkka on riittävä. Miksi ette itse sitten hakeudu alalle? Varma työ ja hyvä palkka! Menkää nyt äkkiä kouluun, koska muuten ei kohta enää ole hoitajia ollenkaan!
En taas jaksa tätä keskustelua ja ikuista vääntöä. Itelle tässä kuussa käteen jäävä osuus verojen jälkeen on 1900 euroa ja siinä mm. juhannuksen aattokorvaus. Veroprosentin oon laskenu niin äärimmilleen että joutuu sitä vielä loppu vuodesta nostamaan.
Sairaanhoitajan työ on rankkaa. Kiristetty on jo vuosia, hoitajapula ollut tiedossa. Koronaa tai helteitä ei hoitajapulasta voi syyttää.
Olen itse juuri irtisanomisajalla. En jaksa. Tänään taas sai juosta. Aika ei riitä tehdä perustyötä ja yllätyksiä tulee aina esim päivystyksestä potilas, joka sitten lähtee jonkin ajan kuluttua isompaan sairaalaan vauhdilla. Tykkäsin työstäni 10 vuotta. En enää.
Työoloja ei saada kuntoon. Hoitajia ei ole tarpeeksi. Ainoa vaihtoehto on yrittää houkutella kunnon palkalla. Se tarkoittaisi ainakin 500 euron nostoa palkkaan. Sen kuitenkin tiedän, että rahalla ei jaksa. Olen siirtymässä toiseen työhön. Palkka tippuu useita satoja euroja. Toivottavasti viihdyn uudessä työssä kuten viihdyin ennen nykyisessä.
Ei ne työolot mistä kitisette muutu vaikka saisitte 5000/kk.
Auttaa jonkun aikaa ja lisää ammatin vetovoimaa hetkellisesti.
Jos jonkun palkkaa pitäisi nostaa niin päiväkodin porukan. Muitakin ennen sairaanhoitajia. Ilmeisesti heillä tarkkaan organisoitu loputon lobbauskampanja kun tännekin ilmestyy näitä vinkujia yhtä usein kuin hulluja anoppeja.
Jos sh palkkoja korotettaisiin 1000e niin koko kuntasektori tulisi perässä , kiitos ammattiliitto kuvioiden. Tehyllä ei ole neuvotteluasemaa vaikka se on sitä yrittänyt saada. Esim.palomiesten eläkeikää ei ole voitu laskea , koska silloin pitäisi laskea kaikkien JHL:n (? ) alla olevien eläkeikää tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne työolot mistä kitisette muutu vaikka saisitte 5000/kk.
Auttaa jonkun aikaa ja lisää ammatin vetovoimaa hetkellisesti.
Jos jonkun palkkaa pitäisi nostaa niin päiväkodin porukan. Muitakin ennen sairaanhoitajia. Ilmeisesti heillä tarkkaan organisoitu loputon lobbauskampanja kun tännekin ilmestyy näitä vinkujia yhtä usein kuin hulluja anoppeja.
Jos sh palkkoja korotettaisiin 1000e niin koko kuntasektori tulisi perässä , kiitos ammattiliitto kuvioiden. Tehyllä ei ole neuvotteluasemaa vaikka se on sitä yrittänyt saada. Esim.palomiesten eläkeikää ei ole voitu laskea , koska silloin pitäisi laskea kaikkien JHL:n (? ) alla olevien eläkeikää tjsp.
Hoitajilla on nyt oma sote - työehtosopimus!
Ihan hyvin ne tienaa ottaen huomioon, että se on haalarihommaa.
Kyllä ihmisellä on taloudenhallinnassa ongelmia jos ei tule toimeen hoitajan palkalla. Itse kahvipöydässä sain jatkuvasti kuulla narinaa "ei tällä palkalla kyllä...". Mitenköhän ihmiset elättää perheen esimerkiksi kassamyyjän palkalla, jos se muka hoitajan palkalla on niin vaikeaa?
Vaihdoin alaa ainoastaan huonojen työolojen vuoksi. Voisin palata alalle ilomielin samalla palkalla kunhan hoitajavakansseja lisätään. Uskon, että moneen paikkaan olisi hakijoita, mutta vakituisia vakansseja on vähän. Toki paljon on varmasti myös paikkoja, johon ei ole hakijoita, mutta oman kokemuksen mukaan vakansseja on monessa paikassa lähtökohtaisesti todella vähän. Ja kun ei ole vakansseja, työntekijöitä ei palkata, vaikka hakijoita olisi.
Hieman outo tilanne on hoitoalalla.
Kun tekijöistä on pulaa, niin yleensä tekijöistä kilpaillaan, myös palkalla. Jokin aika sitten oli huutava pula esim. optikoista. Pula työntekijöistä sai aikaan myös palkan käyttämisen vetovoiman tekijänä. Näin erään optikkoliikkeen tarjoavan töihin tulevalle optikolle 4500 e/kk alkupalkan. Nykytilanteesta optikoiden kohdalla en tiedä.
Nyt ilmeisesti kuntayhtymät ovat tehneet palkkakartellin. Sopimus on että, palkkaa ei makseta hoitajille yhtään lanttia enempää eikä kukaan kilpaile palkalla. Mielummin ajetaan toiminnot alas, mikä taas näkyy kuntalaisen arjessa.
Terveydenhuoltoala ei ole ns. tuottava ala. Kaupungit ja kunnat näkevät sen lähinnä menoeränä
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 133 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 153 € (44036 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 415 € (483 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 011 € (8274 yksittäistä palkkaa).
Sairaanhoitajat tienaavat enemmän kuin minä paperialalla.
Hoitohenkilöstön suurin ongelma lienee huono työvuorosuunnittelu, huono työilmapiiri ja surkea johto.
Johtohenkilöt ulos vaikka lakolla, työilmapiiriin voi jokainen vaikuttaa itse omalla käytöksellään ja työvuorosuunnitteluun henkilöt, jotka ymmärtävät kolmivuorotyön kuormituksen ja järkeistävät vuoroja nykyisestä sillisalaatista sellaiseksi, että ihmiset pysyvät työkykyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat saa 2300€
Sairaanhoitajat joku 2500-2600.
Erikoistuvat lääkärit 3900€
Ei todellakaan lääkärin erikoistumispalkka ole noin alhainen. Varmasti yli 5000euroa pitkälti jo alkupalkkana tai kandilla.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien keskipalkka on suomalaisten mediaanipalkka. Yli 3000 euroa kuussa.
Mutta jotkut ne jaksaa valehdella/uskoa näihin valheisiin
Olen sairaanhoitaja HUSsissa poliklinikalla (vaativaa, itsenäistä vastaanottotyötä). Kaikkine ikälisineen ja henkilökohtaisine lisineni palkkani on alle 3000€. Olen siis urani huipulla. Palkkaa ei voi laskea sen mukaan, että jos joku jatkuvasti viikonloppuja ja yötöitä tekevä saa reilusti lisiä. Että se niistä "valheista".
Mielenkiintoista olisi tietää, miten esim. kunnallisella puolella maksetaan vastaavan pituisen koulutuksen saaneille IT-alan työntekijöille.
Tää on erikoinen keskustelu. Mediaanipalkka alalla on sama kuin kaikilla palkansaajilla eli puolet suomalaisista tienaa vähemmän kuin keskipalkkainen sairaanhoitaja. Missä maailmassa tää on erityisen huonosti?
Ja jos työ on raskasta ja sitä on liikaa, niin eipä se palkkaa kasvattamalla mihinkään muutu. Itse teen tällä hetkellä 60 tuntista viikkoa ja palkka on hyvä, mutta täytyy sanoa, ettei ole rahan arvoista. Ei se raha kompensoi huonoja työolosuhteita.
Työajoista ja -vuoroista valittaminen on kyllä sekin aika erikoista. Se on ammatinvalintakysymys. Tuskin kukaan kouluttautuu baarimikoksi ja valittaa, että työt on iltaisin ja viikonloppuisin. Ei sairaanhoitajan työn luonteenkaan pitäisi olla kellekään kovin suuri yllätys.
Varmasti korona-aika on ollut rankkaa eikä siihen tai vastaavaan pandemiaan oltu varauduttu kovin hyvin. Työnantajan olisi tullut kyetä parempaan. Kiistatta. Siltikään en suostu näkemään, että sairaanhoitajat olisivat jossain erityisessä palkkakuopassa. Suomessa tienaa vähemmän vaikka post-doc-tutkijana.